زمین خواران، این‌بار با بهانه کمک به حیات وحش مناطق بکر و بی زبان کشورمان را زیر چکمه‌هایشان قرار داده‌اند.
کد خبر: ۸۶۶۴۹۹۱
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،  زمین خوارانی که در فهرست دست اندازی‌هایشان مواردی چون جنگل، دریا، رود و کوه یافت می‌شد این بار با زدن برچسبی قانونی و با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست به نام تکثیر و پرورش پرندگان و پستانداران وحشی در اسارت‌، در اقصی نقاط کشورمان از شیوه جدید زمین خواری خود رونمایی کرده‌اند.

 چشمان سوداگر دوخته شده به منابع طبیعی این بار کمک به حیات وحش کشور را بهانه کرده و با شکل و شمایل قانونی زمین‌های بکر و بی زبان وطن را به تصاحب خود درآورده‌اند.

پرده از شیوه جدید  چپاول‌گری زمین خواران زمانی برداشته شد که در سال گذشته ذره بین نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر دارندگان مجوز تکثیر و پرورش پرندگان و پستانداران وحشی در اسارت به میدان کار آمد ولی گویا هدف غایی تنها، تصاحب زمین بوده و غایت ظاهری فقط کمک به حیات وحش.

 علی تیموری مدیر کل حفاظت، صد و شکار سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ما به صراحت از شیوه جدید زمین خواران پرده برداشت و گفت: در سال 92، برای حدود 60 فقره مرکز تکثیر و پرورش پرندگان و پستانداران وحشی در اسارت، برای افراد حقیقی و حقوقی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست موافقت اولیه صادر شد.

 وی افزود : به دنبال موافقت سازمان محیط زیست و به درخواست این سازمان، منابع طبیعی در استان‌های مختلف کشور، زمین‌هایی را در جهت کمک به پرندگان و چهار پایان در اختیار افراد تائید شده در کمیسیون قرار دارد.

 مدیر کل حفاظت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ولی درپی نظارت سال 94 از روند فعالیت این افراد، متوجه شدیم برخی دریافت زمین به منظور تکثیر و پرورش پرندگان و چهار پایان را تنها بهانه‌ای برای تصرف زمین‌ها قرار داده‌اند.

*تیر خلاصی محیط زیست به زمین خواران جدید

منابع طبیعی از جمله جنگل، کوه، رود، دشت و مراتع کشور بی دفاع‌ترین ثروت ملی ما محسوب می‌شود که هم اکنون در چنگال زمین خواران و چکمه‌های قاچاق چیان با هر بهانه‌ای دچار آسیب شده و یا در معرض تخریب است اما اکنون سرنوشت زمین خواران حیات وحش در لباس میش چه می‌شود؟

تیموری مدیر کل حفاظت، صد و شکار سازمان محیط زیست در این باره به خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: به افرادی که زمینی در جهت شروع فعالیت تکثیر و پرورش حیات وحش ارائه شده و تاکنون در این خصوص اقدامی از جانب آن‌ها انجام نگرفته فرصت 3 ماهه‌ای داده شده تا با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خود فعالیت خود را آغاز کرده و پروانه بهره برداری خود را اخذ کنند.

وی ادامه داد: پس از اتمام مهلت تعیین شده در صورت عدم فعالیت آن‌ها زمین مذکور از طریق مراجع صلاحیت دار باز پس گرفته شده و به فرد علاقمند دیگری تحویل داده می‌شود.

 *صدرنشینان عرصه زمین خواری

توسعه صعودی شهرها، کفاف نیازهای شهرنشینان و هجوم غیر قابل کنترل مهاجران جدید را نداده و قیمت زمین به شدت افزایش یافت و با روند صعودی قیمت زمین، چشم سوداگران به منابع طبیعی دوخته شده و زمین خواری و به تدریج، کوه خواری، دریا خواری، جنگل‌خواری معنی یافته و به واقعیت پیوست اما تاکنون کسی به زمین خواران و شیوه‌های مرسوم زمین خواری در کشور اشاره‌ای نکرده این‌که سالانه چه مقدار از زمین‌های مربوط به منابع طبیعی به دست زمین خواران تصرف می‌شود و اساسا عاملان این پدیده شوم چه کسانی هستند؟
 

قاسم سبز علی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آب خیزداری کشور در این باره می‌گوید: در استان‌هایی که ارزش افزوده زمین‌ها بیشتر از دیگر مناطق است طبعا میزان تصرفات غیر قانونی نیز بیشتر است و آمارهای بدست آمده نشان می‌دهد استان‌های تهران، البرز، گیلان، مازندران و گلستان بیش از سایر استان‌ها در معرض دست اندازی سودجویان و زمین خواران قرار دارند.

 حالا که پرونده زمین خواری طی سال های گذشته در کشور ما به طور جدی گشوده شده، جهت جلوگیری از دست اندازی چپاول گران این عرصه همت بیش از پیش مسئولان قضائی، منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست لازم الاجراست چرا که این روزها نفس طبیعت کشورمان زیر چکمه‌های سودجویانه ما انسان‌ها به شماره افتاده است.
ارسال نظرات