کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی در جهت افزایش صادرات تنظیم بازار مربوط به آن، تولید کالای با کیفیت و حضور در بازارهای منطقه ای است.
کد خبر: ۸۶۶۰۸۵۶
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمشید عدالتیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  گفت: برای اولین بار در یازده ماهه اول سال 94  کفه ترازوی صادرات نسبت به واردات سنگین بود و  کاهش واردات را شاهد بودیم البته این امر خیلی هم خوب نیست.


وی معتقد است که در بحث صادرات میزان تولیدات داخلی افزایش نداشته و افزایش صادرات مربوط به مواد خام  است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: حجم تجارت خارجی کشور همچنان مشکلاتی در بخش واردات و صادرات و نیز مسائل بانکی دارد که باید برطرف شود.

عدالتیان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه اقتصادی کشور تنظیم صادرات است به این معنا که باید تولیدات با کیفیت بالا و قیمت مناسب در دست داشته باشیم تا قابل عرضه در بازار جهانی شود اما قبل از آن باید از شانس‌های موجود نیز استفاده کنیم.

وی روابط ایران با کشور روسیه را یک برگ برنده دانست و اظهار داشت: رشد روابط تجاری با این کشور حجم صادرات را افزایش و روند آن را گسترش دهیم.

وی تأکید کرد: بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها در بخش صادرات  با برنامه ریزی جبران می شود.

عدالتیان گفت: افزایش سطح صادرات فعلی مربوط به محصولات نفتی، پتروشیمی و گازی کشور است و چنین صادراتی اصلا مناسب نیست و می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب وارد کند.
***لزوم افزایش توان تولیدی در عرصه اقتصاد

بهنام ملکی کارشناس اقتصادی گفت:کالای تولید داخل به دلیل نبود کیفیت توان رقابت با تولیدات اروپایی و چینی را ندارد و این امر سبب شده تا در حوزه تجارت مورد بی‌مهری تجارت جهانی قرار گیرد.

وی افزود:برای حضور در بازارهای جهانی باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد تا با تجارت هدفمند روابط خود را با کشورهای منطقه توسعه دهیم.

این کارشناس اقتصادی همچنین تاکید کرد: باید فناوری و تکنولوژی نوین را وارد کشور کرده تا در راستای آن تولیدات کشور را افزایش دهیم چرا که این امر منجر به افزایش تعاملات تجاری می شود.

ملکی تصریح کرد: از عمده موانع موجود در تجارت جهانی نبود عضویت در WTO است که بایستی از تولید و صادرات دانش‌بنیان حمایت‌های منطقی در تجارت اقتصادی ایران به عمل آید.
ارسال نظرات