خارج از بحث فرهنگ‌سازی و فرهنگ حجاب قانون‌شکنی در این زمینه موضوعی فرا فرهنگی است که باید موردتوجه قرار گیرد هرچند باید در این میان درصدی را برای افراد جاهلی که به خاطر فقر فرهنگی گرفتار این موج می‌شوند کنار گذاشت.
کد خبر: ۸۶۶۴۶۹۰
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، این روزها با انتشار تصویر مأموران نامحسوس نیروی انتظامی در مقابله با بحث کشف حجاب تعمدی در اتومبیل‌ها  جنجال رسانه‌ای شدیدی به پا شده است؛  جنجالی که حتی پای رییس‌جمهور را نیز به میدان کشید. حسن روحانی  در واکنش به این ماجرا  گفت:
 
«همه ما باید درزمینهٔ فرهنگی کار و تلاش و به‌گونه‌ای عمل کنیم که مسئله‌ای که از طریق فرهنگی قابل‌حل است از طرق دیگر حل نکنیم. ما طبق آیه قرآن باید دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشیم و بهترین و کوتاه‌ترین راه را باید انتخاب کنیم. دولت اقداماتی که در حد توان اجرایی‌اش باشد انجام خواهد داد.»
 
 جنجال پلیس نامحسوس نیروی انتظامی حتی به برنامه  خبری بیست و سی هم راه پیدا کرد تا رییس پلیس در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد به گفته رییس پلیس این مأموران همان نیروهای رسمی انتظامی هستند که در زمان  بعد از کار گزارش‌های خود  را ارائه می‌دهند بحث برخورد نیست بلکه بحث گزارش از طریق مبادی رسمی و افراد رسمی به یک‌نهاد رسمی و قانونی صورت می‌گیرد. رییس پلیس یکی از نگرانی‌های عمومی مردم را برطرف کرد  که حواسشان باشد هیچ‌کس به‌عنوان پلیس نامحسوس حق ورود عملیاتی به این بحث را ندارد و اگر  فردی جلوی کسی را به‌عنوان پلیس نامحسوس گرفت فوراً با پلیس 110 تماس بگیرند. این یعنی جلوی بی‌قانونی به اسم قانونی گرفته‌شده است. اما  با این توضیحات از سوی رییس پلیس کشور، هنوز موضوع  پلیس نامحسوس یک جنجال رسانه‌ای است، زیرا برای بعضی موجودیت آن زیر سؤال است؛ البته  رسانه‌های غربی و یا رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به ارگانهای رسمی غربی و ... این موضوع را دست‌مایه ایران هراسی قرار داده‌اند.
 
 اما حقیقت ماجرا چیست؟! همان‌طور که رییس‌جمهور تأکید داشت باید در این مسیر کار فرهنگی انجام داد ما هم به کارهای فرهنگی که تاکنون شده نقدهای بسیاری داریم چه اینکه اغلب کارهای فرهنگی به نام حجاب از سوی سازمان‌های دولتی انجام‌شده که نه‌تنها مردمی نبوده، بلکه اکثراً فرمالیته و بیلان محور بوده‌اند نتیجه  خنثی  یا حتی معکوس هم داشته‌اند ازجمله نمایشگاه‌ها و شوهای لباس که  به‌غیراز صرف هزینه بالا برای برگزاری کوچک‌ترین تأثیری در بهبود این مسئله نداشته‌اند.
 
لذا باید گفت در مقوله ححاب و عفاف  معضل اصلی کیفیتی است که به‌عنوان یک کمیت و یا  حتی بی‌سوادی و بی‌سلیقگی برخی مسئولان امر شده و این موضوع هم باید اصلاح شود. فرهنگ‌سازی در امر حجاب هنوز بسیار جای کار دارد و در میان همین کارهای فرهنگی البته فعالیت‌های درخشان و اثرگذار هم کم نبوده و که باید به آن‌ها  اهتمام و توجه بیشتری شود کارهایی که بعضاً  چون مولود پایتخت‌نشینان نبود موردتوجه قرار نگرفته است اما موضوع  پلیس نامحسوس و کشف حجاب تعمدی در تاکسی‌ها  موضوعی وسیع‌تر از فرهنگ و فرهنگ‌سازی است  هرچند بازهم تأکید می‌کنیم در این عرصه کم‌کاری‌های فرهنگی بسیار مشهود است.
 
 اول اینکه بحث حجاب در ایران یک قانون محسوب می‌شود و تخطی از قانون به هر شکل جرم است وقتی خوب به این موضوع نگا می‌کنیم جدا از طرفداری ضدانقلاب و رسانه‌های وابسته به انگلیس و آمریکا که افراد را تشویق به قانون‌شکنی می‌کنند حتی اقلیت‌های مذهبی همچون مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان هم  قانون حجاب را در کشورمان به‌درستی رعایت می‌کنند.
 
حال اگر این قانون به هر دلیل فسخ یا نسخ شود موضوع به‌گونه‌ای دیگر خواهد بود؛ یعنی اینکه مقوله فوق تنها یک مقوله فرهنگی نیست، بلکه یک مقوله قانونی هم هست پس در کنار  فرهنگ‌سازی و اهتمام به مسئله فرهنگ، رعایت قانون هم اهمیت دارد.
 
عدم توجه به قانون در این امر همانند فرهنگ‌سازی بدون نظارت و یا بدون تشویق و تنبیه در قوانین دیگر مثل قوانین راهنمایی و رانندگی است هیچ کجای دنیا به اسم فرهنگ‌سازی  قوانین را به حال خود رها نمی‌کنند. اگر در غرب مثلاً مردم قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند این تنها به فرهنگ آن‌ها باز‌نمی‌گردد. بلکه اهتمام مسئولان در رعایت قوانین برای همه و جلوگیری از تبعیض قانونی در این امر نقش بسیار مهم‌تر داشته است.
 
اما همان‌طور که می‌دانید پلیس نامحسوس در امر کشف حجاب پدیده‌ای نوظهور است. پیش‌ازاین کشف حجاب تعمدی در اتومبیل‌ها  هم  وجود  خارجی نداشت. وقتی به ریشه‌های این هنجارشکنی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم این‌یک اتفاق سازماندهی‌شده و سیستماتیک است  که مدت‌هاست از سوی برخی عناصر مشکل‌دار و خودفروخته در ادامه کمپین  خودساخته  مسیح علی نژاد یا همان جوجه اردک زشت  شکل‌گرفته  کمپینی که متأسفانه حتی گفته می‌شود یکی از نمایندگان برگزیده  زن در این دوره مجلس را هم  با خود همراه ساخته بود.( پروانه سلحشوری که در مصاحبه با خبرنگار ایتالیایی حجاب را امری اختیاری دانست.
 
 
 
وی در مصاحبه با یک خبرنگار ایتالیایی که سایت‌های ضدانقلاب آن را پوشش داده است با الفاظی توهین‌آمیز نسبت به بانوان نماینده صحبت می‌کند و جنسیت آن‌ها را زیر سؤال می‌برد. سلحشوری در پاسخ به این خبرنگار زن که می‌پرسد بانوان نماینده فعلی چطور فکر می‌کنند می‌گوید:‌
 
«آن‌ها مثل ما فکر نمی‌کنند و نمایندگان زن مجلس تا الآن عملاً ضد زنان بوده‌اند و تنها جنسیت زنانه داشتند. می‌دانید بعضی زن‌ها علیه زن‌ها صحبت می‌کنند و این‌ها زن نیستند و فقط جنسیت زنانه دارند.»
 
سلحشوری در این مصاحبه، اظهاراتی درباره کنار رفتن حجاب از سر زنان ایرانی نیز به زبان می‌آورد.
پس همان‌طور که گفته شد موضوع کشف حجاب عمدی در اتومبیل یک امر طبیعی با فرهنگی نیست عاملان این پدیده هم افرادی نیستد که از روی جهل  این کار را کرده باشند؛ هرچند همیشه باید  درصدی را برای افرادی که نادانسته در حین رانندگی یا در اتومبیل  حجابشان مشکل پیدا می‌کند کنار گذاشت اما اینکه پدیده‌ای به‌صورت سازمان‌دهی شده و با تبلیغات فراوان ماهواره‌ای در کشور ظهور و بروز پیدا کند نیازمند به اقدامات عملی است.
 
 به نظر می‌رسد اقدام نیروی انتظامی در تشکیل یک  ساختار رسمی برای مقابله با این اتفاق اقدامی به‌جا و قابل‌تحسین بوده است البته یک موضوع را هم نباید ازنظر دور داشت همه افرادی که  به چنین  کاری مبادرت می‌کنند را نمی‌توان جزء مردم عادی دانست که تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و. سایت‌های ضدانقلاب قرارگرفته‌اند چه آن‌که  باید اعتراف کرد در بحث کشف حجاب کنار سامانمند بودن این فضا، گروه‌های ضدانقلاب و معاند نظام و فرقه‌های ضاله‌ای همچون بهاییت ،منافقین و .... همیشه  حضور مؤثر و فعال داشته‌اند و این بدان معناست همان‌طور که گفته شد  خارج از بحث فرهنگ‌سازی و فرهنگ حجاب قانون‌شکنی در این زمینه  موضوعی فرا فرهنگی است که باید موردتوجه مردم و مسئولان نیز قرار گیرد هرچند بازهم  در این میان  درصدی را برای افراد جاهلی که به خاطر فقر فرهنگی گرفتار این موج می‌شوند کنار گذاشت.

نویسنده: معصومه طاهری
ارسال نظرات