وزیر نفت پاکستان :

اجرای خط لوله صلح متوقف نشده است/ احتمال توافق در نشست ماه می تهران

وزیر نفت پاکستان با رد خبرها درباره توقف طرح خط لوله صلح گفت: پاکستان دنبال تکمیل طرح واردات گاز از ایران است و مقامات این کشور رایزنی برای تکمیل هر چه زودتر این پروژه را ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۸۶۶۴۶۵۸
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، «شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان  اظهار داشت: اسلام‌آباد خواهان تکمیل هر چه زودتر خط لوله صلح می‌باشد و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته است.

عباسی با رد خبرهای منتشر شده درباره توقف پروژه خط لوله صلح افزود: پاکستان به دنبال تکمیل پروژه واردات گاز از ایران است و مقامات این کشور رایزنی برای تسهیل در تکمیل هر چه زودتر این پروژه را ادامه می‌دهند.

وزیر نفت پاکستان تأکید کرد: در ماه می سال جاری قرار است مسئولین پاکستان و ایران با شرکت در یک اجلاس که در تهران برگزار می‌شود برای تکمیل خط لوله صلح با هم به توافق برسند.

وی افزود: در این اجلاس درباره مشکلات فنی پروژه نیز تبادل نظر خواهد شد.

شاهد خاقان عباسی گفت: سعی داریم پروژه خط لوله صلح را تا قبل از دسامبر سال 2017 تکمیل کنیم و واردات گاز از ایران آغاز شود.

وزیر نفت پاکستان تأکید کرد: با توجه به قطر 45 سانتی‌متری خط لوله گاز، هند یا چین نمی‌توانند از این طریق گاز وارد کنند و اگر هند خواهان دریافت گاز است باید خط لوله جداگانه‌ای برای این کار احداث شود.

عباسی خاطر نشان کرد: خط لوله بندر گوادر تا نوابشاه نقش مهمی در توزیع گاز به سراسر پاکستان دارد که توسط یک شرکت چینی تکمیل خواهد شد.

وی افزود: هنوز تحریم‌های بین المللی ایران به طور کامل برطرف نشده با این وجود چنین مسائلی مانع تکمیل خط لوله صلح نخواهد شد و پاکستان منافع خود را بر هر چیز مقدم می‌داند.

شاهد خاقان عباسی با اشاره به دریافت گاز مایع از قطر و تلاش برای تکمیل خط لوله گاز تاپی اظهار داشت: هر کدام از این پروژه‌ها اهمیت خاص خود را دارد که اهمیت خط لوله صلح را کم نمی‌کند به عبارتی واردات گاز از ایران، قطر و ترکمنستان هر یک اهمیت خاص خود را دارد.

عباسی تأکید کرد: پاکستان برای تأمین نیازهای انرژی خود ناگزیر است که خط لوله صلح را تکمیل کند و هرگز این پروژه را نیمه‌کاره رها نخواهد کرد.

وی افزود: خط لوله تاپی باید از افغانستان عبور کند این در حالی است که تأمین امنیت این مسیر هنوز یکی از موانع اجرای این پروژه محسوب می‌شود.

عباسی گفت: دولت پاکستان برای تکمیل خط لوله صلح مانع‌تراشی نمی‌کند و خواهان تکمیل هر چه زودتر این پروژه است.

شاهد خاقان عباسی ابراز امیدواری کرد که اجلاس تهران کمک زیادی به تکمیل هر چه زودتر پروژه خط لوله صلح خواهد کرد و به زودی توافقات تازه‌ای در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان همچنین گفت: مشکلات تکمیل خط لوله گاز صلح که طی چند سال گذشته بین ایران و پاکستان کلید خورده بود، حل شده است و این پروژه به زودی تکمیل می‌شود.

چندی پیش غلامرضا انصاری سفیر ایران در هند تاکید کرد: امکان اجرای خط لوله انتقال گاز ایران، پاکستان و هند وجود ندارد؛ چرا که آمریکایی‌‌هادر صنعت LNG هند سرمایه‌گذاری کرده و اجازه احداث و ورود هیچگونه خط لوله‌ای را به هند نخواهد داد.

پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان (IP) در دوران ریاست جمهوری سابق پاکستان، «آصف علی زرداری» به امضا رسیده بود اما به بهانه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، پاکستان این پروژه را اجرایی نکرد.

ارسال نظرات