خبرهای داغ:
یکم اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی این شاعر بزرگ ایرانی است، شاعری که توجه به زوایای زندگی وی می‌توان رونق بخش نوعی گردشگری به نام گردشگری ادبی در شیراز باشد.
کد خبر: ۸۶۶۲۹۳۹
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
یکم اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی این شاعر بزرگ ایرانی است. شاعری که با اشعار خود جایگاه ویژه‌ای در ادبیات فارسی به خود اختصاص داده‌است، اما این جایگاه تا چه اندازه توانسته نام و نشان ایران و ایرانی را در میان سایر ملل تثبیت کند؟

کشورهای مختلف با استفاده از نام و نشان مشاهیر، شعرا و داستان نویسان خود و با بهره بردن از شهر،‌ دیار و کاشانه آنها در صدد طراحی گردشگری به نام آن صاحب نام برآمدند و مسیر گردشگری برای آن تعریف کرده‌اند.این نوع گردشگری را « گردشگری ادبی» می‌گویند، شاخه‌ای از گردشگری که جای آن در حوزه گردشگری ایران و استان فارس خالی است.

امیرحسین حکمت‌نیا، فعال و کارشناس گردشگری درباره این نوع گردشگری به تسنیم گفته است گردشگری ادبی یکی از گونه‌های گردشگری فرهنگی است که علاوه بر روایت‌پذیری نسبت به مسیرهایی که توسط مشاهیر رخ داده، شکل می‌گیرد.

به گفته حکمت‌نیا توجه به آثار بزرگان، مقابر بزرگان ادبی و زادگاه شاعران و نویسندگان بزرگ می‌تواند سبب رونق و جذب گردشگری ادبی شود.

شهر شیراز مشاهیر علمی و ادبی بزرگی دارد که می‌توان از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و برای توسعه این نوع خاص گردشگری استفاده کرد.

این فعال گردشگری معتقد است که توجه به گردشگری ادبی می‌تواند منجر به توسعه پایدار اقتصادی شود و با استفاده از این ابزار می‌توان چهره واقعی ایران را به دنیا شناساند.

حافظ و سعدی دو تن از بزرگترین شاعران جهان است که می‌توان بر مبنای آنان گردشگری ادبی را در استان فارس و به ویژه شهر شیراز راه‌اندازی کرد و از آنجا که سعدی بیش از حافظ اهل سفر بوده است می‌توان مسیر گردشگری برای آن در نظر گرفت و با این امر ارتباطی بین دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها برای بهره بردن از این مرد پرآوازه برقرار کرد.

در حال حاضر گردشگری ادبی در بسیاری از شهرهای جهان رونق پیدا کرده است. در شهر «پراگ»، زادگاه کافکا مسیرهایی برای گردشگری ادبی تعریف شده است و مردم زیادی از میدان‌ها و کافه‌های محل گذر و استراحت این نویسنده دیدن می‌کنند. در شهر «برلین» نیز یادمان‌های موتزارت، بتهوون و آرامگاه‌های مشاهیر، نویسندگان و موزیسین‌ها پر از گردشگر است.

بنابراین در ایران و استان فارس نیز می‌توان برای هرکدام از این شاعران و فیلسوفان مسیر گردشگری تعریف کرد و به بهانه روز تولد و روز بزرگداشت آنها این مسیرها را معرفی و در صدد جذب گردشگر برآمد.

البته تعریف مسیر برای گردشگری ادبی نیازمند انجام تحقیقات علمی، تعریف مفاهیم پایه‌ای و احیای هویت تاریخی است و برای رونق این نوع گردشگری باید به این امور توجه شود.

تعریف مسیرهای گردشگری ادبی به ویژه گردشگری خاص سعدی مهارت خاصی می‌خواهد که باید به صورت علمی تعریف شوند و تحقق این مهم نیازمند آموزش، بازسازی و نمایش برخی تصاویر برای احیای هویت تاریخی این نوع گردشگری دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها