مسئول پلیس فتای استان پروقوع‌ترین جرایم سایبری را در وهله اول برداشت‌ها و سرقت‌های غیرمجاز عنوان می‌کند.
کد خبر: ۸۶۶۵۱۶۳
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مسئول پلیس فتای استان پروقوع‌ترین جرایم سایبری را در وهله اول برداشت‌ها و سرقت‌های غیرمجاز عنوان می‌کند.
مسئول پلیس فتای استان گفت: از وظایف اصلی پلیس فتا پیشگیری از وقوع جرایم سایبری و کشف جرایم حوزه مجازی و همچنین ایجاد محیطی امن برای کاربران فضای مجازی، دفاع از آزادی‌های مشروع و برخورد با مجرمان و تبهکاران در این حوزه است.
سرهنگ «حسین رضائی» پروقوع‌ترین جرایم سایبری در سطح استان را برداشت‌های غیرمجاز و سرقت‌های اینترنتی ذکر کرده و افزود: کلاهبرداری‌های اینترنتی، مزاحمت، تهدید و افترا در رده‌های بعدی پیگیری و کشف جرایم سایبری قرار دارد.
به گفته وی، پلیس فتای استان کشفیات قابل توجهی از این جرایم در سطح استان و کشور داشته است.
سرهنگ رضایی میزان کشف جرایم سایبری استان را 100درصد ذکر کرده و تأکید کرد:: پلیس فتای استان در حوزه کشف جرایم سایبری رتبه برتر کشور را در سال گذشته داشته و توانسته است در کشف بیش از 30 پرونده از جرایم دیگر استان‌ها نیز موفق باشد.

شیوه‌های پیگیری جرایم سایبری
سرهنگ رضایی در خصوص شیوه‌های پیگیری جرایم سایبری اظهار کرد: پلیس فتا، پلیسی کارآمد و جوان است که با استفاده از مهندسان و کاراگاهان خود به کشف شیوه‌های نوین جرم اقدام می‌کند و در سراسر کشور نیز موفق بوده است.
وی ادامه داد: کشف شگردها به روز و علمی و براساس ادله دیجیتال است و با استفاده از مستندات و مدارکی که به دست می‌آوریم جرایم کشف می‌شوند.
به گفته سرهنگ رضایی، رسیدگی به شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور نیز انجام می‌شود. در این فرایند همکاری و تعامل قضات و دستگاه قضائی استان با پلیس فتا بسیار خوب است و بخشی از موفقیت‌های پلیس فتا به واسطه کارامدی و دانش خوب قضات است.
این مسئول با اشاره به 30 فقره پرونده فیشینگ در استان، گفت: در پرونده فیشینگ که اصطلاحا به آن «تور ماهیگیری» نیز گفته می‌شود، مجرم با ساخت یک درگاه اینترنتی در سایت‌های پربیننده مثل سایت‌های دوست یابی و همسریابی، اقدام به پهن کردن دام کرده و با به‌دست آوردن اطلاعات حساب اشخاص همچون شماره کارت و رمز دوم اینترنتی، اقدام به سرقت می‌کند.

بی معنا بودن مکان و زمان در جرایم سایبری
سرهنگ رضایی با بیان این‌که جغرافیا، مکان و زمان در جرایم سایبری معنا ندارد، تصریح کرد: از دیگر پرونده‌های حوزه سایبری در یزد، کلاهبرداری 5 میلیارد تومانی از طریق ارسال پیامک یا تماس‌های تلفنی به بهانه این‌که شخص در مسابقه‌ای برنده شده، بوده است که در این حوزه، برای دادن جایزه از افراد مشخصات شخصی شماره حساب دریافت می‌شد. مسئول پلیس فتای استان با بیان این‌که خواسته یا ناخواسته زندگی امروز با الکترونیکی شدن دولت و بانکداری مرتبط است از همشهریان خواست به هشدارهای پلیس فتا توجه کنند.
سرهنگ رضایی ادامه داد: در خصوص حساب بانکی توصیه می‌شود که این حساب‌ها متصل به پیامک باشند و مرتبا کنترل و رمزهای بانکی عوض شوند. وی می‌گوید: هنگام پرداخت اینترنتی و استفاده از دستگاه پوز، حتما خریدار باید به پرداخت اقدام و از ارائه اطلاعات شخصی و رمز کارت خودداری کند.
سرهنگ رضایی خاطرنشان کرد: افراد در خریدهای اینترنتی به آدرس صفحه پرداخت توجه کنند و از جعلی نبودن آدرس اطمینان یابند و از پروتکل https استفاده کنند.

ارسال نظرات