هاشم عطایی اعظم، یک طرح اقتصاد مقاومتی را در زمینه مبارزه با آفت کرم خراط که هر ساله سرمایه عظیم چندین هزار هکتار باغات گردو شهرستان را در معرض بحران قرار داده بود را اجرا کرد بهترین و ارزان ترین راه برای از بین بردن ای ...
کد خبر: ۸۶۶۲۵۶۴
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ،  اقتصاد مقاومتی موضوع مهم و اساسی کشور است و اهمیت این موضوع با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب مضاعف گردید.

یکی از شهروند خبرنگاران رابر خبر از  طرح اقتصاد مقاومتی توسط  هاشم عطایی اعظم، ساکن شهرستان رابر در زمینه مبارزه با آفت کرم خراط که هر ساله سرمایه عظیم چندین هزار هکتار باغات گردو شهرستان را در معرض بحران قرار داده بود را  اجرا کرده که  بهترین و ارزان ترین راه براینابودی  این آفت خانمان سوز را کود اوره یا کود سفید که به آن کود سرپاش می گویند دانست.

photo_2016-06-17_15-48-08

هاشم عطایی اعظم  در این  خصوص گفت : گردو از اساسی ترین و اقتصادی ترین محصولات شهرستان  رابر می باشد  و آلودگی درختان گردو به آفت کرم خراط باغات شهرستان را در معرض بحران قرار داده است.

وی افزود : این آفت علاوه بر گردو بر باغات گیلاس وسیب هم خسارت می زد و به نوعی  یک بحران ملی بشمار می فت.

این فرهنگی ۱۰ سال بازنشته که۶ سال  روی این پروژه تحقیق کرده ،افزود: کرم  خراط  در سال ۱۳۳۳ از کشورهای اروپایی و آسیایی وارد ایران شد که اوایل سنوبرها و سپیدارها را قطع می کرد و در دنیا گسترش پیدا کرد .

هاشم عطایی اعظم عنوان کرد:  این کرم جهت تبدیل شدن به حشره بایستی تغذیه نماید و خوراک اصلی آن نیز در درون شاخه های درختان است که در زمستان بصورت کرم باعث ایجاد حفره در درختان و تا اوایل اردیبهشت ماه از درخت  جهت تکمیل مراحل رشد تغذیه می نماید و بعد بصورت شفیره سپس تبدیل به حشره ای بنام شب پره پلنگی می شود.

وی ادامه داد: کرم خراط تا وقتی کرم است می توان با آن مقابله کرد اما وقتی تبدیل به حشره شد پرواز میکند و درختان اطراف را آلوده می کند هر مرحله حدود ۴۰۰ تخم می گذارد، بهترین راه برای از بین بردن کامل این کرم خراط کود سرپاش یا همان کود سفید است.

عطایی اعظم افزود: ابتدا باید به اندازه یک کیسه ۵۰کیلویی کود اوره یا کود سفید که به آن کود سرپاش می گویند به ۵۰۰درخت میانسال یا ۲۵۰درخت کهنسال و به درختان  تنومند دو برابر  پهلوی ریشه درخت ریخته  و به اندازه شاخه وبرگ درخت آب پای درخت ریخته تا حل شود بعد از ۲۴ ساعت تمام انگل های کرم خراط کشته می شوند .

وی ادامه داد : کود اوره که شتر هزارکیلویی، گوسفندان و گاوها و حتی  نهنگ های  دریایی را می کشد چگونه نمی تواند یک  کرم  خراط یک  گرمی را بکشد.

photo_2016-06-17_15-48-02

این مرد ۶۶ ساله تصریح کرد: طی تحقیق به عمل آمده دنبال کودی می گشتم  که  مدت  زمان  آن بسیار کوتاه  باشد این موضوع را  روی  کود اوره بررسی نمودم .

عطایی اعظم بیان کرد: بعد از آنکه فهمیدم  آب با کود سفید به درخت آلوده ، فضله آنرا پاک میکند و بعد از ۲۴ ساعت فضله کرم  خراط تمام  کرم های خراطی که در مسیرساقه و شاخه درخت هستند می کشند و باعث رشد  درختان آلوده گردو و سایر درختان میوه می شود .

وی افزود: ۱۴ گونی  کود  سرپاش یا همان کود سفید  را در اختیار باغبانان  اطراف  به صورت رایگان در روستای  تذرج  دادم  تا  نتیجه بگیرم ، این  کرم تا یک کیلومتر پرواز می کند و از درختان آلوده مجدد می آید و  تا یک  کیلومتر از  درختان  آلوده  مجدداً  اگر  کود دهی نکنند  دوباره درختان به  کرم خراط آلوده می شود.

این محقق بازنشسته گفت: کلیه درختانی که بعلت سرمازدگی ثمره خود را از دست داده اند با دادن این کود سرپاش یا همان کود سفید مجدداٌ به بار می نشینند و درختانشان ثمره گردو و میوه خود را میدهند و اگر آلوده به انگل کرم خراط باشند انگل هم  نابود خواهد شد.

وی ادامه داد: باغداران در فروردین و اردیبهشت ماه سال‌جاری برای مبارزه با آفت کرم خراط گردو اقدامات لازم را انجام دهند و با همکاری تمام مسئولین مربوطه  فقط تا ۱۰اردیبهشت ماه هم این انگل کشته می شود و هم درختان سرمازده مجدداًبه ثمر می نشینند .

عطایی اعظم  در پایان گفت: امیداوم این طرح در سال اقتصادمقاومتی؛ اقدام و عمل راه روشن برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور باشد و از خداوند  منان سلامتی  مقام  معظم  رهبری و تمامی ایرانیان را خواهانم .

انتهای پیام /

صبح رابر

ارسال نظرات