خبرهای داغ:
رییس شورای قشربسیج هنرمندان فارس:

وقوع انقلاب اسلامی نقطه عطفی در رشد و گسترش هنر در ایران بود

دکتر گفت: در اهميت هنر همين بس كه بهترين وسيله ثبت تاريخ و برترين ابزار تبليغ و ارائه آرمان‌هاي بشري و الهي است.
کد خبر: ۸۶۶۰۲۷۶
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

دکترسعید گودرزی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در رشد وگسترش هنر بیان داشت: بی تردید وقوع انقلاب اسلامی نقطه عطفی در رشد و گسترش هنر در ایران بود.

گودرزی با بیان اینکه انقلاب اسلامی کمک کرد تا هنر در ایران انتشار یابدابراز داشت: این مسئله به طوری است که مردم بتوانند آن را درک و خواسته های خود را به آن زبان بیان کنند. به بیانی واضح تر، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال 1357 شور و التهابی که همه کشور را فراگرفته بود به عرصه هنر و ادبیات نیز سرایت کرد و شرايطي به وجود آمد كه بسياري از هنرمندان آثار بديعي با موضوع انقلاب اسلامي به وجود آوردند. در چنين شرايطي، هنرمندان بر اساس فضاي معنوي همسو با فرهنگ اسلامي، كيان هنر انقلاب اسلامي را پي نهادند.

گودرزی در ادامه انقلاب اسلامی را سرآغاز تحول در عرصه سياسی، اجتماعی و فرهنگی در ايران دانست وابراز داشت: اين واقعه‌ي مهم كه زمينه‌ساز بازشناسي شاخص‌هاي هويتي و مذهبي گردیده بود، با ورود نویسندگان و هنرمندان جوان و به دنبال تغییر و تحول فرهنگی در جامعه ایران ناشی از انقلاب اسلامی، انواع ادبی و هنری نیز دچار دگرگونی شد و اساس آفرینش هنری و کیفیت و کمیت هنر‌های متعدد در ایران دگرگون گردید. به واسطه عقايد و انديشه ها، ارزش و آرمان‌هاي جامعه، عناصری چون خشونت، نمادها و ابتذال از هنر خارج شد و همسو با حركت های مردمی و حال و هواي ديني _ مذهبي حاكم بر جامعه انقلابي، آثار هنری مبتنی بر اندیشه های اسلامی و انقلابی با محتوای پیامهای دینی، حماسی و فکری و توجه ويژه به مفاهيم و ارزش هاي انقلابي به صورت نمادين، بخصوص در سالهاي ابتدايي انقلاب خلق گردید.

هنر انقلاب اسلامی يكي از دوره‌های درخشان فرهنگ و هنر در تاريخ ايران

رئیس شورای قشر بسیج هنرمندان فارس تصریح نمود: درحقيقت، هنر انقلاب را بايستی يكي از دوره‌های درخشان فرهنگ و هنر در تاريخ ايران به شمار آورد. هنرمندان اين دوره با برداشتی ماهرانه از مبانی هنر كهن ايرانی ـ اسلامی، منطبق با مبادی نوين هنرهای معاصر پا به عرصه وجود نهادند تا بر اساس عناصر هنر ايرانی و فضای معنوی همسو با فرهنگ اسلامی، شاكله هنر انقلاب اسلامی را پی نهند. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه هنر انقلابی ايران گرچه از لحاظ فرمی به سبك هنر مغرب زمين خلق می‌شود، ولي در باطن خويش بند بندش هنر عاشورايي و هنر اسلامي است كه در قالب يك اثر هنري به مخاطب ارائه مي‌شود.ماندگاري مفاهيمي که در قالب هنر مطرح مي‌شود، بيشتر و گاهي دائمي است و بنابراين هر زمان که اقدامات انقلابي، فرهنگي، ملّي و اسلامي در قالب هنر بيان شده، ماندگاري بيشتري داشته است.

این استاد دانشگاه در ادامه تشریح نمود: هنر انقلاب اسلامی، سبکِ خاصی از هنراست که در دهه اول انقلاب شكوهمند اسلامي ایران و در دامن ارزش ها و باورهای اسلامی که انقلاب را به ثمر رساند و نیز با الهام از مضامین فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران، در آن دوره خاص شکل گرفت. هنر انقلاب از منظرهاي مختلفي مثل: سير تاريخي، ساختار بصري، عملكرد، مشخصات و شيوه اجرا و... قابل بررسي است . تعهد ، اخلاق‌مداري، واقع گرايي، توجه به آرمانها ، ارزش ها و اصول والاي ديني و اسلامي، در خدمت حقايق بودن، دفاع از آرمان ها و اصول انقلاب اسلامي ، فراهم ساختن زمينه رشد و هنر مبتني بر معرفت اسلامي ، ترويج فضايل اخلاقي – انقلابي و... را مي توان از ويژگي ها و خصوصيات اصلي هنر انقلاب برشمرد .

انقلاب هنر وام دار انقلاب اسلامی ایران

گودرزی در راستای تعریف مقام معظم رهبری درباره هنر انقلاب ابراز داشت: "هنر بزرگ انقلاب این بود که توانست هنر را در خدمت حقایق و در خدمت انسان در بیاورد و آن را از انحصار هم خارج کند" با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، پیام هنر رنگ و بوی حقیقت گرفت و به سوی اصالتش باز گشت و به خدمت انسان در آمد. به عبارتي گويا تر انقلاب هنر وام دار انقلاب اسلامی ایران است . انقلابي كه با شعارها و انديشه هاي معنوی و ارزشهای والای انسانی به ثمر رسيد، چنين انقلابي براي معرفي آرمان هايش نياز مند ابزاري كار آمد است و بهترين ابزار براي نيل به اين هدف بزرگ« هنر» است.اینجاست كه هنر به میدان می آید و به عنوان یک ابزار تبلیغي و یک سلاح کارآمد به معرفی انقلاب و حفظ وصیانت از اصول و ارزش هاي والاي آن همت مي گمارد . چرا كه «انقلاب وقتی میتواند خودش را در قالب هنر بیاورد، که هنرمند خودی داشته باشد و خودش هنرمندش را پرورش بدهد.

رییس شورای عالی بسیج هنرمندان فارس اظهار داشت : هنر انقلاب، امروز در «اختیار» همه طبقات و اقشاری است که با انقلاب و اسلام و باورهای متعالی امّت ما پیوند و ارتباط دارند و هم جهت اند و مروج انديشه هاي توحيدي است .هنر انقلاب امروز در مسیر تبلیغ «اهداف » و «ارزشها»ست، تعهددردآشنایان مکتبی است . هنر انقلاب در خدمت سيره اهل بیت (ع) و ارزش هاي اسلامي، مبانی و آرمان هاي انقلاب و خون سرخ گلگون كفنان 8 سال دفاع مقدس است. خون شهادت طلبی در رگ‌های آن جاری است. هنر انقلاب، حماسه آفرینی، ستم ستیزی، دفاع مقدس، شهید و بیداری اسلامی است.

این منتقد فرهنگی دوران سي‌سال انقلاب اسلامي دوراني پربار در تمام ابعاد فرهنگي از جمله هنر دانست وافزود: هنرمندان انقلاب اسلامي با مهارتي فني همراه با معرفتي معنوي توانستند بسياري از ارزش‌ها و حماسه‌هاي انقلاب اسلامي را در قالب آثار هنري ارائه نمايند.برخی ازآثار هنر مکتب انقلاب علی رغم نو پا بودن چه در حوزه مضامین و چه از نظر هنرمندان جوانی که به دلیل آرمانخواهی انقلابی به این عرصه گرایش پیدا کرده بودند از چنان قوام و دوامی برخوردار شدند که امروزه بعد از گذشت قریب به سي سال هنوز مورد توجه مجامع هنری كارشناسان و منتقدان هنري قرار دارد و چه بسا در مجامع هنري امروزی باز تولید می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها