رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از عملکرد دولتمردان نسبت به توسعه بخش خصوصی، گفت: در سفر اتریش در نبود رئیس جمهور هم به خوبی ثابت کردیم که می‌توانیم کارها را پیگیری کنیم، اما در سفر هیأت‌های تجاری به ایران این هیأت‌ها بیشتر به بخش دولتی و خصولتی سوق داده می‌شوند.
کد خبر: ۸۶۶۱۷۴۹
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  صبح امروز یازدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران میزبان محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بود، تا مسائل و مشکلات مرتبط با وضعیت آب کشاورزی کشور را مطرح کند.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق ایران در این جلسه به وضعیت اقتصادی کشور در سال 94 اشاره کرد که سالی سخت همراه با رکود را برای فعالان اقتصادی در پی داشت که فشارهای جدی در بنگاه‌های بخش خصوصی وارد کرد و از طرف دیگر عدم پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی این فشار را دو چندان کرد.

وی به مشکلاتی که همچنان در ساختار اقتصاد ایران وجود دارد، اشاره کرد و گفت: در سال 94 شاهد تجمیع بیکاران، رکود مدیریت تورم بودیم و همچنین با توجه به افت قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی دولت نتوانست بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی از تصدی رقابت‌های جناحی و سیاسی در فضای اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: فضای شکننده کسب و کار طاقت تحمل تنش‌های سیاسی را ندارد و سیاست‌مدارانی که به منافع ملی و معیشت مردم پایبندند، باید از وارد کردن رقابت سیاسی در عرصه اقتصاد بپرهیزند، چرا که می‌تواند این مسئله امنیت ملی را به خطر بیندازد و سیاه‌نمایی هم سبب کاهش جذب سرمایه‌گذاری شود.

جلال‌پور بر این نکته تأکید کرد که اقتصاد ایران اکنون نیازمند ثبات، آرامش و امنیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئولان کشور نسبت به بی‌توجهی به بخش خصوصی و توسعه این بخش هشدار داد و تصریح کرد: به عنوان کسی که در دو دهه اخیر در فعالیت‌های اجتماعی و عرصه اتاق ایران حضور داشته‌است، این موضوع را عنوان می‌کنم که متأسفانه در رفت‌وآمدهای پیاپی تجاری به کشور این هیأت‌ها بیشتر با مسئولان دولتی ارتباط می‌گیرند و بخش خصوصی همچنان آن طور که باید وارد میدان نشده است.

جلال پور تصریح کرد: در حالی که در سفر اخیری که به اتریش انجام شد و به دلیل مشکلات سیاسی که رئیس جمهور و هیأت همراه نتوانستند حضور یابند بخش خصوصی عزم خود را جزم کرد تا بتواند این خلأ را پر کند و رایزنی‌های تجاری با طرف اتریشی به خوبی انجام شد، تا جایی که در کمتر سفر تجاری چنین دستاوردی پربار و آبروی فراوان برای بخش خصوصی به همراه داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به آغاز شروع برنامه ششم توسعه کشور، اشاره‌ای کرد و گفت: کشور ما از نظر تعداد برنامه و اسناد بالادستی موازی یکی از نخستین کشورهای جهان است، تا جایی که بسیاری از برنامه‌ها دارای احکام متناقض و غیرقابل جمع است.

به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، تعداد اسناد بالادستی مانع از فهم تکلیف از سوی مجری و در نتیجه رهاسازی احکام شده است.

وی تورم در کشور را سبب بروز بیماری برنامه‌زدگی دانست تا جایی که مدیران برنامه‌ها را رها کرده و اقتضایی عمل می‌کنند. در عین حال ارزیابی مدیران از روی برنامه‌ها اجرا نمی‌شود.

رئیس اتاق ایران به ذکر نمونه‌ای در مورد مدیریت مصرف آب در کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در برنامه‌های چهارم و پنجم 25 درصد کاهش اضافه برداشت منابع آبی داشته‌ایم، ولی عملاً در برنامه چهارم اضافه برداشت 60 درصد افزایش یافته، ولی دوباره در برنامه پنجم این مسئله تکرار شده است و در شرایط فعلی ادامه بی‌برنامگی می‌تواند ثبات ما را به مخاطره بیندازد.

جلال‌پور خطاب به مسئولان عالی‌رتبه کشور، گفت: شاید مهمترین نیاز کشور برنامه‌گذاری باشد تا بتوان برنامه محور شد.

وی با تقدیر از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در راستای حذف مقررات و مجوزهای زاید گفت: با عزم آقای حجتی 344 مجوز در این وزارتخانه حذف شده است که قابل تحسین است.

رئیس اتاق ایران  همچنین به تدوین بودجه سال 95 در مجلس شورای اسلامی هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: باید در بودجه نگاهی به پرداخت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی و پیمانکاران، اهمیت دادن برای زنده نگه داشتن بنگاه‌ها به عنوان سرمایه ملی و افزایش ندادن فشارهای مالیاتی بر این بنگاه‌ها توجه شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به اهمیت اتاق‌های مشترک برای رایزنی‌های تجاری با کشورهای خارجی در اتاق بازرگانی ایران نیز اشاره‌ای کرد و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه اتاق مشترک ایران و ایتالیا در سفرهای متعدد هیأت‌های ایتالیایی و ایرانی در راستای بازار صادراتی، جذب سرمایه و تکنولوژی بسیار خوب عمل کرده است و امیدواریم در بخش‌های مختلفی این مسئله بروز و ظهور بیشتری داشته باشد، چرا که در صحنه تجارت بین‌الملل اتاق بازرگانی امروز به عنوان نماینده بخش خصوصی روز به روز بیشتر به رسمیت شناخته می‌شود.

ارسال نظرات