نفوذ فرهنگ غربی با کلید دولتی/ورود غیرقانونی مد و لباس ایتالیایی به ایران

ورود مد و لباس ایتالیایی به کشور ایران خلاف قانون مصوبه مجلس است و هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد.
کد خبر: ۸۶۶۵۱۰۹
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، طی روزهای اخیر یکی از مسئولان از ورود مد و لباس ایتالیایی به ایران خبر داد که این مسئله بر خلاف قانون مصوبه مجلس است و هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد.

کشوری که در بسیاری از عرصه‌های علمی به پیشرفت‌های بزرگ در دنیا دست یافته است و با وجود اینکه طراحان مد و لباس بسیار ماهر در درون خود دارد آیا نمی‌تواند بر اساس فرهنگ اسلامی خود طراحی مد و لباس داشته باشد که برخی مسئولان طی ارتباط با روسای سیستم مد در ایتالیا با ذوق‌زدگی اعلام می‌کنند که مد از این کشور به شکل قانونی به ایران وارد می‌شود، و آیا این مسئله با قانون مد و لباس در ایران سنخیت دارد.

بر اساس سند چشم‌انداز باید کارگروه مد و لباس کشور مطابق آرمان و اهداف انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی چند دهه‌ای داشته باشد تا در عرصه پوشاک قالب مد و لباس روز دنیا در جامعه ما رخ‌نمایی نکند در این زمینه  چندی پیش نمایندگان مجلس نیز به بررسی وضعیت پوشش در کشور پرداختند و تلاش‌هایی را برای تصویب قوانین و یا پیگیری اجرای مصوبات مغفول‌مانده خود کردند.

امروز به علت غفلت مسئولان، نهادها و تشکل‌ها مشکلات زیادی صنعت پوشاک کشور را تهدید می‌کند که یکی از آن تهدیدات مساله ورود مد و آموزش آن به وسیله کشورهای غربی است، در حالیکه باید طراحان مد و لباس کشورمان بر اساس تاریخ ایرانی و اسلامی به طراحی مد و لباس برای اقشار مختلف کشورمان بپردازند.

لباس هویت فکری و عقیدتی یک ملت را نشان می‌دهد، ایران که در بسیاری از عرصه‌ها به پیشرفت دست‌یافته آیا نمی‌تواند بر اساس فرهنگ اسلامی خود طراحی مد و لباس داشته و آن را به دنیا ارائه کند که طی روزهای اخیر در خبرها مشاهده‌شده برخی از مسئولان ساماندهی مد و لباس کشور طی دیداری با کلودیو مرنزی رئیس سیستم مد در ایتالیا وعده داده‌اند که به‌زودی ایران محور مد فرهنگی در خاورمیانه خواهد شد.

حال جای این سؤال است که آیا در کشور ما طراحان ماهر برای طراحی لباس‌های زیبای اسلامی وجود ندارند تا لباس‌هایی جوان‌پسند بر اساس ذوق جوانی طراحی کنند که ما نیاز به بازار مد و لباس خارجی نداشته باشیم؛ برای بررسی این موضوع گفتگویی با دو تن از مشاوران و فعالان در حوزه خانواده داشتیم که باهم می‌خوانیم:

آقای قبادی قانون ساماندهی مد و لباس را مطالعه کنند

عشرت شایق فعال و مشاور در حوزه خانواده د در خصوص ارزیابی خود نسبت به این صحبت حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مبنی بر اینکه «ایران به‌زودی محور مد فرهنگی خاورمیانه خواهد شد» گفت: بنده آقای قبادی را دعوت می‌کنم تا قانون ساماندهی مد و لباس را مطالعه کنند گویا گاهی از مدیران و مسئولان در اثر روزمرگی دچار روزمردگی نیز می‌شوند که این ناشی از فراموش کردن قوانین جاری و مصوبات مجلس است.

قانون ساماندهی مد و لباس مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی است

وی افزود: قانون ساماندهی مد و لباس با آیین‌نامه‌های آن کاملاً داخلی، بومی، مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی است ظاهراً چنین به نظر می‌رسد که  چون آقایان مسئول درگیر یک سری مسائل ظاهری نظیر پر کردن صفحات گزارش کار خود شدند از متن قانون غفلت کردند.

این فعال حوزه خانواده در ادامه عنوان کرد: دیگر اینکه اگر برفرض قرار است که در پسابرجام دانش فنی وارد شود تا ما وابسته به بازار مصرف کشورهای دیگر نشویم، هر چه از زوایای مختلف بررسی کنیم مسئله مد و لباس در حوزه واردات دانش فنی تعریف نمی‌شود بنابراین جای تأسف است که وسیله عبادت ما را کشورهای شرقی مانند چین یا لباس ما را کشورهای غربی‌ نظیر ایتالیا طراحی کنند.



من در مسئله مد و لباس آقای قبادی را به مناظره دعوت می‌کنم

شایق افزود: من در این قصه آقای قبادی را به مناظره دعوت می‌کنم زیرا من یکی از نمایندگانی هستم که در کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم دغدغه طراحی و تصویب قانون مد و لباس با نگاه دینی، ملی، فرهنگی، محلی و قومیتی برای اقشار مختلف جامعه ایرانی اعم از زنان، مردان و کودکان در هر مکان یا زمانی را داشتیم.



وارد کردن مد و لباس از کشورهای غربی وادادگی، خودباختگی و شیفتگی به فرهنگ غرب است

وی اظهار داشت: دیگر اینکه ما در کشور خود به‌اندازه کافی طراحان مد و لباس بسیار ماهر داریم که نه‌تنها به آنها میدان داده نشده است بلکه به میزانی سنگ‌اندازی صورت گرفته تا فعالان این عرصه از میدان بیرون شوند، اگرچه بخش ساماندهی مد و لباس در کشورمان به علت همین سنگ‌اندازی‌ها بسیار ضعیف عمل کرده است اما واردکردن مد و لباس از کشورهای غربی نوعی وادادگی، خودباختگی و شیفتگی به فرهنگ دیگرانی است که هیچ نوع آشنایی بافرهنگ ما ندارند.



غیرقابل‌تحمل است که طراحان خارجی برای مد و لباس ما وارد عرصه شوند

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه این مسئله نوعی بی‌مبالاتی فرهنگی است، ابراز کرد: بسیار جای تأسف است و نمایندگان مجلس تا آخرین لحظه مسئولیت خود باید در مقابله با این مسئله به‌صورت منطقی، فنی، تخصصی و قانونمند برخورد کنند، این رفتارها برای جامعه ما به‌خصوص طراحان غیرقابل‌تحمل و غیرمنطقی است که طراحان خارجی برای مد و لباس‌ مردم ما وارد عرصه شوند.

شایق بابیان اینکه امروز دشمنان از هر طریقی به دنبال دوقطبی کردن جامعه هستند که یکی از آن موارد می‌تواند طرح پوشش مردم باشد، عنوان کرد: برخلاف کشورهای غربی در جامعه ما دین و مذهب مقابل زندگی قرار ندارد بلکه دین و مذهب عین زندگی است بنابراین باید بانوان، دانشمندان، نویسندگان، فعالان اجتماعی و سیاسی مسئله ورود مد و لباس از غرب به کشورمان را به چالش بکشند.



هیچ‌کس حق ندارد با قانون بازی کند

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کس حق ندارد با قانون بازی کند و به بهانه‌های مختلف طراحان داخلی را فراری دهد تا بازار را آماده کند که کشورهای غربی افزون بر تأمین منافع مادی برای خود، فرهنگ پوچ خود را نیز به ما القا کنند، گفت: مگر در دوره پهلوی قرار داریم که بخواهند برای لباس‌های ما طرح ایتالیایی یا آلمانی از خارج وارد کنند، ضمن اینکه لباس یک مسلمان چه سنخیتی بالباس کشورهای غربی دارد.

این فعال حوزه خانواده ضمن اعتراض در به کار بردن اصطلاح خاورمیانه، بیان داشت: بعد هم طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در جغرافیای سیاسی آسیا لفظی به نام خاورمیانه وجود ندارد بلکه باید غرب آسیا گفته شود، خاورمیانه اصطلاحی است که کشورهای غربی آن را وارد ادبیات ما کرده است تا منافع خود تأمین کنند به کار بردن لفظ خاورمیانه نشان‌دهنده این است که ذهن آقایان  هنوز در واژه‌های غیرواقعی غرب پرواز می‌کند.



مردم در مقابل نسخه مصرف‌زدگی و تسلیم شدن به فرهنگ غرب ایستادگی می‌کنند

شایق با اشاره به اینکه مبنای فرهنگی کشور ما اسلامی است، اظهار داشت: برخی مسئولان بدانند که اگر بخواهند برای ما نسخه‌های مصرف‌زدگی و تسلیم به فرهنگ غرب را بپیچند همین مردم مقابل آنها خواهند ایستاد، در مجلس هفتم کارهای تحقیقی و پژوهشی انجام شد تا در خصوص مد و لباس آنچه را که داشتیم احیا شود نه اینکه از فرهنگ غرب تقلید کنیم که فرزندان ما لباس‌های زشت و زننده غربی را به تن کنند.

