این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:در این مقطع دولت جزء مخالفین حذف یارانه است که در واقع کار تبلیغاتی خیلی بزرگی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.
کد خبر: ۸۶۶۰۱۲۸
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

حجت الله عبدالملکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج؛ با اشاره به اینکه چرا دولت حذف یارانه را به گردن مجلس می اندازد اظهار داشت: مجلس زیر بار دولت نرفته و به دولت حکم کرد که یارانه را حذف کند؛ نوبخت سخنگوی دولت گفته با حذف یارانه مخالفیم مجلس به دولت حکم نکند یارانه را حذف کند که در واقع بازی سیاسی و تبلیغاتی دولت یازدهم ست.

وی افزود: در بودجه سال 94 به دولت اجازه داده شده که چند دهک از یارانه بگیران را شناسایی و حذف کند که البته این حکم قانونی نبود.

عبدالملکی گفت: دولت در نهایت 4و نیم میلیون نفر را حذف که یک و نیم میلیون نفر با اعتراض یارانه شان برقرار شد در بودجه سال 95 مجلس مصوب شد که باید سه دهک از یارانه بگیران حذف که 24میلیون نفر می شوند و طبق قانون باید این تعداد حذف شوند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا دولت امکان شناسایی افراد ثروتمند را دارد خاطرنشان کرد: اختلاف بین مجلس و دولت این است که دولت می گوید من توان شناسایی 24 میلیون نفر را ندارم کسانی که درآمدشان برابر سرپرست خانوار 35 میلیون نفر است حذف شوند.

وی افزود: دولت می گوید بر اساس تمام بانک های اطلاعاتی که در اختیار دارد سال گذشته تنها چهار و نیم میلیون نفر را توانسته شناسایی کند که از آن چهار و نیم میلیون نفر یک و نیم میلیون نفر شکایت کردند و مجبور به وصل یارانه شان شدند الان بحث این است مهمترین معظلی که دولت به لحاظ فنی با آن مواجه است نحوه شناسایی کسانی است که باید حذف شوند.

عبدالملکی گفت: به لحاظ اقتصادی مهمترین چالش دولت بحث یارانه است چالش های سیاسی نیز وجود دارد که دولت تمایل نداشته قبل از انتخابات ریاست جمهوری مسئله حذف 24 میلیون نفر از یارانه بر عهده اش باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت ملاحضات سیاسی را کنار بگذارد و صرفا بر اساس ملاحضات اقتصادی ساز و کارها را تنظیم کند افزود: داده های میدانی و بررسی مشاهدات نشان می دهد در سال 94 بخشی از یارانه بگیرانی که حذف شدند نیازمندان بودند نظام شناسایی دولت در سال 94 ایراد داشت الان که مقرر شده شناسایی جدی تر و گروههای بیشتری حذف شوند دولت باید نظام شناسایی اش را دقیقتر و نیازمندان را از لیست یارانه بگیران حذف نکند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج مبنی بر اینکه آیا دولت قصد دارد همه یارانه بگیران را حذف کند تصریح کرد: سیاست دولت این است که خود به خود یارانه را حذف کند فعلا در این مقطع دولت جزء مخالفین حذف یارانه است که در واقع کار تبلیغاتی خیلی بزرگی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

عبدالملکی با بیان اینکه این دولت به فکر نیازمندان نیست گفت: میزان نیاز مردم به یارانه در سال 95 بسیار بیشتر از سال 89 و 90 هست توان و قدرت خرید مردم کم شده مسئله بیکاری خیلی مسئله جدی است و به نظر شدت نیاز مردم به یارانه ها الان بیشتر از سال های قبل بود بنابراین باید تصمیم گیری شود دسته کم 30 درصد از مردم که نیاز به یارانه ندارند حذف شوند.

وی افزود: فعلا مسئله این است دولت پولی ندارد تا به یارانه بگیران بدهد ؛ شعار احمدی نژاد بود یارانه 250هزار تومان بدهد مهم این است که این بودجه را از کجا بیاورند.

ارسال نظرات