حسین صمدی خبر داد:

کم‌ترین برداشت غیرمجاز از زاینده رود در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طی آمار رسمی وزارت نیرو استان کمترین برداشت غیر مجاز را از زاینده رود داشته است گفت: این برداشت‌ها بسیار پایین بوده و به صدم درصد هم نمی‌رسد.
کد خبر: ۸۶۶۰۵۴۲
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حسین صمدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: در استان 260 چاه غیرمجاز وجود دارد که می‌توان گفت هیچکدام در اطراف زاینده رود نیست و در نقاط دیگر استان قرار دارد و شاید تعداد چاه‌های غیر مجاز در جوار زاینده رود کمتر از انگشتان دست باشد.

این مسئول به نصب کنتور اندازه گیری آب در نقاط مختلف زاینده رود اشاره کرد و گفت: استانداری استان 10 میلیارد ریال برای خرید این کنتورها به شرکت آب منطقه ای پرداخت کرده است تا این کنتورها سریعتر خریداری و نصب شوند و هیچ سخنی در برداشت نکردن غیر مجاز استان از آب زاینده رود وجود نداشته باشد.

 وی با بیان اینکه در سال 94 بیش از 109 چاه غیر مجاز حفاری شده است بیان کرد: مهم‌ترین عامل کمبود آب زیرزمینی و پایین رفتن میزان آب‌های زیر زمینی حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت نادرست از این منابع زیر زمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اینکه در سال گذشته را دشت‌های گندمان، بلداجی، فلارد، لردگان به دشت‌های ممنوعه معرفی شدند افزود: در سال‌های گذشته دشت‌های بروجن، فرادنبه، سفید دشت ، شهرکرد، خان میرزا و کیار ممنوعه اعلام شده بودند.

صمدی تصریح کرد: بیش از 80 درصد از دشت‌های استان ممنوعه هستند و کمتر از 20 درصد از دشت‌های چهارمحال و بختیاری جزء آن قرار ندارند.

وی با بیان اینکه تا 2 سال و نیم دیگر 260 چاه غیر مجاز در استان نیز مسدود خواهند شد گفت: دشت‌های استان از وسعت و پهنای کمی برخوردارند که برداشت غیر مجاز موجب کاهش آب‌های زیرزمینی در این نقاط می‌شود.

از مرگ قطعی آب‌خوانها در استان جلوگیری کنیم

این مسئول با بیان اینکه ما در نقطه نخست مرگ قطعی آب‌خوان های استان قرار داریم گفت: باید با تلاش و همکاری از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان خاطرنشان کرد: مرگ قطعی آب خوان‌ها زمانی رخ می‎دهد که دشت‌ها نسشت داشته باشند که این اتفاق در استان در حال رخ دادن است و مدارک آن موجود است.

صمدی اذعان کرد: افت سطح آب در دشت‌های چهارمحال و بختیاری نشست دشت و بسته شدن خلل و خروج محل ذخیره آب را به دنبال دارد و در نهایت موجب مرگ قطعی آب خوان‌ها می‌شود.

طرح‌های انتقال آب برون استانی همراه با چالش هستند

صمدی با بیان اینکه طرح‎های انتقال آب درون استانی هیچ چالشی همراه نداشته است گفت: چالش همیشه همراه با انتقال آب برون استانی بوده است و این شاید انتظارات بی‌جای دیگران از استان باشد.

وی با تاکید بر اینکه در تاریخ 18 فروردین‌ماه 93 طبق مصوبه 13 شورای عالی آب ، اجرای طرح تونل بلند بهشت آباد لغو شد، افزود: حجم مخزن تونل بهشت آباد یکی دیگر از چالش‌های این طرح است که باید حجم مخزن نسبت به لوله و آب قابل انتقال تغییر کند تا در آینده انتظارات بیشتری را همراه خود نداشته باشد چراکه تخصیص اولیه این طرح 580 میلیون متر مکعب بود که با بررسی های انجام گرفته این میزان به نصف کاهش خواهد یافت و حجم مخزن بر اساس حجم قبلی ساخته شده است که باید به حجم کنونی تغییر یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار