خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بیماری‌های غیرواگیردار و بیماری‌های قلبی ـ عروقی محصول زندگی ماشینی هستند و در جوامعی همچون ایران در حوزه بهداشت و درمان، خوشبختانه در حال توسعه و نزدیک به توسعه هستیم.
کد خبر: ۸۶۶۴۰۷۶
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر سیدحبیب‌اله موسوی‌بهار امروز در مراسم رونمایی از کتاب جامع «پاتوبیولوژی» استان همدان در چهارمین روز از هفته سلامت ضمن تشکر از تعامل سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: دانشگاهیان می‌دانند که تولید علم و پژوهش، ثمره ایثارگری‌ها و برنامه‌های استراتژیک است و همه آماده حضور در صحنه هستند.

وی با اشاره به تهدید بیماری‌های غیر واگیردار و تأکید حوزه سلامت و سازمان جهانی بهداشت به این موضوع افزود: با کنترل بیماری‌های واگیردار جمعیت جهان در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تصریح کرد: بیماری‌های غیرواگیردار و بیماری‌های قلبی ـ عروقی محصول زندگی ماشینی هستند و در جوامعی همچون ایران در حوزه بهداشت و درمان، خوشبختانه در حال توسعه و نزدیک به توسعه هستیم.

وی با اشاره به بیماری‌هایی که موجب مرگ‌ و‌ میر در جوامع کم درآمد و متوسط مانند ایران هستند، گفت: بیمارهای قلبی ـ عروقی مانند سکته قلبی و مغزی، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و دیابت چهار بیماری هستند که موجب از دست رفتن عمر مفید در افراد می‌شوند.

موسوی‌بهار با اشاره به آمار جهانی این چهار گروه بیماری کشنده در دنیا ادامه داد: سالانه 38 میلیون نفر بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد، 28 میلیون نفر زیر 70 سال یعنی زودتر از موعد می‌میرند.

وی به مهمترین عوامل خطر این چهار بیماری اشاره کرد و افزود: مصرف سیگار و دخانیات، کمبود تحرک، مصرف الکل و تغذیه ناسالم از جمله عوامل مهم بروز این بیماری‌ها گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه مصرف سیگار عامل 6 نوع بیماری در سال است، ادامه داد: عامل اصلی بسیاری از سرطان‌ها کشیدن سیگار است و مصرف آن با وجود اینکه جمعیت ایران یک درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود سالانه 30 هزار میلیارد تومان به کشور زیان می‌رساند.

وی افزود: مصرف سیگار عامل اصلی بروز سرطانهای مختلف است، تا جایی که سالانه 6 میلیون نفر در کشور جان خود را به دلیل مصرف سیگار از دست می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 این آمار به 8 میلیون مورد مرگ‌ و میر افزایش ‌یابد.

موسوی‌بهار با اشاره به مشکل کمبود تحرک جسمی افزود: فعالیت ناکافی در ایران، عامل سه میلیون مرگ در سال است و 30 درصد دانشآموزان چاق هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات