خبرهای داغ:
باید با همکاری هم، ماده ۵۳ را به خوبی بین دستگاهها، ادارات و مدیران کل استان جا بیاندازیم چرا که در این صورت چرخ ورزش و امور مربوط به آن بهتر خواهد چرخید.
کد خبر: ۸۶۶۰۲۰۲
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴

فرامرز کیانی زاده عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد : در صورت اجرا شدن ماده ۵۳، جامعه ورزش استان خوزستان هم در سال جاری و هم در سالهای آتی به راحتی می تواند برنامه های خود را عملیاتی و محقق کرده و پیشرفت کند اما در غیر این صورت مشکلات و سختی های بسیاری در انتظار خواهد بود.

وی افزود : باید با همکاری هم، ماده ۵۳ را به خوبی بین دستگاهها، ادارات و مدیران کل استان جا بیاندازیم چرا که در این صورت چرخ ورزش و امور مربوط به آن بهتر خواهد چرخید.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان عنوان کرد: در برنامه چهارم توسعه، بند ب ماده ۱۱۷ به ادارات اجازه می داد یک درصد از اعتبار خود را در زمینه ورزش خرج کنند که در برنامه های پنجم و ششم توسعه به دلیل اختلافات بین مجلس و دولت وقت، این بند برداشته شد و متاسفانه با وجود اهمیت فراوان آن، چیزی جایگزین آن نشد.

دلایل افت ورزش

کیانی زاده با اشاره به علل افت ورزش کشور گفت: یکی از دلایل افت و فراز و نشیب های بسیار ورزش کشور، نبود بند قانونی درست برای حمایت از ورزش و همچنین وضع مالی نامناسب بود به همین و با توجه به اهمیت موضوع در دو سال گذشته، بند ب سابق دوباره مطرح شد با این تفاوت که این بار ادارات و شرکت ها موظف باشند تا یک درصد از اعتبارات خود را در زمینه ورزش خرج کنند اما در کمیسیون تلفیق مجلس رای کافی نیاورد و در در موارد بعدی که در دستور کار مجلس قرار گرفت مصوب شد که ادارات و شرکت ها در قالب ماده ۵۳ (اسفند ۹۳ ) مجلس شورای اسلامی و آئین نامه مربوطه در جهت توسعه ورزش همگانی و قهرمانی، توسعه زیرساخت های ورزشی و امور جوانان می توانند یک درصد از اعتبار خود را خرج ورزش کنند.

وی ادامه داد : در راستای اجرای ماده ۵۳ مقرر شد مدیران دستگاه های اجرایی استان ۳۰ درصد از سقف اعتبار مورد نظر خود را به نام اداره کل ورزش استان و ۳۰ درصد نیز برای توسعه و تجهیز مدارس اختصاص دهند. البته این اعتبار، ماهیت عمرانی دارد که بعد از ابلاغ آن این دستور العمل، تصمیم قاطعانه ای از سوی استاندار گرفته شد و در آخرین جلسه شورای جلسه ورزش در سال گذشته استاندار، دستور الزامی شدن هزینه کردن یک درصد ادارات از اعتبارات خود در زمینه ورزش کردند که گام مثبتی بود و حتی به عنوان یک الگو به وزارتخانه هم پیشنهاد شد. همچنین در راستای تکلیفی شدن ماده ۵۳، کمیته ای تخصصی نیز در این زمینه تشکیل شد.

مشکل ورزش فقط عمرانی نیست

کیانی زاده اظهار کرد: مشکل  ورزش استان خوزستان و حتی کشور عمرانی نیست بلکه هزینه هایی مانند تهیه امکانات لازم برای اعزام تیم ها و مانند آن است که در این کمیته ای که تشکیل دادیم نیز مطرح شد. با نبود منابع مالی کافی، هر چقدر هم با عشق و علاقه کار کرد، نمی توان به اهداف خود رسید و نیاز به اعتبارات مالی است.

وی بیان کرد: ورزش نهادی است که از هر قشر و سنی در آن فعالیت می کنند به همین دلیل همه باید در راستای تحقق حق ماده ۵۳ و اجرای آن تلاش کنیم. حق جوانان خوزستان است که از اعتبارات استان سهم داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: کاری که استاندار و کمیته تشکیل شده انجام دادند، بزرگترین خدمتی بود که برای ورزش استان و کشور می توانست اتفاق بیفتد همانطور که عقیده دارم اگر وزارتخانه در همان اواخر ۹۳ و ۹۴ آئین نامه و دستورالعمل خوبی می بستند می توانست بزرگترین خدمت را به کل ورزش کشور کنند اما متاسفانه به هر دلیلی به اهمیت مسئله پی نبردند و عملیاتی نشد.

شهامت استاندار خوزستان

کیانی زاده افزود: اما استان خوزستان با شهامت استاندار خوزستان این نقص برطرف شد و توانست بزرگترین خدمت را به ورزش استان کند البته قابل ذکر است که می بایست این ضعف به طور کلی از بین رود چرا که اکنون برای جا انداختن آن مجبور هستیم به همه ادارات مراجعه کنیم و ببینیم کسی کمک می کند یا خیر؟

وی افزود: از جمله راهکارهای اقناع دستگاه ها به همکاری و هزینه کردن در ورزش  این است که مدعی باشیم و حق ورزش و جوانان استان را مطالبه کنیم و در گام بعدی نیز استناد به دستورالعمل استاندار هست که ادارات را موظف به هزینه در زمینه ورزش کرده است.

کیانی زاده گفت: ورزش استان و کشور نیاز به درآمد ثابت و پایداری دارد. فدراسیون ها و هیئت های ورزشی باید درآمد ثابتی داشته باشند تا بتوانند حدقل برای سال جاری خود برنامه ریزی درستی داشته باشند. وقتی پولی نداشته باشند یا برنامه ریزی نمی کنند یا اگر هم برنامه ریزی انجام دهند قسمت عمده ای از آن را عملیاتی و اجرا نخواهد کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان بیان کرد: در همین راستا در حال انجام کارهایی هستیم که با اجرایی ماده ۵۳ بهتر انجام خواهد شد اما نباید تمام پول خود صرف امور جاری خود کنیم و باید بخشی از آن را در راستای درآمد ثابت و پایدار آینده هیئت ها و شهرستان های خود هزینه کنیم. مثلا هر هیئتی که برنامه های خود را در رابطه با درآمدزایی برای سال های بعد خود به ما بدهد در کمیته ای مطرح و مصوب خواهیم کرد البته ممکن است در سال اول نتوانیم حتی ۱۰ هیئت را به این مرحله برسانیم اما شروع آن هم به نوبه خود خوب است حتی اگر در سال جاری بتواینم فقط یک یا دو هیئت را از نظر مالی به استقلال برسانیم.

کیانی زاده عنوان کرد: امیدورام با همکاری همدیگر از ماده ۵۳ نتایج مطلوبی به دست بیاوریم چرا که در این صورت در حوزه ورزش های همکانی، قهرمانی، جوانان و غیره کارهای بسیار خوبی در استان خوزستان برنامه ریزی و عملیاتی خواهد شد.

ماموریت های اداره کل ورزش و جوانان نسبت با سالهای گذشته بیشتر شده و صرفا فقط ورزش نیست. باید بسیاری از وقت و انرژی خود را صرف کارهای غیرورزشی نیز بکنیم تا بتوانیم جزو استان های برتر قرار بگیریم و نباید فقط به دید ورزش به اداره کل ورزش و جوانان نگاه شود. هیئت های ورزشی ای که بتوانند زودتر ماده ۳۵ را عملیاتی کنند بیشتر از هیئت های دیگر به آن کمک خواهیم کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها