بازگشت مگس‌های سفید؛معظلی که هیچ دستگاهی مسئولیتش را نمی‌پذیرد
با شروع فصل بهار مگس‌های سفید پایتخت دوباره بازگشته‌اند به نظر می‌رسد امسال نیز مسئولان مربوطه برای مقابله با این معظل برنامه جدیدی ندارند و‌‌ همان برنامه‌های بی‌نتیجه گذشته را در پیش خواهند گرفت.
کد خبر: ۸۶۶۳۸۸۷
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، مهمانان ناخوانده‌ای به نام عسلک تابستان سال ۹۳ برای اولین بار در تهران نمایان شدند. عسلکی که پس از مزاحمت‌های بی‌شمار به مگس‌های سفید تغییر نام داد. امسال نیز با شروع فصل بهار این مهمانان همیشگی در شهر نمایان شده‌اند. مگس‌های سفید که در یکی دوسال اخیر بلای جان شهر شده‌اند با گرم‌تر شدن هوا دوباره در حال تکثیر شدن هستند.

مگس سفید، نوعی آفت محسوب می‌شود که طول دوران رشدش بستگی به درجه حرارت محیط دارد. طول یک نسل در حدود ۱۵ روز طول می‌کشد و ممکن است تا ۱۵ نسل در سال داشته باشد. خسارت مستقیم آن‌ها از طریق تغذیه از شیره گیاهی و ضعف شدید بوته‌ها و همچنین آلوده کردن برگ‌ها و سایر اندام‌های گیاهی با عسلک و رشد قارچ و جلوگیری از عمل فتوسنتز است و خسارت غیر مستقیم آن انتقال بیش از ۱۹ بیماری ویروسی بر روی ۵۰ گونه میزبان است که توسط حشره کامل صورت می‌گیرد.

مسئولان سال گذشته روش‌های متفاوتی را برای مقابله با این آفات در نظر گرفتند که متاسفانه فقط سرد شدن هوا گره‌گشای موقتی این معظل بود. راه‌کارهایی که هر کدام به نوعی مورد آزمون و خطا قرار گرفتند.

آزمون و خطا در روش‌های مقابله با مگس‌های سفید

سال ۹۴ همانند سال ۹۳ تنها گزینه‌های مقابله با مگس‌های سفید شستشو و نصب نوارهای زرد به دور درختان بود. این در حالی است که در سال ۹۴ کارگروهایی نیز برای مقابله با مگس‌های سفید تشکیل شد. پس از هجوم دوباره مگس‌ها به تهران در فصل تابستان، محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مرداد ماه ۹۴، تنها راه مقابله با مگس‌های سفید را برچسب‌های نصب شده روی درختان دانست و گفت: این مگس‌ها تاثیری بر سبزینه درختان ندارند و تنها برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کنند که با آبشویی و سم پاشی نیز این مشکل حل می‌شود.

از طرفی رحمت الله حافظی، عضور شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا جمعیت مگس‌های سفید نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: «کار‌شناسان این حوزه معتقدند تخم‌گذاری این حشرات بسیار بالا و قدرت تکثیر زیادی دارند.» این بدان معنی است که آب شویه و نصب برچسب‌ها نتوانست از پس حشرات سفید برآید.

در همین راستا حافظی خبری مبنی بر کشف روشی جدید برای مقابله با مگس‌های سفید داد. حافظی با بیان اینکه به صورت آزمایشی در منطقه ۹ تهران سمپاشی‌هایی برای مقابله با مگس سفید انجام شده است، گفت: این سموم ارگانیک است و لطمه‌ای به محیط‌زیست نخواهد زد. اگر نتیجه این سمپاشی رضایت‌بخش باشد، در سایر مناطق نیز از این روش استفاده می‌کنیم تا مشکل وجود مگس‌های سفید در پایتخت حل شود.

اما روش‌های به کار گرفته شده گره‌گشای این معظل نبودند تا اینکه فصل سرما به کمک مسئولان آمد. با تمام شدن فصل سرما و ناکارآمدی روش‌های مقابله با این حشرات موذی بهار ۹۵ شروع دوباره هجوم مگس‌های سفید به پایتخت است.

بازگشت عسلک‌ها در 95 ؛ انداحتن مسئولیت به گردن دیگران آغاز شد!

همانند دو سال اخیر با پایان یافتن فصل سرما، مگس‌های سفید دوباره به شهر بازگشته‌اند. بازگشتی که از سوی کار‌شناسان پیش بینی شده بود؛ هرچند به دلیل بارش‌های فروردین‌ماه فعلا خبری از حضور مگس‌های سفید در شهر نیست اما با گرم‌تر شدن هوا این حشرات موذی نمایان‌تر می‌شوند. امسال نیز به نظر می‌رسد راه‌کار جدیدی برای مقابله با این معظل وجود ندارد. بلکه‌‌ همان روش‌های قدیمی به‌کار گرفته خواهند شد.

در همین راستا مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران درگفتگویی اظهار کرده بود که: «در برخی از مناطق برای پیشگیری از ورود دوباره مگس سفید و برخی از آفات گیاهی از نوارهای زردرنگ استفاده شده است» اما صفر تا صد مسئولیت مگس‌های سفید با شهرداری نیست و سازمان رسیدگی به حفظ نباتات و دفع آفات، وزارت جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات گیاه‌پزشکی نیز مسئول رسیدگی به این آفات هستند. همچنین، اینکه این آفت بر روی درختان شهر تهران وجود دارد، هیچ مسئولیتی برای ما ایجاد نمی‌کند، بلکه این نهاد‌ها باید مشخص کنند این آفت چیست، منشاء آن از کجاست و چگونه باید در برابر آن مبارزه کرد.

سخنان معاون خدمات شهری شهردار تهران در کنار اینکه مبین اعلام آمادگی شهرداری برای دور کردن این حشرات از شهر است، بیانگر محول کردن مسئولیت مقابله با این معظل به دستگاه‌های دیگر نیز است. در همین راستا مشاور رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اقدامات صورت گرفته از جانب شهرداری در گفتگویی گفته بود: زدن برچسب و سمپاشی نه تنها مگس‌ها را از بین نمی‌برد بلکه این سموم فقط برای مردم ضرر دارد.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین اظهار داشته: این مگس‌ها فقط در نواحی خاصی از تهران مشاهده می‌شوند. با توجه به اینکه تهدیدی برای مردم محسوب نمی‌شوند و آسیب به آن‌ها نمی‌رسانند می‌توان گفت شهرداری هیچ اقدامی انجام ندهد بهتر است.

سخنان ضد و نقیض مسئولان روزهای خوبی را نوید نمی‌دهد چرا که چنین کش و قوس‌هایی را نیز سال گذشته شاهدش بودیم و در ‌‌نهایت تغییر فصل التیام بخش این درد بود. باید دید امسال دستگاه‌های مسئول و مدیران چه راه‌کارهایی را برای مقابله با این پدیده ارائه خواهند داد. پیش گرفتن راه‌کارهای گذشته نتیجه‌ای را جز نتیجه سال‌های قبل نخواهد داشت و این مردم هستند که باید نتیجه ناکارآمدی تصمیمات مسئولان را تحمل کنند.

ارسال نظرات