تحلیل ایزدی از مصادره 2 میلیارد دلار از امول ایران توسط آمریکا در گفتگو با «بسیج»:

دولت ها از شکایت اتباع کشورها مصون هستند/ انفعال دولت ریشه احیای اتهامات قدیمی آمریکا علیه ایران شده است

ایزدی گفت: در فضای پسا برجام و باتوجه به موضع انفعال دولت در خصوص عهدشکنی های آمریکایی ، آنها سعی دارند تا پرونده های قدیمی را روی میز آورده و برای خود نقد کنند .
کد خبر: ۸۶۶۳۷۱۰
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
دکتر فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات آمریکا دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی با خبرگزاری بسیج،اشاره به حکم دادگاهی در آمریکا مبنی بر مصادره اموال ایران افزود: حکم این دادگاه نهایی شده است و قرار است پول ایران را بین برخی از آمریکایی ها تقسیم کنند.

وی با بیان اینکه این کار غیرمعمول است و در عرف بین المللی اتباع کشورها حق شکایت از دولت ها را ندارند، ادامه داد: اتفاقا خود آمریکایی ها به شدت از این قانون استفاده کرده و اجازه شکایت علیه آمریکا از سوی شهروندان کشورهایی مختلف را نداده اند.

ایزدی با اشاره به اینکه در این دادگاه از 8 نفر دو نفر رای منفی دادند، ادامه داد: ادعای این دو منتقد این بود که وقتی دادگاه قضائی در آمریکا در حال انجام یک پروسه حقوقی است نباید کنگره با قانون گذاری مستقیم روند این دادرسی را تحت تاثیر خود قرار دهد که این مساله در خصوص پرونده ایران روی داد و در واقع یک قوه در کار قوه دیگر مداخله کرد.

این کارشناس مسائل بین المللی یکی از نکات منفی این اقدام آمریکا را هم زمانی آن با حضور وزیر امور خارجه در آمریکا قلمداد کرد و گفت: این پیام بسیار بدی برای کشورمان بود.

ایزدی با تاکید بر اینکه البته در برجام در خصوص دارایی ها بلوکه شده ایران نکته ای نیامده است و لذا این اقدام آمریکایی ها نیز ناقض مستقیم برجام نیست ، افزود: البته این انتظار بود تیم مذاکره کننده در حدود دوسال مذاکره سرنوشت این موضوعات را نیز مشخص می کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی آمریکایی ها احساس می کنند پنجره ای باز شده است که می توانند از آن منافع خود را تامین کنند، گفت: در فضای پسا برجام و باتوجه به موضع انفعال دولت در خصوص عهدشکنی های آمریکایی ، آنها سعی دارند تا پرونده های قدیمی را روی میز آورده و برای خود نقد کنند.

ایزدی با تاکید بر اینکه به نظر من برخی در دولت آینده سیاسی خود را به مذاکرات گره زده‌اند و لذا نمی توانند به طور صریح در خصوص اقدامات آمریکا موضع گیری کنند، یادآور شد: ما نیاز داریم تا در سیاست خارجی بازبینی کنیم و اجازه ندهیم که برجام به یک خسارت محض تبدیل شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار