خبرهای داغ:

نقش معنویت در کاهش آسیب های اجتماعی

در برخی از ماه های سال مانند رمضان، میزان وقوع جرم جنابت به طور محسوسی کم می شود که این نشان دهنده تاثیر معنویت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است.
کد خبر: ۸۶۶۲۲۲۸
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، همه ساله به ماه های حرام سال که می رسیم بر اساس آمار و ارقام میزان وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به طور محسوسی کاهش می یابد.

به عقیده جرم‌شناسان اجتماعی، بسط و گسترش مسائل معنوی، باعث کم شدن جرم و آسیب های اجتماعی در این ماه ها می‌شود.

برکات و آثار معنویت در کاهش جرم و آسیب اجتماعی بسیارند و چه در سطح فردی و یا اجتماعی تاثیرگذار بوده و به برکت معنویت، بسیاری از آلودگی‌ها و شرارت‌ها در جامعه کاسته شده و انگیزه‌های مجرمانه نیز از بین می‌رود و زمینه اصلاح جامعه فراهم می‌شود.

شاید بتوان گفت که تغییر رفتارها و مراسمات مذهبی که در سطح شهرها و روستاها برگزار می شود، جوی در جامعه ایجاد می کند که سدی در برابر وقوع جرایم شده و میزان وقوع جرم را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

ماه رجب نیز به عنوان نخستین ماه از ماه های حرام سال قمری، از ماه هایی است که به جهت قرار داشتن ایام اعتکاف و توصیه هایی که در این ماه برای استغفار و دعا شده است، وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در آن کاهش می یابد.

در همین زمینه امام جمعه میاندوآب در جلسه ستاد شئونات فرهنگی شهرستان با اشاره به برکات ماه ها و ایام مذهبی و معنوی در زندگی فردی و اجتماعی انسان، گفت: ماه رجب، ماه استغفار و ماه کسب فضائل اخلاقی است.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده با بیان نقش معنویت در کاهش وقوع جرم و آسیب های اجتماعی اظهار کرد: در ماه های رجب، شعبان و به ویژه رمضان ونیز ماه محرم میزان وقوع جرم جنابت به طور محسوسی کم می شود که این نشان دهنده تاثیر معنویت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه وجود ایام اعتکاف نیز از جمله دلایل کاهش آسیب های اجتماعی در ماه رجب است، افزود: فضای معنوی تاثیر فوق العاده ای در رفتار انسان ها دارند و ما باید سعی کنیم این فضا را گسترش داده و معنویات را در جامعه افزایش دهیم.

بنابراین با توجه باورهای مذهبی و اعتقادات مردم، وقتی جو معنویت بر جامعه حاکم می‌شود، افراد نیز تحت تاثیر این جو قرار گرفته و بیشتر از اعمال و رفتار خود مراقبت می کنند و همین امر در کاهش جرم در این ماه ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و در این زمینه لازم است نهادهای اجتماعی و فرهنگی از یک‌سو و شهروندان از سوی دیگر به توسعه روح معنویت در جامعه کمک کرده و زمینه را برای کاهش جرم و آسیب های اجتماعی فراهم کنند.

ارسال نظرات