امام جمعه ایلام: عهدشکنی و بهانه‌تراشی آمریکا در مسیر اجرای تعهدات حاکی از شکست برجام است.
کد خبر: ۸۶۶۰۷۴۷
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ حجت الاسلام و المسلمین لطفی، نماینده ولی فقیه در استان ایلام در خطبه‌های نماز جمعه ایلام اظهار داشت: پیرامون اجرای برجام و موانع پیش روی آن سؤالات فراوانی در اذهان مردم به وجود آورده است.

رئیس آژانس بین‌المللی اتمی می‌گوید، ایران فراتر از تعهدات خود عمل کرده است، سؤال ما این است مسئول ارشد تیم مذاکره‌کننده توافق هسته‌ای می‌گوید آمریکا در اجرای تعهدات ۱+۵ کارشکنی می‌کند، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مسیر اجرا شیطنت می‌کند.

ما می‌دانستیم آمریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند، کارشکنی آمریکا از مشکلات اصلی برجام است. حالا سؤال مردم از مسئولان این است که چرا فراتر از تعهدات فیمابین عمل کردید؟ آیا مردم حق دارند بپرسند چه جریانی در داخل کشور است که اصرار دارد کارشکنی و بدعهدی آمریکا را توجیه کند و در عوض اصرار دارد که ما باید فراتر از تعهدات برجام عمل کنیم. در حالی که آمریکایی‌ها قبل از گفت‌وگوها و هم در اوج مذاکرات و هم بعد از پایان گفت‌وگوها ده‌ها تحریم جدید وضع کردند.

این مسئله باید برای افکار عمومی حل شود که چرا اقدام آمریکایی‌ها فقط روی کاغذ بوده و اقدام ما عملی و فراتر از تعهدات بوده است، چرا باید در برابر اقدامات خصمانه و قهر و غضب آنها با مسامحه و حاتم‌بخشی جواب دهیم.

افزون بر این هنوز برخی تحریم‌ها عملاً نه لغو و نه تعلیق شده است. دارایی‌های بلوکه شده نیز آزاد نشده و هنوز خبری از باز شدن معاملات بانکی با کشورهای غربی نیست. طبق آخرین اطلاعات قرار بود همه توافقات برگشت‌پذیر باشد و در صورت تخلف و بدعهدی طرف مقابل جمهوری اسلامی نیز از انجام توافقات خودداری کنند.

در حالی که این کار انجام نگرفت و اگر هم برگشت‌پذیر باشد خسارت‌های بزرگی به دنبال خواهد داشت. از همه مهمتر سؤال اصلی این است و باید مسئولان پاسخ روشنی به آن بدهند. اگر تحریم‌ها در اشکال گوناگون به قوت خود باقی بماند پس فلسفه وجودی مذاکرات هسته‌ای که رفع تحریم‌ها بود چه می‌شود؟ باید قبول کرد هدف نهایی ۱+۵ جمع کردن بساط هسته‌ای بود و این مهم محقق شده است و حالا می‌خواهند با تحریم‌های جدید و فشارها اقتدار و امنیت ملی که در پرتو توان موشکی و قدرت بازدارندگی است، از بین ببرند.

لازم می‌دانم از مواضع انقلابی و کوبنده ظریف وزیر امور خارجه در برابر گستاخی وزرای خارجی آمریکا و رژیم فاسد آل‌سعود و اتخاذ کردن دیپلماسی تهاجمی در روابط بین‌المللی تقدیر کنم.

* ارتش حافظ نظام اسلامی و انقلاب است

خطیب جمعه ایلام در بخش دیگری از سخنانش به ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ارتش رژیم شاهنشاهی که پیکره اصلی آن را جوانان برومند و خانواده‌های مسلمان و اغلب انقلابی تشکیل می‌داد، به ندای آسمانی رهبر انقلاب امام راحل لبیک گفتند و هم‌صدا با ملت در براندازی نهایی رژیم پهلوی به دژ محکم و ارتش انقلابی پیوستند و امروز ارتش حافظ نام انقلابی است.

* اعتکاف زمینه خودسازی انسان‌ها را فراهم می‌کند

خطیب جمعه ایلام در بخش دیگری از سخنانش به فرا رسیدن ایام اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف فواید و حکمت‌هایی دارد و مهمترین آنها ایجاد زمینه مناسب برای اندیشه، تفکر، خردورزی و فراهم آمدن زمینه توبه و بازگشت است.

از فواید اعتکاف می توان به فراهم شدن فرصت نیایش، نماز و تلاوت قرآن و فراهم بودن فرصت کوتاه برای محاسبه نفت و خودسازی که حداقل ۳ روز طول می‌کشد و انسان را از حاکمیت عادت‌ها و اشتغالات معمول زندگی عاری می‌سازد، اشاره کرد.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: یکی از ارزشمندترین ره‌آورد انقلاب اسلامی احیای برنامه اعتکاف در کشور بوده که هر ساله هزاران جوان پاک‌نهاد و متدین در سراسر کشور در مراسم اعتکاف مساجد مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها شرکت می‌کنند.

* فرمان امسال رهبری نباید دچار آسیب‌ و چالش‌ شود

لطفی در بخش دیگری از سخنانش به فرمان امسال رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: فرمان رهبری نباید دچار آسیب و چالش شود. اولین آسیب این فرمان، شعارزدگی است.

اقتصاد مقاومتی یک موضوع اصلی و کلیدی بوده که توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان یک ضرورت و اولویت در قالب یک فرمان نمادین مطرح شده است.

وی تصریح کرد: معتقدیم همه دستگاه‌ها در تکرار شعار سال به ضرورت اجرا و تحقق آن اقدام عملی داشته باشند و موانع سر راه تحقق این فرمان را با اقدام و عمل بردارند، همچنین یکی از موانع بزرگ در اجرای اقتصاد مقاومتی، مفاسد اقتصادی به ویژه ورود کالاهای قاچاق بوده که بلای جان صنعت و عامل اصلی تعطیلی بنگاه‌های تولیدی در کشور شده است.

* دوران امامت امام محمدنقی طولانی و پرحادثه بود

نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام در بخش دیگری از سخنانش به ولادت حضرت امام محمد نقی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت امام جواد(ع) نسبت به سایر امامان در سن بسیار کمی به امامت رسید اما دوران ۱۷ ساله امامت ایشان دورانی نسبتاً طولانی و پرحادثه بود.

امام جواد(ع) به دلیل قابلیت و بهره‌مندی از موهبت الهی از جایگاهی رفیع در پیشگاه خداوند پیامبر اکرم(ص) و پدر بزرگش ثامن‌الحجج و تمام کسانی که بهره‌ای از شناخت امام دارند، برخوردار است. اگرچه دشمنان دین و حاکمان معاصر امامان معصوم(ع) همواره در مقام توطئه، سرکوب و تحقیر آنها بودند اما حقانیت و صداقت و نورانیت امامان شیعه پیوسته نقشه‌های دشمنان را خنثی و بی‌تأثیر ساخته است و در برخی موارد حتی دشمنان تحت تأثیر وجود پربرکت آنان قرار می‌گرفتند.


ارسال نظرات