پایین بودن میزان فعالیت های مشارکتی و پایدار در اقتصاد این استان به عنوان یکی از ضعف های اساسی در رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و بهره وری مستمر مطرح شده است.
کد خبر: ۸۶۶۴۴۹۲
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: طی سال های گذشته پایین بودن میزان فعالیت های مشارکتی و پایدار در اقتصاد این استان به عنوان یکی از ضعف های اساسی در رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و بهره وری مستمر مطرح شده است.

ابوالفضل عباسچیان افزود: به طور کلی سرمایه گذاری در یک منطقه یا استان همبستگی بسیار بالایی با سیاست های کلان در سطح کشور دارد.

وی یادآورشد: بر این اساس وجود قوانین و مقررات مزاحم و فقدان نقشه جامع سرمایه گذاری از موانع و مشکلات اساسی حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری هستند

عباسچیان به موانع اصلی پیش روی سرمایه گذاری در این استان اشاره و اظهار کرد: مشخص نبودن نحوه دسترسی به امکانات پایه‌ای و زیرساخت های مورد نیاز و زمان بر بودن بررسی نحوه تامین این زیرساخت ها یکی از همین موانع به شمار می آید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: از دیگر موانع می توان به طولانی شدن زمان دریافت مجوزهای لازم برای استقرار طرح های سرمایه گذاری و در نتیجه تطابق نداشتن پیش بینی های انجام شده توسط سرمایه گذار با زمان واقعی اجرای طرح که به دلیل نرخ تورم بالا و نوسان های نرخ ارز و ایجاد نشدن اطمینان، موجب کاهش توجیه اقتصادی طرح و در نتیجه دلسرد شدن متقاضیان سرمایه گذاری از اجرای طرح های خود، اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بانک محور بودن نظام تامین مالی در کشور و این استان و محدودیت تسهیلات بانکی و نیز بالا بودن نرخ سود این تسهیلات در شرایط رکود اقتصادی موجود از موانع بزرگ پیش روی سرمایه گذاری در استان و کشور به شمار می رود

عباسچیان ادامه داد: بالابودن حجم تصدی گری دولت در فعالیت های اقتصادی به رغم تاکید قوانین بالادستی بر واگذاری فعالیت ها و فرهنگ شکل گرفته در جامعه نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار در زمینه سرمایه گذاری به شمار می آید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: تغییر رفتار جمعی آحاد مردم برای افزایش پس انداز، مشارکت در سرمایه گذاری های جمعی مولد متاثر از عوامل مختلفی است که در این میان عوامل فرهنگی از جمله روحیه سرمایه گذاری های جمعی و مشارکتی در امر تولید، نگرش مثبت و حمایتی از سرمایه گذاری نقش غیر قابل انکاری دارد.

ارسال نظرات