خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

روند رو به افزایش دیابت در استان خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با شهرنشینی و جابه‌جایی از روستا به شهر با تغییراتی در سیمای بیماری‌ها مواجه هستیم و در کنار آن دیابت در خوزستان در حال افزایش یافتن است.
کد خبر: ۸۶۶۱۹۷۰
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،نشست خبری رئیس و معاونان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در راستای اطلاع‌رسانی هفته سلامت با شعار «غلبه بر دیابت» ظهر امروز برگزار شد.
اسماعیل ایدنی در این نشست با تأکید بر اینکه موضوع سلامت مساله‌ای کاملا فرابخشی است، اظهار کرد: با توجه اینکه هدف نهایی نظام‌های سلامت در سراسر جهان افزایش طول عمر با کیفیت خدمات سلامت برای مردم است، بنابراین به مرور زمان تأثیر مدیریت صرف خدمات بهداشتی درمانی بر ارتقاء سلامت محدودتر می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی مسائل کلان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی از عوامل مؤثر بر سلامت هستند افزود: هفته سلامت فرصت بسیار خوبی است تا اهمیت و جایگاه سلامت را تبیین کرده و مشارکت مردم و نهادهای فرابخشی حاکمیتی، مردمی و اجرایی را در مقوله سلامت جلب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: با بازنگری در زمینه توانمندی‌ها و دستاوردها در این حوزه به هدف افزایش طول عمر با کیفیت جمعیت تحت پوشش خود دست یابیم.
ایدنی با پرداختن به موضوع شعار «انسان سالم محور توسعه پایدار» تصریح کرد: توسعه پایدار تنها از مسیر توسعه انسانی عبور می‌کند و این موضوع نیز بر پایه انسان سالم است؛ پس در راستای دست‌یابی به توسعه همه‌جانبه در جامعه خود، نگاهمان به سیاست‌های کلان و جزئی سلامت محور باشند و در هر زمینه‌ای پیوست سلامت را لحاظ کنیم.
وی با اشاره به تصمیمات سیاسی و اقتصادی در استان و تأثیرات پایدار و طولانی مدت آن بر روی سلامتی افراد جامعه یادآور شد: آنچه در استان به عینه و به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم با تبعات آن مواجه هستیم نشان از این است که نسبت به مسئله توسعه نگاهی یک جانبه داشته‌ایم و بروز مسائلی همچون ریزگردها، باران‌های اسیدی، مشکلات تنفسی و تصادفات گویای این امر هستند.
ایدنی، فرهنگ‌سازی در راستای ارتقای سلامت با تأکید بر اصلاح روش زندگی، اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار، مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت را از اهداف مورد نظر در هفته سلامت برشمرد و تشریح کرد: در حوزه بیماری‌های عفونی و واگیردار موفقیت قابل قبولی در کشور رخ داده است، به نحوی که این بیماری‌ها حتی جزء 10 علت مرگ و میر در کشور هم نیستند.

وی ادامه داد: با شهرنشینی و جابه‌جایی از روستا به شهر با تغییراتی در سیمای بیماری‌ها مواجه هستیم، بیماری‌هایی مانند قلبی و عروقی، دیابت، سندروم‌های متابولیک، سرطان‌ها، سوانح و بیماری‌های تنفسی و همچنین گروه بیماری‌های باز پدید مانند آنفولانزا و بیماری‌های عفونی دیگر، که تمام این‌ها سبب بیشترین میزان از دست رفتن در کشور می‌شود و راه‌کار آن اصلاح الگوی زندگی است.
* دیابت در خوزستان در حال افزایش است

ایدنی در رابطه با شیوع دیابت و عوارض آن در جمعیت استان متذکر شد: این بیماری در تمامی سطوح جهانی، ملی و استانی رو به افزایش است و شیوع آن در استان از 15 درصد به 20 درصد رسیده که نشان می‌دهد کنترل مناسبی بر عوامل ایجاد کننده آن نداشته‌یم و مهم‌ترین عامل پیشگیری از آن اصلاح روش زندگی است.
وی، تأثیرات سوء توسعه ناهمگن را در استان مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: باید مدیران دستگاه‌ها اهمیت سلامت بر توسعه پایدار را مد نظر قرار دهند و نباید منابع اقتصادی خاص که در استان  قرار دارد تهدید کننده سلامتی آحاد جامعه شود؛ بسیاری از تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد منجر به ترک و مهاجرت از فضای استان می‌شود.
ایدنی در پایان مشارکت‌طلبی مردم در راستای توجه به سلامت و پیشگیری را برای داشتن جامعه سالم را بسیار با اهمیت خواند و تأکید کرد: بدون همکاری مردم و خود مراقبتی تمامی آحاد نمی‌توانیم اهدافمان را در حوزه سلامت تحقق بخشیم.
  برنامه‌های مختلف در نظر گرفته شده به‌ منظور اجرا در هفته سلامت در واحدهای وابسته علوم پزشکی انجام خواهد شد و مهم‌ترین آن فستیوال «من و دیابت» است که با همکاری شهرداری اهواز در 8 منطقه با ایستگاه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در معرض عموم قرار خواهد گرفت و با زنگ سلامت در اولین روز این برنامه‌ها افتتاح می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار