احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت در افراد معتاد چندین برابر سایر افراد جامعه است

يك پزشک عمومی با اشاره به اینکه اعتیاد افراد سلامت خانواده آنها به لحاظ روحی و جسمی را با چالش همراه می‌سازد، گفت: افراد معتاد بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر هستند و آمار ابتلا به ایدز و هپاتیت در آنها چندین برابر افراد عادی جامعه است.
کد خبر: ۸۶۶۰۰۴۹
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، هادی نقیبی اظهارداشت: از راهکارهای موثر جهت پیشگیری از اعتیاد انجام اقدامات فرهنگی و ایجاد محیط شاد و بانشاط برای تخلیه انرژی جوانان است.


افسردگی یکی از علل اعتیاد در جهان به شمار می‌رود و برای پیشگیری از این مسئله باید شرایط ایجاد و استفاده از تفریحات سالم را برای افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم ساخت.

وی افزود: از طرفی نیز باید اطلاع و دانش به روز و کافی به افراد جامعه ارائه داد که علاوه بر پیشگیری، حتی اگر در مسیر اعتیاد قرار گرفتند، بدانند که مصرف مواد عوارض بسیاری جبران ناپذیری برای آنها و خانواده‌هایشان دارد.

این پزشک عمومی نبود اشتغال را نیز از دیگر علل عمده اعتیاد برشمرد و خواستار رسیدگی و تلاش هرچه بیشتر مسئولان در این زمینه شد همچنین انسداد کامل مرزهای جهت جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور را ضروری دانست.

نقیبی با تأکید بر اینکه اعتیاد به مواد مخدر ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های گوناگون می‌سازد، خاطر نشان ساخت: میانگین سن و عمر افراد معتاد نسبت به افراد عادی بسیار کمتر است و این افراد در معرض بیشتر ابتلا به انواع سرطان‌ها و سکته قلبی و مغزی هستند.

وی بیان داشت: افراد معتاد همچنین در معرض بیشتر رفتارهای پرخطر هستند و آمار ابتلا به ایدز، هپاتیت در آنها چندین برابر افراد عادی جامعه است و خانواده‌های انها نیز با مشکلات بزرگی از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، سلامت روح و جسم روبه هستند. لذا اعتیاد با این ابعاد باید از طریق رسانه‌های صوتی و تصویری به جوانان نمایش داده شود.

نقیبی با اشاره به اينكه پیامدهای اعتیاد جامعه، فرد و خانواده را از نظر اقتصادی، اجتماعی، روانی و جسمی در برمی گیرد، اظهارداشت: از ديگر عوارض جسمی اعتیاد به مواد مخدر می توان به ناراحتی های عصبی، بی اشتهایی، اضطراب، ریزش مكرّر آب از بینی و چشم، ناراحتی عضلانی و فشار شدید در ستون فقرات، لاغر شدن و مانند آن است.

این پزشک عمومی افزود: در گستره اقتصادی برخی پیامدهای ناشی از اعتیاد به مواد مخدّر عبارتند از : بیكاری، ضعف مالی در ازای خرید و مصرف مواد، لطمه به اقتصاد و جامعه و خانواد اما عوارض روانی و شخصیتی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر فراوان هستند، از جمله ضعف اراده، بی توجهی به مسئولیت های فردی، ضعف شخصیت، ضعف عاطفه، عصبی بودن، به هم خوردن تعادل روانی، شخصیت نامتعادل و متزلزل، و ضعف اعتماد به نفس بنابراين عوارض اعتياد بسيار گسترده است و لازم بوده افراد نسبت به اين مسئله آگاهي داشته و هشيار باشند.

وي در زمینه عوارض اجتماعي اعتياد گفت: عوارضی مانند بی توجهی به مقرّرات جامعه، ضعف نیروی كار جامعه، بی نظمی و بی اعتمادی در جامعه، ضعف بنیاد خانواده، افزایش انحرافاتی مانند دزدی، فحشا و تكدی گری از عوارض اجتماعي بوده كه همه اين امور مويد همت عمومي و ملي براي كاهش اعتياد در جامعه است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار