کارگاه باز نویسی و باز آفرینی شاهنامه و قصه گویی برگزار شد

کارگاه باز نویسی و باز آفرینی شاهنامه و قصه گویی توسط خانه ی قصه ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهار محال و بختیاری برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۶۴۲۵۱
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ گردهمایی آموزشی مربیان فرهنگی و ادبی استان در خصوص باز نویسی و باز آفرینی شاهنامه و قصه گویی از سری برنامه های خانه ی قصه ی استان 4 اردیبهشت ماه 95 در سالن جلسات اداره کل کانون برگزار شد.

پژوهشگر معاصر ضمن ابراز خرسندی از حضور در کانون به بیان تفاوتهای عمده کانون با دیگر ارگان‌ها در بحث کتاب و کتاب خوانی کانون اشاره کرد.

فولادوند با اشاره به تلاش‌های کانون در نیم قرن گذشته جهت پرورش رشد فکری و خلاقیت کودکان مربیان را مهم‌ترین بخش کانون در تبدیل کودکان و نوجوانان به اعضایی اهل فکرو مطالعه عنوان کرد.

وی افزود: ما در کشور ایران گنجینه ای از قصه های بسیار عجیب و حیرت انگیز داریم که می توانیم در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم تنها باید مراقب هوش و میزان دانایی مخاطبان خود باشیم و بسته به توانایی اعضا این داستانها را به آنها معرفی کنیم.

شاعر کشور، تصریح کرد: ما باید به کارکرد داستانها برای مخاطبان خود توجه داشته باشیم و هنجار ها را در این نوع داستانها رعایت کنیم ، داستانهایی که بخشی از آنها جنبه ی اجتماعی و بخشی جنبه ی سرگرمی برای قشر مخاطب ما دارند.

وی خاطر نشان کرد: تناسب مخاطب و انتخاب داستان در همه ی گروههای داستانی از جمله: فولکلور،کلاسیک و متون باید یکی از موارد اصلی در انتخاب داستان به شمار آید.

فولادوند با تاکید بر این که روایت داستان به جهان کودکان معنا می دهد گفت: ما باید در انتقال معنا و نوع روایت داستان ها به کودکان دقت کنیم.

قصه‌گویی بازنویسی از داستان‌های شاهنامه با عنوان کرد: هفتواد توسط زیلا مهندس، قصه گویی بازنویسی داستان چغیر غارا از داستان‌های فولکولوریک توسط پریسا مهندس، بازنویسی داستان سیاوش از جمله برنامه‌های اجرا شده در این گردهمایی محسوب می‌شد.

وی تا کنون بیش از ده کتاب در حوزه ی کودک و نوجوان به چاپ رسانده است که بخشی از این کتابها مربوط به حوزه ی باز نویسی و باز آفرینی متون کهن است.

فولادی تا کنون سه کتاب در باز نویسی و باز آفرینی شاهنامه دو کتاب با عنوان های طوطی و بازرگان و نقاشان چینی روفی از مثنوی و آرش کمانگیر از متون پهلوی را چاپ کرده و جایره های بی شماری را در رزومه ی کاری خود به ثبت رساند است.

گفتنی است کتاب آرش کمانگیر مرجان فولادوند معرفی شده در صد کتاب برتر سال15-2014 از طرف دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان انتخاب و حائز دریافت جایزه پلاک طلایی آذریزدی شد.

کتاب طوطی و بازرگان وی: برگزیده کتابخانه ی بین المللی مونیخ است و تاکنون به پنج زبان زنده ی دنیا ترجمه شده است.

جانی دپ در کمد آشپزخانه و داستان اساطیری پسر یونگهای از جمله کتاب های در دست انتشار فولادوند محسوب می شود.

ارسال نظرات