گزارش «بسیج» از حال و روز بد بازار سرمایه و نمادهای منفی
سقوط شاخص بورس در یازدهمین روز متوالی ادامه یافت اما مقدار کاهش شاخص این روزها ارقام درشت را نشان می‌دهد!
کد خبر: ۸۶۶۱۷۹۶
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
خبرگزاری بسیج ـ گروه اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج اوضاع بورس هر روز بدتر می‌شود تا سهامداران از این همه نوسان کلافه شوند.

سهامداران بورس که صعود چند هزار واحدی شاخص کل در اواخر سال گذشته آنها را خوشحال کرده بود، سقوط عجیب و غریب شاخص کل را باور نمی‌کنند. امروز در تالار سازمان بورس تهران صف فروشندگان بیشتر از خریداران بود.

همان‌طور که می‌شد پیش‌بینی کرد کاهش شاخص بورس امروز هم ادامه یافت تا شاخص در کانال 77 هزار واحدی توقف کند. امروز شاخص بورس برای یازدهمین روز پیاپی منفی بود و با افت 468 واحدی در ارتفاع 77 هزار و 516 واحد متوقف شد که بیشترین تاثیر منفی بر حرکت امروز دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی شبندر، خودرو و کگل شد و در مقابل نمادهای معاملاتی حکشتی، رمپنا و فملی با رشد خود مانع ریزش بیشتر شاخص شدند.

در روزهای ابتدایی سال 1395 به دنبال انتشار اخبار مثبت از مذاکرات خودروسازان با شرکت‌های معتبر جهان سهام خودرویی‌ها کمیاب شد تا قیمت‌های آن بالا و بالاتر رود اما هفته گذشته هفته سرخ بورس بود و اکثر نمادها سقوط کرد اما اوج کاهش شاخص روز گذشته بود که بیش از 1400 واحد کاهش را نشان داد. این سقوط ساعاتی بعد از اظهارات سیف در آمریکا بود که به تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد با برجام «هیچ‌چیز» عاید ایران نشده است. 

امروز در بورس سقوط شاخص ادامه داشت تا زمزمه انتقاد سهامداران نیز شنیده شود. آنها اعتقاد دارند شایعات و بزرگنمایی‌ها مانع اتخاذ یک تصمیم درست می‌شود و هیجان کاذب در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

برجام توقع زیادی ایجاد کرد اما 3 ماه بعد از اجرای برجام مشخص شد قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد و حالا بورس دارد به بک نتیجه منطقی می‌رسد. حباب و هیجان در حال خروج از بازار سرمایه است و مثل همیشه سهامداران واقعی باقی می‌مانند.

انتظار زیاد یا منطقی؟

سهامداران خیلی صبر کردند تا مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و برجام حاصل این مذاکرات شد. به همین علت بود که شاخص بورس در کمتر از 3 ماه 20 هزار واحد رشد کرد و در کانال 80 هزار واحدی قرار گرفت. 

برخی کارشناسان معتقدند با اجرای عملی برجام و رفع تحریم ها یکی از مشکلات و ریسک های اساسی که در سال‌های گذشته گریبان اقتصاد و بازار سرمایه کشور را گرفته بود، برطرف خواهد شد و دلیل بازگشت نقدینگی و رونق به بورس هم در ماههای گذشته امیدواری سرمایه گذاران برای بهبود اقتصاد و رفع مشکلات کلیدی بخش واقعی اقتصاد بوده است و حالا با تردیدی های ایجاد شده در اجرای برجام، نقدینگی برای ادامه حضور و ورود به بورس محتاط تر شده است.

یک کارشناس بورس می‌گوید: همان‌گونه که اتفاق بنیادی خاصی از دی‌ماه پارسال در اقتصاد و صنایع رخ نداده بود و شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها تنها بر پایه انتشار خبرهای مثبت به‌ویژه در حوزه مذاکرات هسته‌ای رشد کرده، در حال حاضر بازار منتظر خبر مثبت برای ادامه این روند است؛ به‌علاوه این که رشد 20هزار واحدی شاخص بورس و افزایش قیمتها در مقاطعی نیاز به استراحت و اصلاح دارد. از سوی دیگر خبرهای منتشر شده در خصوص روند اجرای برجام از جمله موارد مربوط به سوئیفت و نقل و انتقال پول که به کام دولتی‌ها نیست هم مزید بر علت شده است.

وی اضافه کرد: وجود هیجان در بازار سرمایه کشور نیز یکی از مشکلات همیشگی بازار است و در  چند ماه گذشته هم تنها با انتشار برخی خبرهای بی‌پایه و بر اساس حدسیات شاهد افزایش قیمت در برخی نمادها از جمله خودرویی‌ها بوده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: وجود جو روانی مثبت و هیجان در پی انتشار خبرهای مثبت تا حدودی در بورس قابل توجیه و قبول است؛ اما اقتصاد و صنایع مختلف تنها در صورتی از برجام و رفع تحریم‌ها اثرپذیر خواهند بود و در پی آن شاهد رشد سودآوری در بنگاهها می‌شویم که اتفاقات بنیادی در شرکتها رقم بخورد.

وی همچنین از انتشار صورتهای مالی شرکتها به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر ریزش بازار سرمایه نام برد و افزود: این موضوع موجب شده است تا معامله‌گران با ابهام و تردید بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

قصری  بازار سرمایه گفت: رخ‌دادن هرگونه اتفاق در صنایع و اقتصاد کشور نیازمند اقدام عملی است؛ به‌عنوان مثال زمانی که صحبت از کاهش نرخ سود بانکی می‌شود باید برنامه زمان‌بندی دولت در این زمینه اعلام شود و در پی آن با کاهش نرخ تسهیلات دریافتی، شاهد افزایش سودآوری بنگاهها باشیم.

قصری تأکید کرد: با گذر حدود یک ماه از سال هنوز تکلیف بودجه سال جاری مشخص نیست و مسئولین باید پاسخگوی این پرسش باشند که بر چه‌اساس بنگاهها و سرمایه گذاران باید برنامه ریزی مشخصی برای سال جاری خود داشته باشند؛ بنابراین این عامل هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل ادامه افت بازار سرمایه در این روزها باشد.

برجام و سرانجام بورس

بورس امروز نیز حال خوشی نداشت و گویا سهامداران حالا منطقی‌تر از گذشته خواهند بود. دیگر از آن هیجان کاذب خبری نیست و حتی تحرک دولتی‌ها موجب ایجاد حباب جدید نخواهد شد. 

دولت برای ایجاد رونق در بازار سرمایه باید فکری اساسی کند و طرحی نو در اندازد. تا زمانی که سایه رکود شدید بر اقتصاد و صنایع  تولید کشور باشد قطعا نباید انتظار داشته باشیم که بورس نیز به صورت حقیقی ومنطقی از رکود خارج شود. قطعا هیجانات کاذب و اعداد غیرواقعی رونق بورس در آینده موجب سقوط فاجعه‌بار خواهد شد؛ سقوطی که نشانه‌ها به وضوح مشخص است.
ارسال نظرات