خبرهای داغ:

ارتقای سطح فرهنگی جامعه لازمه اقتصادمقاومتی

نکته مهم این موضوع است که اگر ملت ایران با تمام وجود منافع حاصل از اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی اقتصادی را بچشد خود جریان ساز این مسیر خواهد بود تا به ابد!
کد خبر: ۸۶۶۴۴۴۵
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، یکی از ابعاد مهم تحقق و نیز اثربخشی و هم تبین اندیشه عملی اقتصاد مقاومتی در بدنه جامعه ایران مقوله فرهنگ و نسبت های تأکید کننده بر این نهاد جریان ساز ( یعنی فرهنگ) است.

یکی از ابزارهای مهم تأثیر و دگرگونی در حوزه فرهنگ، ابزار فرهنگی مانند رسانه های ارتباط جمعی است. توضیح ( در مقام گفتمان)، تثبیت و اثربخشی و در نهایت رسیدن به نتیجه مطلوب و عینی هم از حیث ذات تغییر و هم نتیجه تغییر در فرایند و عملکرد مجموعه های رسانه ای محقق می شود.

در واقع تغییرذائقه فرهنگی یک جامعه انسانی در مسیرهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و غیره از این رهگذر قابل تحقق است.

در این میان هدف کلی از تغییر ذائقه فرهنگی، مسئله کیفیت و رشد فرهنگی انسان در قالب جامعه محل زیست خود است. فرد انسانی و نیز جمع انسانی! یعنی ایجاد اندیشه تغییر و نمودهای رفتاری و کرداری آن در تمامی سطوح جامعه!

یکی از زمینه های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی تغییر ذائقه فرهنگی جامعه ایرانی به سمت اندیشه بومی و ملی از لحاظ اجرایی، تولید و نیز مصرف و الگوهای متنوع اقتصادی اجتماعی و سیاسی است.

به نحوی که مای جمعی جامعه ایرانی در شکل معاصر خود تبلورعینی و عملی اندیشه بومی و ملی خود و از آن میان اندیشه غنی دینی و اسلامی به عنوان زیرساخت اصلی این فرایند، باشد.

یعنی جامعه ایران خود از هر لحاظ رأس همه امور باشد. تولید با نیاز و توجه به منافع داخلی، مصرف با توجه به الگوهای مؤثر دینی و بومی و نیز صرفه اقتصادی، سرمایه سازی داخلی و جریان آن در شریان های اصلی جامعه ایران و بازگشت منافع آن به متن خود جامعه و هم تبیت برای آینده!

لازمه چنین جریانی وجود زمینه عمیق و مناسب فرهنگی و در این مسیر ابزار اثرگذار از جنس خود جریان یعنی رسانه های ارتباط جمعی با توان کیفی و کمی بالا!

مقام معظم رهبری هم در موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی که زمینه مهم تغیر ذائقه فرهنگی جامعه ایرانی در سمت بومی و دینی و هم در موضوع مهم اقتصاد مقاومتی که زمینه ای جزء سبک زندگی ایرانی اسلامی آن هم از حیث فرهنگی ندارد، تأکید مؤکد داشته اند:

«برای رسیدن به همه چیز‌هایی که آرزوی ماست و در چشم‌انداز‌ها و افق‌های دوردست تصور می‌کنیم باید فرهنگ کشور، صحیح و پالایش شده، در مجرای درست قرار بگیرد، ‌نقایص آن تکمیل و ویرانی‌هایش ترمیم شود؛ جاهای معیوبش اصلاح گردد، کندی در حرکت فرهنگی برطرف شود تا بتوان به آن مقاصد رسید.»

حضرت امام خمینی(قدس سره) نیز پیرامون موضوع فرهنگ چنین می فرمایند:

«فرهنگ مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است... آن چیزی که ملت ما را می‌سازد، فرهنگ صحیح است... اگر فرهنگ درست شود یک ملت اصلاح می‌شود.»

به بیانی دیگر برای تغیرات کلان فرهنگی و نیز ایجاد عمق در این تغییرات بایستی دارای ابزار اثربخش بود: رسانه های ارتباط جمعی اعم از صدا و سیما، مطبوعات و رسانه های خبری و تحلیلی(مجازی و غیرمجازی)، کتاب(ادبیات داستانی به ویژه، تحلیل و نظریه پردازی به ویژه در مراکز تحقیقاتی، علمی، دانشگاهی و پژوهشی).

نکته مهم اینکه اگر ملت ایران با تمام وجود منافع حاصل از اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی اقتصادی را بچشد خود جریان ساز این مسیر خواهد بود تا به ابد!

به تعبیر مقام عظمای ولایت:

«این اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می شود، مردم‌بنیاد است؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ی مردم، سرمایه‌ی مردم، حضور مردم تحقّق پیدا می¬کند. اما «دولتی نیست» به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیتی ندارد؛ چرا، دولت مسئولیت برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی، ظرفیت‌سازی، هدایت و کمک دارد. کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی دستِ مردم است، مال مردم است؛ اما دولت ـ به‌عنوان یک مسئول عمومی ـ نظارت می کند، هدایت می¬کند، کمک می کند. آن جایی که کسانی بخواهند سوء‌استفاده کنند و دست به فساد اقتصادی بزنند، جلوی آنها را می گیرد؛ آنجایی که کسانی احتیاج به کمک دارند، به آنها کمک می¬کند. بنابراین آماده‌سازی شرایط، وظیفه‌ی دولت است؛ تسهیل می کند.»

ارسال نظرات