خبرهای داغ:

ردیف بودجه برای تدوین دانش‌نامه امامزادگان استان فارس اختصاص یابد

نماینده ولی‌فقیه در فارس بر اختصاص ردیف بودجه برای تدوین دانش‌نامه علمی و پژوهشی امامزادگان این استان در برنامه ششم تأکید کرد.
کد خبر: ۸۶۶۵۳۳۰
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
آیت‌الله اسدالله ایمانی در دیدار با مدیرکل و معاونان صدا و سیمای مرکز استان فارس با اشاره به اینکه توجه به تقویت روحیه مجموعه کارگزاران صدا و سیمای استان و پرورش استعدادهای معنوی و مذهبی آنها قابل تقدیر است، اظهار داشت: تا انسان خودش دغدغه‌ای پیدا نکند، نمی‌تواند آن را به دیگران منتقل کند و تا خودش در عرصه‌ای به مطالب و مسائل لازم برسد، نمی‌تواند آن را برای دیگران بازگو کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه برنامه‌های صدا و سیمای مرکز استان فارس در آینده هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی توسعه پیدا کند افزود: این مرکز با توجه به محدودیت منابع مالی و اعتباری رشد ارزنده‌ای داشته که نشان از تدبیر و مدیریت خوب تمام دست‌اندرکاران در تمام عرصه‌های مختلف است.

امام جمعه شیراز با تأکید براینکه استان فارس و شهر مقدس شیراز به عنوان حرم سوم اهل بیت (ع) الزاماتی به نبال دارد خاطرنشان کرد: در این زمینه باید کارهایی انجام گیرد تا این عنوان بلند و ارزشمند تحقق پیدا کند و عملیاتی شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: در گذشته تلاش داشتند این استان و شهر شیراز را در بستر و جایگاه دیگری معرفی کنند و برای تغییر مسیر شهر شیراز برنامه‌ریزی‌های جدی در حوزه اجرایی و اعتقادی و عملی هم داشته‌اند.

آیت‌الله ایمانی به سفر مقام معظم رهبری به استان فارس و شهر شیراز و نکاتی که در این سفر درباره این استان فرمودند اشاره و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند که دو حرکت موازی همزمان در شیراز و فارس از اواخر دوران قاجار و پهلوی آغاز شد که یکی در عرصه مسائل اعتقادی بود و مجری آن حزب توده بود و اعتقادات و باورها و ارزش‌ها را هدف گرفته بودند و ترویج سهل‌انگاری‌ها و اباحی‌گری‌ها و لا ابالی‌گری‌ها نیز در دستور کارشان قرار گرفت.

وی عنوان کرد: این دو مسأله در کنار هم مانند دو تیغه قیچی به جان مردم افتاده و هم اعتقادات را از بین برده و هم کارهای صالح را نابود می‌کردند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مقام معظم رهبری این شهر را به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیاتی که پیش از اسلام، زمان اسلام و پس از آن در این استان بوده به عنوان حرم سوم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی معرفی کردند اظهار داشت: مابقی کارها به عهده ما هست که این عنوان فاخر و بلند را در جامعه نهادینه کرده و الزامات آن را دنبال کرده و در جامعه پیاده کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس یکی از الزامات تحقق سومین حرم اهل بیت (ع) را مطرح شدن حضرت احمدبن‌موسی (ع) و امامزادگان استان و تسهیل در دسترسی مردم به این اماکن دانست و گفت: متأسفانه تا امروز مسئولان امر و مجریان به این باور نرسیدند که باید فضای دسترسی را برای عامه مردم اعم از مجاور و زائر فراهم کنند و همچنان موانع فراوانی سر این راه خودنمایی می‌کند.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند این حرم‌های مطهر باید کانون توجه در جامعه باشد افزود: یعنی افکار و اندیشه‌ها به این سمت و سو هدایت شود ولی ما شاهدیم هنوز دستهایی فعالانه کار می‌کند که افکار و اندیشه‌ها را از این سمت و سو به جای دیگر بکشاند.

وی تصریح کرد: برخی به دنبال ایجاد مجموعه‌هایی به موازات حرم‌های مطهر در استان هستند تا اندیشه و افکار جامعه را به آن سمت هدایت کنند و حرم را از نقطه اصلی کانون توجه خارج کنند.

امام جمعه شیراز با ابراز تأسف از اینکه زیرساخت‌های لازم برای اینکه حرم کانون توجه باشد فراهم نشده است خاطرنشان کرد: هر چند این مهم در دستور کار قرار دارد ولی آنچنان که باید و شاید نیست که محل اجتماع اصلی مردم جامعه حرم‌های مطهر باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه باید به مناسبت‌های مختلف این مجموعه در سطح فرهنگ جامعه و گفتمان حاکم بر جامعه مطرح و با جدیت دنبال شود تصریح کرد: متأسفانه اینچنین نبوده است و حتی بری گردانندگان امور از همین کارهای اولیه و ابتدایی که انجام شده نگرانند و نگرانی خود را هم ناشیانه ابراز می‌کنند و مانع‌تراشی‌ها و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه این بخش از الزامات ظاهری است بیان کرد: الزامات واقعی مسائل اعتقادی، باورها و اندیشه‌ها است که در این عرصه ضعیف‌تر عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه یک دانش‌نامه جامع از امامزادگان استان و در رأس آنها امام‌زادگان معتبر شیراز تاکنون تهیه نشده است عنوان کرد: هر چند دو جلد کتاب سال گذشته حاوی مقالات ارزنده در این زمینه به چاپ رسید اما هنوز این خلأ علمی و فرهنگی پر نشده است.

امام جمعه شیراز افزود: اجرای این طرح کاری فرهنگی و کلان است و از اعتبارات حرم خارج است و باید در برنامه ششم در بودجه سالیانه کشور برای این دانش‌نامه بزرگ و مقدمات آن بودجه تخصیص یابد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه امروز زبان هنر گویاترین و اثرگذارترین زبان‌ها برای معرفی حقیقت‌ها و ارزش‌های موجود است اظهار داشت: هیچ زبانی امروز به اندازه زبان هنر نمی‌تواند حقیقت‌ها را منعکس کند و این هنر می‌تواند در قالب نثر فاخر، شعر بلند، کارهای تجسمی و حرکت‌های مختلف هنری باشد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه صدا و سیما در رأس این حرکت‌های هنری و تولید محتواهای فاخر هنری قرار دارد گفت: حضور امامزادگان و این بزرگان در استان فارس باید در قالب هنر برای مردم بازگو شود.

وی با اشاره به اینکه در معرفی ارزش‌های دینی و معرفی امامزادگان و نقش آنها در تمدن استان و تاریخ استان و همچنین نقش آنها در پرورش علما و گسترش حوزه‌های علمیه و غیره در سطح استان بسیار کم کار شده است خاطرنشان کرد: امیدواریم با این فقر امکانات مالی فضایی ایجاد شود که از طرق مختلف مانند وقف و امکامات بخش خصوصی و خیرین این کارها به سامان لازم برسد و بهره‌مندی لازم به عمل آید.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: اگر گروهی به مطالعه سفرهای مقام معظم رهبری به استان‌های مختلف بپردازند و مقایسه‌ای انجام دهند متوجه می‌شوند که استان فارس و شهر شیراز در دیدگاه پیشوای بزرگ انقلاب دارای ویژگی‌های خاصی است که به آنها اشاره کردند و از نظر ما مورد غفلت واقع شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها