به مناسبت سالروز شکست آمریکا در طبس ؛
یک تاریخ شناس کرمانی گفت: در حمله نظامی آمریکا به ایران در سال 59 تمامی تجهیزات مدرن آمریکایی ها در میان شعله های آتش گرفتار شدند و تعدادی از نیروهای آن ها کشته شدند، این واقعه فضاحتی را برای آمریکا به بار آورد که هرگز ت ...
کد خبر: ۸۶۶۳۹۲۴
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ مصادف با ۲۴ آوریل ۱۹۸۰ هواپیماها و بالگردهای آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند.

در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می‌گردد.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود.

پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و باقی‌مانده نیروها خود را به ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.

محمدعلی گلاب زاده تاریخ شناس کرمانی در این رابطه گفت: از روز های نخستین پیروزی انقلاب شاهد عناد برخی از کشورهایی بودیم که در طول تاریخ بر ایران سلطه داشته و منافع ما را به گونه های مختلفی تحت پوشش خود قرار دادند.

این تاریخ شناس کرمانی اظهار داشت: بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی دشمنان فکر می کردند به تدریج می توانند به همان نقطه ای که در گذشته ایستاده بودند برسند بنابراین به این منظور دسیسه هایی را به کار بردند.

گلاب زاده افزود: آمریکا به هیج وجه حاضر به پذیرش انقلاب اسلامی ایران نبود حتی در جریان انقلاب هم کارشکنی هایی می کرد وبه دنبال نفت ایران بود.

وی عنوان کرد: مستکبرانی که به دنبال منافع ایران بودند از این انقلاب خشمگین شده و به دنبال بازگرداندن شرایط به وضعیت قبلی بودند.

این تاریخ شناس کرمانی توضیح داد: همان گونه که در دوره قاجار اگر انگلیس امتیازی دریافت می کرد روسیه هم باید یک امتیاز جدید دریافت می کرد ، بدین شکل منافع ایران در اختیار ابر قدرت ها قرار می گرفت.

گلاب زاده ادامه داد: با شکل گیری انقلاب ورق برگشت در این زمان شاهد بودیم که سفارت آمریکا به عنوان لانه جاسوسی معرفی شد و سعی داشت با فراهم نمودن موقعیت هایی زمینه های شکست انقلاب را فراهم کند.

وی بیان کرد: در زمان دانشجویان پیرو خط امام با یک حرکت خودجوش لانه جاسوسی آمریکا را تصرف کردند و افرادی که به دنبال نابودی انقلاب بودند در دست ایرانیان اسیر شدند.

این تاریخ شناس کرمانی تصریح کرد: پذیرفتن این امر برای یک ابر قدرت دشوار بود و نمی توانست ببیند از عده ای جوان شکست خورده است لذا به دنبال آزاد کردن نیروهای خود دست به حمله نظامی علیه ایران زد.

گلاب زاده خاطر نشان کرد: آمریکایی ها پیشرفته ترین امکانات روز جهان به سمت طبس حرکت کرد اما از آن جا که خداوند همواره عنایت خود را شامل حال ایرانیان کرده است ، طوفانی صورت گرفت که تمامی نقشه های آمریکایی ها را نقش بر آب کرد.

وی تاکید کرد: تمامی تجهیزات مدرن آمریکایی ها در میان شعله های آتش گرفتار شدند و تعدادی از نیروهای آن ها کشته شدند، این واقعه فضاحتی را برای آمریکا به بار آورد که هرگز تاریخ آمریکا و جهان آن را از یاد نخواهد برد.

این تاریخ شناس کرمانی در خاتمه اذعان داشت: ایرانیان این لطف را جز در سایه عنایات خداوند نمی بینند و همواره شاکر خداوند خواهند بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات