گزیده مهم ترین مطالب اقتصادی روزنامه‌های ‌دوشنبه 30 فروردین؛
روزنامه‌های حامی دولت که طی 2 روز اخیر به سانسور سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی پرداخته بودند، امروز با مواضع متناقض به توجیه آن پرداخته و از یک سو مدعی تحریف این سخنان شده‌اند و از سوی دیگر آن را دارای مصرف سیاست خارجی دانسته‌اند!
کد خبر: ۸۶۶۲۰۹۴
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه‌های حامی دولت که طی 2 روز اخیر به سانسور سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی پرداخته بودند، امروز با مواضع متناقض به توجیه آن پرداخته و از یک سو مدعی تحریف این سخنان شده‌اند و از سوی دیگر آن را دارای مصرف سیاست خارجی دانسته‌اند!




* آرمان


-سخنان سیف انتقاد از برجام نبود!!


این روزنامه حامی دولت به توجیه سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی پرداخته است: در وهله نخست باید گفت که به‌قطع منظور رئیس بانک مرکزی از اظهار نظرات اخیرش بی‌نتیجه جلوه دادن برجام نبوده است. از سوی دیگر، ایشان اصلا نظراتی را که برخی رسانه‌ها به او نسبت می‌دهند، اظهار نکرده‌اند. سخنان آقای سیف در مصاحبه با بلومبرگ در واقع انتظارات ایران از برجام و طرف مقابل است. اظهارات ایشان فقط در حد یک گله‌مندی به حق بوده و انتظاراتی را که مردم در زمینه برجام از دولت دارند بازگو کرده‌اند.

انتظاراتی مبنی بر اینکه آمریکا باید روند اجرایی شدن برجام را تسریع کند تا اجرایی شدن کامل برجام و تاثیر مستقیم آن بر معیشت مردم را شاهد باشیم. در نتیجه تمامی جناح‌ها و رسانه‌ها باید این اتفاق را به فال نیک بگیرند و نه به دلیل خواست‌های سیاسی به تخریب و تضعیف دولت بپردازند و برجام را بی‌اثر نشان دهند. حتی برخی رسانه‌ها در این چند روزه خواستار لغو برجام بوده‌اند که باید گفت هیچ علم و منطقی پشت چنین اظهار نظری وجود ندارد، چرا که توافقات هسته‌ای و برجام با سختی‌های فراوان حاصل شده و ما بعد از سال‌ها تحریم، بالاخره سال گذشته روابط خود را با دیگر کشورها به دست آوردیم. در حال حاضر هم برجام در حال اجرایی شدن است اما به دلیل کندی اجرا، برخی آن را بی‌فرجام قلمداد می‌کنند. باید گفت که این کندی هم امری طبیعی است و نباید آن را کارشکنی‌های طرفین دانست. باید توجه داشت که ما هنوز در ابتدای راه قرار گرفته‌ایم و پس از مدتی به‌قطع آثار مثبت برجام به وضوح خود را نمایان می‌کند....

برداشت رسانه‌های مخالف دولت برداشت کاملا سوء و سیاسی است و برای جبران شکست‌های سنگینی که در این مدت بر آنها تحمیل شده، از هر راه و روشی استفاده می‌کنند...

تسریع در روند کارها ممکن است حتی به ضرر ایران تمام شود. خود آمریکا و متحدانش همچنان در برخی بندهای برجام دارای اختلافاتی هستند که سخنان آقای سیف هم هشداری به آنها بود تا هر چه سریع‌تر این اختلافات را کنار بگذارند. همچنین فضای انتخاباتی آمریکا، در حال حاضر عاملی دیگر در کند شدن اجرایی شدن برجام است و بعد از برگزاری انتخابات ایالات متحده، این سرعتگیر هم از بین می‌رود؛ چرا که مخالفان آمریکایی دولت اوباما هم مشابهت‌هایی با دلواپسان ایرانی دارند و برای دولت کنونی آمریکا مانع محسوب می‌شوند. به هر حال هیچ یک از این اتفاقات نمی‌تواند بر اقدامات مثبت دولت حسن روحانی سرپوش بگذارد، به‌ویژه آنکه رفته رفته آثار برجام را در جامعه مشاهده می‌کنیم...

رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص با سوء برداشت از حرف‌های رئیس بانک مرکزی سعی در بی اثر نشان دادن تلاش‌های دولت کرده‌اند. اینکه هنوز نتایج حاصل از برجام نمود پیدا نکرده و به عبارتی سود اقتصادی قابل توجهی نصیب ایران نشده است، حرف تازه ای نیست، چرا که دولتمردان بار‌ها در اظهار نظرات خود بر زمانبر بودن به نتیجه رسیدن برجام تاکید کرده اند. از طرف دیگر، اظهارات سیف به نوعی هشدار درباره برخی روند‌هاست که به ویژه در کنگره مخالف دولت آمریکا به تصویب برخی از مصوبات ضد ایرانی انجامیده است. با وجود شفاف بودن چنین اظهاراتی رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص در اقدامی هماهنگ شده با زدن تیتر‌های عجیب و غریب شکست فرضی دولت یازدهم را جشن گرفته اند!


* ابتکار

- سقوط بورس تقصیر منتقدان دولت است


این روزنامه حامی دولت علت سقوط بورس را اینطور بیان کرده است: پس از اجرایی شدن برجام، روند رو به رشد بورس هم سرعت بیشتری پیدا کرد. روندی که با خبراحتمال توافق شروع شده بود.

تزریق امید به بازار سرمایه از کانال های متفاوتی صورت می گرفت. رفت و آمد اروپایی ها، افزایش سرمایه برخی از شرکت های دولتی و توافق همکاری میان بورس ایران و دیگر کشورها را می توان نام برد. رشد فزاینده و ثبات نسبی در حفظ آن از مشخصات چند ماه اخیر بازار سرمایه بوده است. اتفاقات خوبی که با شوک ریزش چند روز اخیر مواجه شده است...

یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل ریزش سنگین بورس در دو روز گذشته، گفت: بازار در حال نبرد بین دو گروه سهامداران است ضمن اینکه بسیاری از سهامداران در دو روز گذشته تفسیر نادرستی از سخنان سیف رئیس کل بانک مرکزی داشته اند.

مهدی صادقی با تاکید بر اینکه بازار برای ادامه مسیر نیاز به یک نفس عمیق داشت، افزود: بعد از ریزش های سنگین چند روز اخیر‌، بررسی حجم ها و همچنین سرمایه ورودی به نمادهای گروه های مختلف ‌(خاصه گروه خودرو) نشان می دهد که بازار در حال نبرد بین دو گروه سهامداران است.

وی ادامه داد: گروه نخست افرادی هستند که با علم به رشد میان مدت و بلندمدت بازار‌، اشتیاق فراوان به خرید سهام دارند؛ گروه دوم افرادی هستند که به نوسانات کوتاه مدت بسنده کرده و سعی در تثبیت سود و اصل سرمایه خود دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در گزارشی که از سوی ایرنا منتشر شده است، یکی دیگر از دلایل ریزش موقت بازار را جو منفی کاذبی دانست که به سبب سخنان رئیس کل بانک مرکزی در بین سهامداران رخ داد که به تفسیر نادرست اغلب آنها از این سخنان مربوط می شد؛ زیرا اظهارات سیف کاربرد عملیاتی برای تهدید سیاسی طرف آمریکایی داشت. وی ادامه داد: از طرف دیگر، فضاسازی رسانه ای برخی گروه ها و سایت های مخالف دولت مبنی بر شکست احتمالی برجام و همچنین برقرار نشدن ارتباط بین المللی بانکی نیز سبب ترس در بین سهامداران شد. صادقی اظهار داشت: آنچه مشخص است، آنکه کلیات بازار بزودی به روند صعودی بازمی گردد و میل به رشد در اغلب گروه ها شدت خواهد گرفت. وی افزود: از مهمترین دلایل تائید این اعا‌، می توان به حجم ریالی و تجمیعی بازار، فشار خرید در برخی نمادها مانند ایران خودرو، سرمایه گذاری سایپا و زامیاد اشاره کرد.

- اظهارات رئیس بانک مرکزی مصرف خارجی داشته است!!!

این روزنامه حامی دولت نیز به توجیه سخنان سیف روی آورده است: پس از سخنان رئیس بانک مرکزی دولت یازدهم برخی از رسانه‌های منتقد دولت، در رفتاری زنجیره‌ای‌وار، با تیترهای هماهنگ دست به تخریب و بی‌ارزش نشان دادن برجام زدند و با تیترها و متن‌های ناخوشایند و ناقص از رئیس بانک مرکزی در رسانه‌های خود، نشان دادند که قصد دارند تا مردم را نسبت به برجام و دستاوردهایی که تاکنون برای کشور داشته است نا امید و دلسرد کنند. رسانه‌های منتقد دولت بدون آنکه دستاوردهای برجام را پوشش دهند یا اینکه به سهم اندک یا کوچکی از مزایای توافق هسته‌ای اشاره ‌ای داشته باشند برجام را بی‌ارزش و بی‎اهمیت نشان می‌دهند. درحالی‌که توافق جامع هسته‌ای (برجام) امیدها را نسبت به ورود موج سرمایه‌گذاری خارجی و شکوفایی اقتصادی برانگیخته است. به عنوان مثال شرکت‌های هواپیماسازی همچون ایرباس و بوئینگ برای کمک به نوسازی ناوگان فرسوده ایران وارد مذاکره با شرکت‌هایی هواپیمایی ایران شدند.

ضمن آنکه بسیاری از کشورهای اروپایی بعد از سال‎ها که جرات و علاقه‌ای برای ورود به ایران نداشتند بعد از برجام وارد کشورشده و قراردادهای سیاسی و اقتصادی بسیاری را به امضاء رساندند. کشورهایی که در دولت‌های نهم و دهم هیچ اسم و نامی از آن‌ها به میان نبود چه برسد به آنکه با ایران قراردادهای اقتصادی و سیاسی نیز امضاء کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان سیاسی آن زمانی که روزنامه‌ها و رسانه‌های طرفدار دولت قبلی برای اقدامات و عملکردهای اشتباهش خلق حماسه می‌کردند و برای سیاست خارجی رئیس دولت قبل و صدور تحریم‌ها علیه ایران سوت و کف می‌زنند امروز به یاد منافع سیاسی و اقتصادی کشور افتاده‌اند و می‌گویند چرا دولت روحانی برای مشکلات پیش آمده در ایران اقدامی انجام نمی‌دهد؟

منتقدان و مخالفان دولت روحانی موضوع بسیار مهمی را درباره سخنان ولی‎الله سیف در واشنگتن نادیده و فراموش کرده‌اند. در حقیقت اظهارات رئیس بانک مرکزی مصرف خارجی داشته است. به عبارتی اظهارات وی به معنای گرفتن امتیازات حداکثری از غربی‌ها و تلاش هر چه بیشتر برای وادار کردن طرف مقابل به انجام کامل تعهدات بوده است. رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک دیدار کم‌سابقه در واشنگتن از دولت اوباما خواست برای تسهیل مبادلات بانکی جهانی کشورش اقدامات بیشتری انجام دهد و هشدار داد اگر آمریکا اقدامی نکند توافق هسته‌ای که سال گذشته امضاء شد ممکن است به خطر بیافتد. حتی ولی‌الله سیف در واشنگتن به آمریکا‌یی‌ها هشدار داده بود که برای عمل به تعهدات‌شان باید اقدامات لازم را انجام دهند در غیراینصورت مفاد توافق هسته‌ای نقض می‌شود. کاخ سفید در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت آمریکا به توافق هسته‌ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است.


* ایران

- هدف سیف فشار بر آمریکا بوده!


روزنامه دولت مواضع متناقضی درباره سخنان سیف گرفته است: اما برخلاف آنچه که این مقام اقتصادی کشورمان در سفر به امریکا دنبال می‌کرده است، برخی از مخالفان داخلی برجام هشدارهای سیف مبنی بر الزام امریکا برای حل مشکلات پیش آمده در «روابط بین بانکی ایران و کشورهای خارجی» را به این معنا در نظر گرفتند که گویی برجام برای ایران، کمترین دستاوردی نداشته است.

این دسته از منتقدان، از سخنان رئیس بانک مرکزی ایران که بر گرفته از اصول و فنون مذاکره و دیپلماسی است، ابزاری سیاسی ساختند تا به اهداف جناحی خویش و زیر سؤال بردن «تمام» دستاوردهای موفقیت‌آمیز دولت در حل و فصل چالش هسته‌ای ایران برسند...

روز گذشته اغلب رسانه‌های منتقد دولت با یک تیتر مشترک از متن مصاحبه ولی‌الله سیف با بلومبرگ تلاش کردند این موضوع را القا کنند که سیف نتایج برجام را برای کشور زیر سؤال برده و قائل به این بوده است که برجام هیچ نتیجه مثبتی برای اقتصاد کشور در پی نداشته است و همچنین آنچنان که رسانه‌های منتقد دولت می‌گویند سیف گفته است که اتصال سوئیفت انجام نشده است! مراجعه به متن مصاحبه سیف نشان می‌دهد که اولاً سیف از دسترسی نداشتن به سیستم مبادلات دلاری گلایه کرده است و ثانیاً بر این نکته تأکید کرده است که با وجود اجرای برجام چون بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز از اعمال تحریم‌ها و جریمه‌های ایالات متحده واهمه دارند، این کشور باید به بانک‌های اروپایی تعهد دهد که مطابق برجام در برقراری مبادلات دلاری با ایران مشکلی ندارند..

بخش اول این صحبت سیف یعنی اینکه ایران تاکنون تقریباً چیزی از این توافق به دست نیاورده است به صورت بسیار گسترده در رسانه‌های منتقد دولت بازتاب پیدا کرد. با این حال این رسانه‌ها کمتر به قسمت دوم جمله اشاره کرده‌اند. سیف در این جمله گفته است که تبدیل ارزها برای پرداخت پول مبادلات تجاری نیازمند دسترسی به سیستم مالی امریکاست. کاملاً واضح است که منظور سیف از بیان اینکه تقریباً چیزی از توافق بعد از برجام عاید ایران نشده است این است که محدودیت‌های دسترسی به سیستم مبادلات دلاری سبب شده است که ایران هم در آزادسازی دارایی‌های خود با محدودیت روبه‌رو شود و هم در تبادلات با بانک‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مشکل داشته باشد.

آیا طبیعی است که با وجود تحولات مثبتی چون افزایش 700 هزار بشکه‌ای صادرات نفت، عقد میلیاردها دلار قرارداد سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در زمینه تجهیز ناوگان هوایی و همچنین خودروسازی، جذب قطعی 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی و موارد زیادی از این دست بگوییم منظور سیف این بوده است که برجام هیچ چیزی عاید کشور نکرده است؟

آنچه که مشخص است این که سیف به دنبال فشار بر طرف امریکایی برای حل برخی محدودیت‌های دسترسی به سیستم مبادلات دلاری بوده است، موضوعی که اتفاقاً در صحبت‌های دیگر وی در امریکا قابل فهم است.


* دنیای اقتصاد
- سرایت رکود بازار خودرو به تولید
این روزنامه حامی دولت از اوضاع نامناسب صنعت خودروسازی کشور خبر داده است:‌ خودروسازان کشور سال 94 را در حالی پشت‌سر گذاشتند که بنابر آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، تیراژ تولید در مقایسه با سال 93 افتی 7/ 13 درصدی داشته است. بر این اساس، در شرایطی خودروسازان در سال 94 نتوانستند تیراژ 4/ 1 میلیون دستگاهی پیش‌بینی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را محقق کنند که آنها بعد از بحران تولید سال‌های 91 و 92 در سال 93 رشدی 53 درصدی را تجربه کردند.

اما مطابق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، تولید 12 ماهه سال گذشته خودروسازان با افت همراه بوده است. به نحوی که ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه غول خودروساز ایران، در مجموع 813 هزار و 109 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با سال قبل از آن، افتی حدود 2/ 6 درصدی را در کارنامه خود به ثبت برسانند. در صورتی که تیراژ تولید شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین خودروهای عمومی و تجاری سبک و سنگین نیز به این آمار اضافه شود رقم تولید صنعت خودرو ایران در سال 94 به 976 هزار 836 دستگاه می‌رسد که از کاهش 7/ 13 درصدی تولید خودرو در کشور حکایت دارد. افت تیراژ تولید طی سال گذشته در حالی است که به‌دنبال تشدید رکود ناشی از افزایش سطح انتظارات مشتریان، تولید خودرو در کشور کاهش یافت، بر این اساس هر چند دولت در بسته حمایتی خود با اختصاص تسهیلات 25 میلیون تومانی ضمن تحریک تقاضا، از خودروسازان نیز حمایت کرد، اما به‌نظر می‌رسد که این حمایت برای رسیدن به تیراژ مدنظر این وزارتخانه در سال 94 کافی نبوده است. اما آمارها گویای آن است که آبی‌های جاده مخصوص با تولید 484 هزار و 941 دستگاهی در مقایسه با سال 93 افت 4/ 5 درصدی را به ثبت رسانده‌اند و سایپا نیز که تیراژی 214 هزار و 284 دستگاهی داشته، با کاهش 6/ 13 درصدی را به خود می‌بیند. با این وجود، پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا به شمار می‌رود، برخلاف دو شرکت خودروساز داخلی دیگر توانسته طی سال گذشته با تولید 113 هزار و 884 دستگاهی به رشد 87/ 6 دست پیدا کند.


* تعادل

- مقاومت وزرای دولت در برابر خصوصی‌سازی


سيدجعفر سبحاني، معاون رييس سازمان خصوصي‌سازي به تعادل گفته است: اصل مقاومت براي واگذاري‌ها چندان معضل غيرطبيعي نيست. به هر حال مديراني كه در اين شركت‌ها كار مي‌كنند و از حقوق و مزاياي بسياري برخوردارند، طبيعي است كه در مقابل خصوصي شدن شركت خود واكنش منفي نشان دهند اما زماني اين مقاومت‌ها غيرطبيعي و چالش‌برانگيز مي‌شود كه اين مخالفت‌ها از كانال طبيعي خود خارج شود و به سمت و سوي اتهام زدن و تهمت‌پراكني حركت كند البته عمده مقاومت‌ها از سوي دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي ديگر است...

بيشتر مقاومت‌ها از سمت و سوي دستگاه‌هاي دولتي، مديران مياني و هيات‌مديره شركت‌هاي مورد واگذاري است كه البته باز هم در بين اين سه مورد، مديران اين شركت‌ها بيشترين مقاومت را دارند. وقتي حقوق اين مديران به اندازه كافي است و مزايايي كه از آن برخوردارند، مناسب است و از طرفي واحد توليدي يا شركتي كه در آن مسووليت دارند نه كارايي چنداني دارد و نه بهره‌وري آن چشمگير است و هر ساله براي دولت زيانده و ضرررسان است، نشان مي‌دهد كه اين شركت‌ها براي اين مديران تبديل به حياط خلوت شده و با حضور بخش خصوصي اين امكانات و مزايا لغو مي‌شود...

كتمان بدهي‌ها، سنگ‌اندازي در برخي مراحل واگذاري، رسانه‌يي كردن و غوغاسالاري، تحريك كارگران و تهمت‌هايي كه به اين سازمان مي‌زنند، مشكلات بسياري را در فرآيند خصوصي‌سازي ايجاد كرده است. يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه اين مديران براي فرآيند خصوصي‌سازي انجام مي‌دهند، ارائه آمار دروغي است كه از شركت خود مي‌دهند. البته اين مقاومت‌ها همانطور كه قبلا نيز به آن اشاره كردم از سطح مديران مياني شروع مي‌شود و تا هيات‌مديره، معاونان وزير و حتي برخي وزرا نيز ادامه پيدا مي‌كند. مقاومت برخي وزرا با خصوصي‌سازي متفاوت‌تر از اين مديران است. زيرا وزير مي‌خواهد دستگاه اجرايي خودش وسيع‌تر باشد و احساس مي‌كند كه هر چه شركت‌هاي تابع وزارت‌خانه‌اش بيشتر باشد، قدرتمند‌تر است درحالي كه اين فرهنگ غلطي است كه متاسفانه در كشور ما وجود دارد. مقاومت برخي وزرا از خصوصي‌سازي بيشتر ناشي از همين علت است. به هر حال واگذاري در كشور ما مسير سخت و ناهمواري است كه با انسجام همه دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي ديگر تداوم پيدا مي‌كند تا بتوانيم نظام مديريتي و كارآمدي كشور خود را توسعه دهيم.


* جوان

- انفعال سازمان حمایت در بازار رهاشده برنج


روزنامه جوان درباره گرانی برنج گزارش داده است:‌ تقريباً هر سال بازي دلالان منجر به افزايش و اختلاف چند هزار توماني قيمت برنج توليدكنندگان داخلي و قيمت مصرف‌كنندگان مي‌شود. اما در سال زراعي قبل اين بازي با تأخير انجام شد و بالاخره قيمت برنج در ابتداي امسال بالا رفت بدون هيچ اقدامي از سوي سازمان حمايت.

در حالي كه قيمت برنج‌ خارجي در دو سال اخير روندي كاهشي داشته اما سياست دولت به نام حمايت از توليد داخل باعث شده تا آثار اين كاهش قيمت در داخل ظهور نيابد اما مثل اينكه عجين شدن سود دولتي از واردات برنج‌ خارجي با منفعت دلالان برنج داخلي منجر به سودهاي كلاني شده است كه در سكوت سازمان‌هاي نظارتي معلوم نيست به جيب چه كساني مي‌رود؟

به گفته مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، هيچ كمبودي در بازار برنج وجود ندارد و وجود دلالان و به نوعي جوسازي عده‌اي سودجو، دليل اصلي گراني اخير برنج شده است كه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان بايد در اين زمينه پاسخگو باشد و اين درحالي است كه به‌رغم پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا، اين سازمان همچنان، موضع سكوت اختيار كرده است.

در بازار شب عيد برنج تنها محصول خوراكي بود كه با نوسان قيمت مواجه شد و وزارت جهاد كشاورزي نيز نسبت به آن اعتراض داشت و به گفته معاون اين وزارتخانه، دلالان عامل گراني اين محصول شده‌اند، چراكه هيچ كمبودي در بازار نداريم و قيمت منطقي هر كيلوگرم برنج بايد نهايتاً 8 هزار تومان باشد.

