آموزش‌ به علاقه‌مندان به فراگیری/

صنعت زیلو بافی پس از گذشت نیم قرن در شهرستان اشکذر احیاء شد

صنعت زیلو بافی پس از گذشت نیم قرن در شهرستان اشکذر با تلاش استاد غلامرضا دهقانی ، احیاء شد.
کد خبر: ۸۶۶۵۱۸۰
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر اظهار داشت: زیلوبافی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی استان یزد است که قدمت آن به‌پیش از اسلام بازمی‌گردد، این رشته در نیم‌قرن پیش یکی از صنایع خانگی فعال در شهرستان اشکذر بوده که با برپا کردن دارهای زیلو در خانه‌ها و کارگاه‌های زیلوبافی و فروش این محصولات امرارمعاش می‌کردند.

سید محمدجعفر میر جلیلی ادامه داد: مواد اولیه زیلو نخ پنبه‌ای است که امتیاز خنک بودن در تابستان، گرم بودن در زمستان و دوام بالا را دارا است همچنین علت اصلی استفاده از رنگ‌های گیاهی در زیلو ثابت ماندن رنگ زیلو به هنگام شست‌وشو و مقاومت در برابر نور خورشید است.

وی با اشاره به این‌که زیلو به‌عنوان فرش سلامت شناخته می‌شود تصریح کرد: این رشته به دلیل ویژگی‌های خاص کاربری، عدم وابستگی به فناوری خارج، اشتغال‌زایی و رابطه با صنعت جهانگردی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید با حمایت از بخش خصوصی و راه‌اندازی کارگاه‌های زیلوبافی در شهرستان، اشتغال‌زایی و تولید از منسوخ شدن این رشته جلوگیری کنیم.

میرجلیلی افزود: در حال حاضر اولین کارگاه زیلوبافی اشکذر به همت استاد غلامرضا دهقانی و حمایت نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اشکذر با پرداخت تسهیلات موردنیاز راه‌اندازی شد. علاقه‌مندان به فراگیری این صنعت جهت کسب آموزش‌های لازم می‌توانند با شماره ۳۲۷۲۲۶۷۷، روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر تماس بگیرند.

IMG_4993IMG_5003

IMG_5000

ارسال نظرات