کارشناس بیماری های دیابتی در کارگاه آموزشی کارکنان ناحیه مقاومت شهرستان اردل، گفت:‌ قطع پا در بیماران دیابتی بعد از تصادف در رتبه دوم قرار دارد.
کد خبر: ۸۶۶۴۹۹۸
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ کارگاه آگاه سازی کارکنان پیرامون بیماری دیابت به مناسبت هفته سلامت در سپاه ناحیه اردل برگزار شد.

پرویز گنجی در این کارگاه آموزشی با اشاره به رایج شدن بیماری دیابت در ایران بیان داشت: قطع پا در بیماران دیابتی بعد از تصادف در رتبه دوم قرار دارد و تنها بیماری که منجر به قطع پا می شود دیابت است.

گنجی افزود: بیماری دیابت دو نوع می باشد، که در نوع اول، در افراد زیر 30سال ، ژنتیکی و قابل درمان است و از 100% بیماری دیابت 15% در زمره نوع اول قراردارد.

وی، ادامه داد: در بیماری نوع اول لوزالمعده به خوبی فعالیت نمی کند و هورمونی ترشح نمی کند، در نتیجه فرد زیاد تشنه اش می شود و اگر چاق باشد سریع لاغر می شود. این نوع بیماری چون سریع تشخیص داده می شود زودتر قابل درمان است.

گنجی عنوان کرد: بیماری نوع دوم د یابت، حدود 80% بیماران را شامل می شود و در افراد بالای 30 سال رایج است و عواملی چون محیطی، تغذیه ای، ارثی و ...، تأثیر بسزایی در ابتلا به این نوع بیماری دارند.

این کارشناس مسایل بهداشتی ادامه داد: در این نوع بیماری میزان دریافتی کالری به بدن با میزان کالری مصرفی همخوانی ندارد و عدم تحرک برای این بیماری بسیار مضر است.

وی گفت: دیابت نوع سومی نیز وجود دارد که مخصوص زنان باردار است و 4%خانمهای باردار به این عارضه مبتلا هستند.

این کارشناس در پایان، ضمن سفارش حاضران به ورزش برای پیشگیری از بسیاری از بیماریها؛ علایم دیابت را در مواردی مثل مشکل دفع ادرار، خستگی بیش از اندازه، مورمور شدن دست و پاها و ... دانست و عواملی مثل استرس و اضطراب را برای بیماران بسیار خطرناک عنوان کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان برشمرد.

ارسال نظرات