با اين حال دلالان همچنان بر اين رويه خود تأكيد دارند و كار به جايي رسيده است كه با محدودکردن عرضه در بازار عمده فروشي تهران قيمت هر كيلو برنج ايراني به 12 هزار تومان هم رسيده است كه معلوم هم نيست اين برنج‌هاي گران واقعاً يكدست و ايراني باشند!
در اين زمينه رئيس اتحاديه بنكداران موادغذايي نيز با انتقاد از فعاليت سودجويان و دلالان برنج در بازار تأكيد كرد: گراني برنج كه عده‌اي آن را به دليل افزايش قيمت در شهرهاي مصرف‌كننده عنوان مي‌كنند در واقع به دليل افزايش قيمت آن در شهرهاي توليدكننده و وجود دلالان در اين بخش است.

محمدآقاطاهر درگفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد‌ه است: افزايش قيمت برنج را قبول دارم ولي اين موضوع در شهرهاي مصرف‌كننده اتفاق نيفتاده بلكه مربوط به گران فروختن آن در شهرهاي توليدكننده است و كارخانه‌هاي مربوط در شهرهاي توليدكننده اين محصول را گران مي‌فروشند.
وي در عين حال بيان كرد:‌ در اين ميان فعاليت سودجويان نيز رونق گرفته و شاهد تقلب در فروش برنج‌هاي ايراني با‌كيفيت نيز هستيم؛ متأسفانه در برخي مواقع برنج‌هاي پاكستاني با برنج‌هاي مرغوب ايراني تركيب شده يا برنج‌هاي پاكستاني در كيسه‌هاي ايراني جاسازي و فروخته مي‌شود.

رئيس اتحاديه بنكداران موادغذايي به مردم هشدار داد برنج را از واحدهاي مجاز و داراي پروانه كسب خريداري كنند تا از با‌كيفيت بودن آن اطمينان حاصل كنند.

شنيده‌ها‌ي خبرنگار «جوان» حاكي است كه برنج‌هايي با منشأ نامعلوم به شهر‌هاي شمالي انتقال داده شده و در برخي از شاليكوبي‌ها در حال قاطي كردن آن با برنج‌هاي شمالي است.

 يك فعال بازار برنج كه نخواست نامش را فاش كند در پاسخ به اين سؤال كه ممكن است برنج‌هاي فروخته شده دولتي نيز به شمال انتقال داده شود، گفت: به دليل شباهت‌هاي برنج‌هاي دولتي فروخته شده مي‌تواند اين امر محقق شود اما مداركي دال بر اين موضوع نيست.
 وي تأكيد كرد: با اين حال به راحتي فعالان بازار برنج مي‌توانند غش داشتن برنج‌هاي مخلوط شده را تشخيص دهند و متأسفانه برنج‌هايي كه به نام برنج ايراني فروخته مي‌شود در بازار زياد‌ترديده مي‌شود.


* جام جم

- پس‌لرزه‌های سخنان سیف


جام جم درباره اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی نوشته است:‌ کارشناسان اقتصادی نسبت به سخنان روزهای اخیر ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره لغو نشدن تحریم‌های بانکی مطابق برجام، واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. بیشتر کارشناسان از صداقت سیف در بیان واقعیات بدعهدی آمریکا در لغو تحریم‌ها استقبال کرده و البته برخی نیز مواضع سیف را بی‌ارتباط با شایعه برکناری او نمی‌دانند.

یحیی آل‌اسحاق، عضو اتاق بازرگانی در واکنش به سخنان سیف، ضمن بیان این‌که دولت باید با محاسبه هزینه فایده، برخی مطالب را با درنظرگرفتن عدم‌آسیب آنها به کشور بیان کند و با مردم شفاف باشد، گفت: عملاً تاکنون نتوانسته‌ایم وجوهی را میان بانک‌های بزرگ خارجی و ایرانی نقل و انتقال دهیم.

جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت نیز با بیان این‌که از گوشه و کنار بویژه از سوی خود دولت عنوان می‌شد سوئیفت باز شده، اما مردم می‌دیدند انتظاراتشان برآورده نمی‌شود، تصریح کرد: آقای سیف نمی‌توانست در جایی که خودش این اطلاعات را دارد، دروغ بگوید.

دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی هم با اشاره به اظهارات اخیر سیف، رئیس بانک مرکزی گفت: این‌که امروز آقای سیف به این موضوعات اعتراف کرده است، بد نیست اما سوال این است که آیا آقای سیف نمی‌توانست پیش از این، بدعهدی آمریکایی‌ها را پیش‌بینی‌ و آنها را برای مردم بیان کند.

حیدر مستخدمین حسینی، معاون پیشین بانک مرکزی در تحلیل اظهارات دو روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی، موضع متفاوتی دارد و معتقد است: این که یک عضو کابینه با حضور در قلب آمریکا از برجام انتقاد کند و بگوید که برجام هیچ دستاوردی نداشته، برخلاف صحبت‌هایی است که تاکنون رئیس‌جمهور محترم، بقیه وزرا یا حتی خود آقای سیف مطرح می‌کردند. لذا احتمال دارد که بحث تعدیل برخی از اعضای کابینه در میان باشد.

وی با بیان این‌که اواخر سال گذشته شایعه تغییر سیف مطرح شده بود، عنوان کرد: شاید آقای سیف خواسته با وجود این فرضیه‌ها در جایی مصاحبه کند که وسعت جهانی بیابد و همه رسانه‌های بین‌المللی به آن اشاره کنند. اگر قرار بود آقای سیف از برجام انتقاد کند، می‌توانست آن را در فضای بسته‌تری مطرح یا از فرصت جلسه با وزیر خزانه‌داری آمریکا استفاده کند. انعکاس گسترده صحبت‌های آقای سیف به بحث تغییرات در کابینه برمی‌گردد. با این فرضیه آقای سیف می‌خواست این را بیان کند تا پوششی بر کارکردهای خودش بگذارد که مثلاً او نیز اعتقاد دارد با اجرای برجام اتفاق خیلی مهمی در اقتصاد کشور نیفتاده است.

وی بیان کرد: مطرح کردن عمومی انتقادات سیف به برجام، امتیازی برای دولت به حساب نمی‌آید، جز این که آقای سیف از قبل بداند که قرار است تغییر کند و بعد اگر این تغییر انجام شد، ادعا کند به دلیل مواضعش در واشنگتن این تغییرات انجام شده است یا این‌که خواسته به این صورت خودش را بیمه کند و به فعالیت‌هایش ادامه دهد.


* رسالت

- مگر صندوق توسعه ملي صاحاب ندارد؟!


رسالت درباره برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی نوشته است: مگر صندوق توسعه ملي كه محل تمركز و تجميع 20 درصد عوايد حاصل از نفت است مديرعامل ندارد؟ هيئت مديره ندارد؟ هيئت نظارت ندارد؟ بازرس قانوني ندارد؟ حسابرس مستقل ندارد؟

 مگر ديوان محاسبات كشور در هيئت نظارت صندوق توسعه ملي ناظر ندارد؟ مگر صورت‌هاي مالي صندوق تهيه نمي‌شود؟ مگر رويدادهاي مالي صندوق توسعه ملي توسط حسابرسان ديوان مديريت‌هاي مربوطه و معاونت فني شركت‌هاي ديوان رصد نمي‌شود؟

 مگر صورت‌هاي مالي و گزارشات حسابرس دستگاه‌ها نبايد به گواهي مسئولين ديوان برسد؟ مگر اين صورت‌ها و اين گزارشات نبايد به تاييد مرجع‌ بندهاي ط و ي ماده 23 قانون ديوان محاسبات برسد؟ آيا رسيده؟ اگر رسيده چرا اعلام نمي‌شود. اگر رصد شده و تخلفاتي احراز شده چرا دادخواست دادستان ندارد؟ اگر دارد چرا راي هيئت مستشاري ندارد؟ اگر نه همه چيز خوب و همه چيز آرومه و ماليه عمومي كشور اينقدر خوشبخت است، پس انتساب بخور بخورها و اين بردن، خوردن‌هاي روزنامه‌هاي زنجيره‌اي حامي دولت و هجمه‌ ژورناليسم تبهكار عليه دولت سابق و بنيان‌هاي نظام جمهوري اسلامي كه به منظور سلب اعتماد مردم از نظام و اركان آن هدايت مي‌شود چرا از سوي مراجع نظارتي بي‌پاسخ مي‌ماند؟....

زنجيره‌اي نويسان رويدادي كه دريافت و پرداخت آن كلا در دوران تصدي دولت يازدهم است را به دولت دهم نسبت داده‌اند. آيا وقاحت از اين بالاتر كه اين جماعت فكر مي‌كنند مردم مغز خر خورده‌اند؟ هر آدم معمولي مي‌داند كه موافقت اعطاي وام يك مقوله است، پرداخت آن طبق قرارداد يك مقوله و بازپرداخت آن مقوله‌اي ديگر است كه هريك زماني دارد و دريافت و پرداخت تدريجي اين تسهيلات (نه يكجا) تابع زمان سررسيد است. آيا تسهيلاتي كه در زمان دولت سابق موافقت با پرداخت آن شده اما در زمان دولت لاحق دريافت و پرداخت آن آغاز شده، مسئوليتش را بايد از دولت سابق خواست يا دولت فعلي؟...

 مگر آقاي صفدر حسيني مديرعامل محترم صندوق كه خود از جماعت مدعي اصلاحات است نبايد به مسئوليت خود در اين باره عمل كند؟ اگر 105 هزار ميليارد تومان نه بلكه فقط يك هزار ميليارد تومان از حساب صندوق توسعه ملي رفته و من غيرحق هزينه شده (حال توسط دولت سابق يا لاحق) نبايد شكايتي، اعتراضي به اين موضوع داشته باشد؟ گيريم مديرعامل غفلت كرده، اعضاي هيئت نظارت صندوق توسعه ملي اين وسط چه كاره‌اند كه در صدق و كذب اين رويداد مالي ساكتند اما اصحاب فتنه در برخي روزنامه‌هاي زنجيره‌اي اكاذيبي را نشر مي‌دهند و اذهان مردم را مشوش مي‌نمايند؟


* شرق

- مخاطب سیف، آمریکا بود


این روزنامه اصلاح‌طلب نیز به توجیه اظهارت رئیس‌کل بانک مرکزی پرداخته است: ولی‌اله سیف همچنان در آمریکا به سر می‌برد تا موانع اجرای برجام را در خاک آن کشور دنبال کند، اما در ایران رسانه‌های مخالف دولت از مجموعه سخنان او به دستاویزی رسیده‌اند تا همچنان بر طبل مخالفت با برجام بکوبند و نتایج آن را ضعیف قلمداد کنند.

این دستاویز زمانی ایجاد شد که سیف در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول اقدامات طرف مقابل در جریان اجرای برجام را در مقایسه با اقداماتی که ایران انجام داده، کافی ندانست. مخاطب اصلی او آمریکا و طرف‌های غربی بود. در این اظهارات سیف بنا داشت آمریکا را وادار به انجام تعهدات حداکثری خود کند.

از نخستین روزهای روی‌کارآمدن دولت روحانی دلواپسان همواره آماده بودند تا برای هر کاری که دولت یازدهم می‌خواست انجام دهد، اظهار دلواپسی کنند. روند پیگیری پرونده هسته‌ای ایران اوج دلواپسی دلواپسان بود و وقتی به نتیجه رسید، دلواپسان، دلواپسی خود را از شکست پرونده هسته‌ای به پیگیری نتایج آن تغییر دادند. حالا هر مسئولی که نتایج برجام را پیگیری کند با هجمه‌ای مواجه می‌شود که روزها ادامه دارد. نظیر حاشیه‌‌هایی که این روزها درباره سخنان سیف، رئیس کل بانک مرکزی شکل گرفته است.


* قانون

- صحبت‌های سیف برای مصرف سیاست خارجی بوده است


این روزنامه حامی دولت نیز به توجیه سخنان سیف پرداخته است: حقیقت این است که سیف این بار درخانه حریف درحال بازی با مهره هایی است که بدون هماهنگی با رئیس دولت امکان پذیر نبوده است. نفس حضور سيف دراين نشست ازاهميت بسياري برخوردار است. دولت یازدهم نشان داده که سياست‌ورزي‌اش براين پايه قرار گرفته كه ازحقوق ايران نه فقط در رسانه‌هاي داخلي بلكه دردنيا و درخانه حريف دفاع کند. سیف درواشنگتن مستقیم به سراغ تحریم هایی رفته که فراترازچهارچوب برنامه هسته ای بوده است ودولت آمریکا رادرفشار قرارداده که برجام ورفع تحریم ها درچهارچوب برنامه هسته ای برای ایران کافی نیست ودولت آمریکابایدبرای رسیدن به نقطه موردتوافق دروین این باربه سراغ تحریم هایی فراتر ازچهارچوب برجام برودوتنهادرآن صورت می توان برجام را حفظ کرد. اين بخش از اظهارات سيف از اهميت زيادي برخوردار بود...

سیف به خوبی می داندکه حال ازدولت آمریکا می خواهددرراستای تعهدخودبرای حفظ برجام راه های تازه را برای ایران بازکند. راه هایی که تعهددولت آمریکارادرمقابل تحریم های کنگره و وزارت خزانه‌داری قرارمی دهد. سيف درزمين بازی آمریکایی ها وارد شده و عليه آنها بازی می کندوبيان اين جمله كه «ايران عملا هيچ دستاوردي ازبرجام نداشته است» وقتي در داخل آمريكا و درمقابل رسانه‌ها ومردم آنجا بيان مي‌شود را بايددرهمان قالب ديدوموردارزيابي قرار داد. اينكه تا كنون چه اندازه دستاورد وجود داشته براي ايران كفايت نمي‌كند. به نظر مي رسدحرف‌هاي سيف درخانه حريف بيشتر عامدانه و براي وادار كردن آمريكا به انجام تعهداتش درقالب برجام باشد. به طور مشخص سیف بایدباگله گذاری واینکه نمی توان این دستاوردهای به دست آمده رابرای برجام قابل قبول دانست درآمریکا ظاهرمی شد. حرف های سیف درآمریکادقیقا برای مصرف سیاست خارجی بوده است ولي برخي آن را دستاویزحمله دوباره به دولت قرار داده اند كه ازابتدا با گفت‌وگو و توافق م 1 خالف بودند. جدالی که آغاز شده است که همه تلاش ها تنها به هیچ قرار است ختم شود، در داخل ایران نه بر اساس منافع ملی که در راستای منافع حزبی و آرایش های سیاسی داخل کشور است. بازی حقیقی اما فارغ از این هیچ ها در جایی دیگر در جریان است. جایی حوالی واشنگتن. کاخ سفید باید این بار تصمیم بگیرد که آیا می تواند حفظ دستاورد برجام را تضمین کند؟ دستاوردی که در مناسبات درونی احزاب در آمریکا برای دموکرات‌ها نقطه برد بود و اکنون دولت ایران در شرایط حساس انتخابات ریاست جمهوری با بازی با مهره‌های ایجابی خود و در زمین طرف مقابل سعی می کند امتیازهای تازه ای را به دست آورد. وارد کردن جدال های داخلی و بحث های جناحی در این موقعیت تنها دولت را برای رسین به اهدافی که در راستای منافع ملی است بیش از پیش در موضع ضعف قرار می دهد و در نهایت نیز فایده ای برای کشور در پی نخواهد داشت.


* وطن امروز

- امیدهای برجام در بورس رنگ باخت


وطن امروز از سقوط بورس نوشته است:‌ پس از اجرای برجام، فعالان بازار سرمایه با امید روزهای خوش رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، رشد آرام و رونق اندک این بازار را شاهد بودند تا جایی که شاخص کل طی حدود 3 ماه پس از برجام عدد 80 هزار واحدی را نیز تجربه کرد. اما آشکار شدن حقایق برجام و حبابی بودن شاخص موجب شد روند افزایش شاخص از 11 روز پیش متوقف شود و روند کاهشی شدید شکل بگیرد. برجام واقعیت خود را نشان داد و تمام امید‌ها برای فعالان بورسی به یأس بدل شد تا جایی که شاخص کل اکنون با روندی نزولی در کانال 77 هزار واحدی قرار گرفته است...

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی گفت: نرخ سود بانکی برای رسیدن به رونق اقتصادی، باید کاهش یابد و دولت در مقابل واردات کالاهای مصرفی با وضع تعرفه مناسب از تولید داخل حمایت کند. علیرضا عسکری‌مارانی، درباره کاهش بیش از 1500 واحدی شاخص بورس تهران در روز شنبه اول هفته جاری گفت: بخشی از کاهش شاخص مربوط به قبل از عید و اوایل سال جاری است که نگاه بلندمدت مثبت بعد از برجام سیاسی اتفاق افتاد که امیدوار بودند، در برجام اقتصادی هم تحولی ایجاد شود اما این اتفاق نیفتاد. وی افزود: از طرفی کم‌کم صورت‌های مالی شرکت‌ها در سال 94 و نیز پیش‌بینی صورت‌های مالی سال 95 منتشر می‌شود و این موارد باعث کاهش شاخص بورس می‌شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی تاکید کرد: به‌رغم اینکه دولتی‌ها از کاهش نرخ سود بانکی زیاد حرف زدند اما در عمل خبری نشد و نرخ‌ها کاهش پیدا نکرد. عسکری مارانی افزود: مشخص نبودن وضعیت بودجه و برنامه باعث شده انگیزه برای فروش سهام شرکت‌های بورسی تقویت شود. عسکری‌مارانی درباره اینکه آیا صحبت‌های سیف، رئیس کل بانک مرکزی باعث کاهش شاخص بورس شده است؟ گفت: البته آقای سیف به‌عنوان یک فرد اقتصادی و سیاسی سخن گفته است اما واقعیت این است که در برجام طرف مقابل حرف‌هایی زده است اما در عمل هنوز دستاوردی نصیب اقتصاد کشور نشده، یعنی حرف‌هایی زده شده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی درباره بازگشایی ارتباط بانکی گفت: هنوز سوئیفت باز نشده و داد و ستد شرکت‌های ایرانی با کشورهای دیگر انجام نشده، هنوز خطوط اعتباری ال‌سی‌ها باز نشده، باید 2 بانک از کشورهای طرف معامله با هم ارتباط بگیرند و سپس ال‌سی باز شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است و ارتباط برقرار نشده است.


* همشهری

- سود سپرده مشمول مالیات می‌شود؟


همشهری نوشته است: وزیرامور اقتصادی و دارایی و عضو ارشد شورای پول و اعتبار در تازه‌ترین اظهارنظر از وضع مالیات بر سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها دفاع کرده است...

به گزارش همشهري، تعيين نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات مالياتي به‌عنوان يكي از چالش‌برانگيز‌ترين حوزه‌هاي تصميم‌گيري پولي و اعتباري در سال‌هاي اخير محل مناقشه بين دولتمردان و كارشناسان شده است و حالا با اظهارنظر اخير طيب‌نيا بايد ديد بانك مركزي و ديگر سياستگذاران پولي چه واكنشي نشان خواهند داد. نرخ سود بانكي از ابتداي اسفندماه امسال به‌دليل كاهش نرخ تورم 2 واحد درصدكم و 18 درصدشد، اين در حالي است كه انتقادها از كاهش دستوري يا شبه‌دستوري نرخ سود و عدم‌رقابت بانك‌ها همچنان ادامه دارد. نرخ سود سپر‌ده‌هاي سرمايه‌گذاري يكساله بانكي هم‌اكنون 18 درصد است درحالي‌كه بانك مركزي نرخ تورم در سال 1394 را 11.9 درصد اعلام كرده است.

نرخي سودي كه پس از توافق بانكداران به جاي رقابت آنها با يكديگر در شوراي پول و اعتبار مصوب و از ابتداي اسفندماه اجرايي شد. وضع ماليات بر سپرده‌هاي بانكي برابر ماده 145 قانون ماليات‌هاي مستقيم در حال حاضر ممكن نيست و سپرده‌هاي مردم نزد بانك‌ها مشمول معافيت مالياتي است و درصورت همراهي دولت و مجلس با نظر وزير اقتصاد براي وضع ماليات بر سپرد‌ه‌هاي بانكي بايد قانون اصلاح شود. چالش بر سر نرخ سود بانكي از ابتداي امسال پس از اظهارنظر ولي‌الله سيف، مبني بر ضرورت كاهش نرخ سود متناسب با نرخ تورم دوباره مطرح شده است درحالي‌كه 17 فروردين‌ماه پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي، شرط كاهش نرخ سود را «رفع تنگناي مالي» و «اصلاح نظام بانكي» اعلام و تأكيد كرد: براي ايجاد تعادل در نرخ سود بانكي به‌دنبال «شوك درماني» نيستيم.

اظهارنظر روز پنجشنبه گذشته وزير اقتصاد درباره ضرورت اخذ ماليات از سپرده‌هاي بانكي فعلا با سكوت مقامات بانك مركزي روبه‌رو شده است. شايد به اين دليل كه وضع ماليات زمينه خروج سپرده‌ها از شبكه بانكي را تشديد خواهد كرد. ماده 145 قانون ماليات‌هاي مستقيم تأكيد دارد: سود يا جوايز متعلق به حساب‌هاي پس‌انداز و سپرده‌هاي‌ مختلف نزد بانك‌هاي‌ايراني يا مؤسسات اعتباري غيربانكي مجاز از پرداخت ماليات معاف است.

اين در حالي است كه برابر قانون سازمان امور مالياتي موظف است از سود پرداختي توسط مؤسسات مالي و اعتباري فاقد مجوز از بانك مركزي به سپرده‌گذاران اين مؤسسات ماليات بگيرد. براساس اعلام سازمان امور مالياتي، طبق اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم، مؤسسات غيرمجاز بانكي موظف به ارائه اطلاعات سپرده‌گذاران به سازمان مالياتي براي دريافت ماليات بر سود سپرده مي‌شوند. حسين‌وكيلي، معاون سابق ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي مردادماه سال گذشته تأكيد كرده بود: مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز و سپرده‌گذاران آنها، مشمول معافيت مالياتي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز و سپرده‌گذاران آنها نمي‌شوند.
منبع: مشرق
ارسال نظرات