وی در پایان ضمن ابراز تأسف از اینکه امروز در کمیسیون ساماندهی مد و لباس تصمیماتی برخلاف فرهنگ کشورمان گرفته می‌شود که باید برای آن تعیین تکلیف شود، خاطرنشان کرد: این بحث ما بر اساس منطق است و برخی حق ندارند بگویند که این نظرات تند، ضداجتماعی و برخلاف حقوق بشر است، بنابراین من آقای قبادی، گروه ایشان یا کسی را که به ایشان دستور می‌دهد را به مناظره دعوت می‌کنم و بار دیگر یادآور می‌شوم که ماحصل قانون‌گذاری در کمیسیون مجلس هفتم و مشروح مذاکرات در صحن علنی مجلس را مطالعه کنند زیرا ما در این قانون دنبال این نبودیم که روزی فلان خانم از فلان کشور بیاید و برای ما طراحی لباس داشته باشد.


متأسفانه در حوزه مد و لباس نگاه ما تأثیرپذیر از فرهنگ غرب شده است

طهورا نوروزی مشاور امور زنان و خانواده در ستاد امربه‌معروف نهی و از منکر گ در این خصوص گفت: متأسفانه در حوزه مد و لباس نگاه ما تأثیرپذیر از فرهنگ غرب شده است طوری که در نهادینه کردن آن از شاخصه‌ها و روش‌های غربی استفاده می‌کنیم که این مسئله قابل نقد است زیرا ما نمی‌خواهیم پل ارتباطی مد از کشورهایی غربی به کشورهای عربی باشیم ما می‌خواهیم خود مبدع فرهنگی باشیم.

وی افزود: در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی باید دو ویژگی والایی و زیبایی مبتنی بر شاخصه‌های عفاف، پوشیدگی و مسائل شرعی رعایت شود که متأسفانه در بعد زیبایی‌شناسی نگاه دین و شرع کم‌اهمیت انگاشته شده که علت‌های مختلفی دارد و یکی از آنها این است که شاید عموماً بخشی از طراحان ما دغدغه‌های کارشناسان دینی و مذهبی را نداشته باشند.
 

چرا ما باید پل ارتباطی مد از کشورهای غربی به کشورهای غربی باشیم

مشاور امور زنان و خانواده در ستاد امربه‌معروف نهی و از منکر عنوان کرد: اگر ما بخواهیم از شیوه‌های درست در نهادینه کردن مد و لباس استفاده کنیم نیازی نیست که خود را پل ارتباطی مد از کشورهای غربی به کشورهای عربی قرار دهیم در حالیکه ما خود می‌توانیم منبع تولید فرهنگی درزمینهٔ مد و لباس باشیم، در این زمینه طراحان ماهر فراوانی داریم که اگر حمایت شوند اثرهای فاخری را به نمایش خواهند گذاشت.

نوروزی در پاسخ به این سؤال که حجم مصرف مد در ایران بسیار است آیا این مسئله با ساده زیستی در اسلام تناقض ندارد، گفت: توجه درست و ارزشی به مسئله مد و لباس همچون ظرفی است که می‌توانیم به‌وسیله آن فرهنگ و اندیشه دینی خود را توسعه دهیم همان‌گونه که اگر رسانه ادبیات و نگاه دینی را خوب توسعه دهد بد دیده نمی‌شود بنابراین ما نباید قالب‌هایی همچون رسانه یا مد و لباس را محدود کنیم زیرا این قالب‌ها می‌تواند ناقل تفکر ما باشد، نسل جوان در ظرف مد و لباس نگاه زیباشناختی دارد اگر ما بتوانیم این نگاه را با دین و شرع آمیخته کنیم آنها به‌سوی ارزش‌های والای اسلامی گرایش پیدا خواهند کرد.

وی افزود: برای اینکه نسل جوان ما به‌صورت فراگیر به حجاب و عفاف روی‌آورند یکی از راه‌ها و غالب‌های آن مد است در این مورد نیز باید اندیشه و برای آن هزینه کرد اما این هزینه نیز باید برای ارزش‌ها و نه برای کسب سود و سرمایه باشد.


در طراحی مد و لباس باید چهارچوب قانونی کشور اسلامی حفظ شود

مشاور امور زنان و خانواده در ستاد امربه‌معروف نهی و از منکر اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل قرار داریم که یکی از رویکردهای آن استفاده از ظرفیت‌های داخلی در هر امری و به‌خصوص مسئله تولید است چرا ما از این‌همه طراحان ماهری که در داخل کشور داریم استفاده نکنیم کسانی که اعتقادات شرعی داشته و چهارچوب‌های مد و لباس در کشور اسلامی را به‌خوبی می‌شناسند.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید طراحان ماهر کشورمان را به‌خوبی شناخته و از آنها استفاده کرده و حمایت لازم را نسبت به کارکردشان داشته باشیم، بنده بنا بر مسئولیتی که در وزارت کشور داشتم اشخاص فراوانی را می‌شناختم که طراحی را بسیار خوب بلد بودند چه اشکالی دارد ما قائم به ظرفیت‌ها و فرصت‌های دورن کشور خود باشیم و از چنین افرادی استفاده کنیم.

منبع: دانا
ارسال نظرات