گزارش "بسیج" از مصوبه حذف یارانه نقدی 24 میلیون نفری که وجود ندارند
طبق مصوبه پرابهام مجلس باید 3 دهک درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شود و دولت در یک حرکت نمایشی و تبلیغاتی با این مصوبه مخالفت کرد.
کد خبر: ۸۶۵۹۳۹۶
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
خبرگزاری بسیج _ گروه اقتصادی:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مجلس شورای اسلامی امروز طرحی را تصویب کرد که 5 سال است دولت‌ها از اجرای آن عاجز هستند؛ قطع یارانه نقدی ثروتمندان. مصوبه امروز که اشکالات فراوانی هم دارد کار را به قضا و جزا کشانده و در صورت تصویب شورای نگهبان در آینده شاهد حضور یارانه‌بگیران در دادگاه‌ها خواهیم بود! 
طبق مصوبه امروز مجلس یارانه افراد زیر باید حذف شود.

1- کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.
2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان
3- کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.
4- کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.
5- کلیه ایرانیان مقیم خارج کشور
6- کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند.
همچنین در صورت نهایی شدن این مصوبه از ابتدای تیرماه 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول بالا، تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.
دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان 2 برابر مبلغ دریافتی می‌باشد.
اظهارات متناقض، تبلیغاتی و نمایشی سخنگوی دولت
خنگوی دولت در جریان بررسی بحث مربوط به قانون یارانه‌ها در لایحه بودجه 95، در اظهارات متناقض، تبلیغاتی و نمایشی با مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفت کرد. محمدباقر نوبخت در مجلس گفت: "پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف یکسری از یارانه‌بگیران اگرچه در جهت هدایت منابع حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها به سمت تولید و اشتغال است اما قابلیت اجرایی ندارد.

همه مواردی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای اجرای قانون بودجه 94 برای حذف یارانه‌بگیران انجام داد، حدود 3 میلیون نفر را حذف کرد که همه جزو همین گروه‌های مطرح شده در پیشنهاد امروز کمیسیون تلفیق بودند، آنچه از این افراد تحت عنوان صاحبان مشاغل آزاد و تجار بیان شده، تعدادی حذف شده و باقیمانده این افراد در حد 38 هزار و 562 نفر هستند، در خصوص پزشکان و نمایندگان مجلس هم 15 هزار و 826 نفر هستند، عمده افرادی که حقوق بالای 35 میلیون تومان در سال دریافت می‌کنند هم 2 میلیون و 694 هزار و 747 نفر هستند، تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز 23 هزار و 718 نفر هستند چرا که قبلا یک بار برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه نقدی حذف شدند، مجموعا 7 میلیون و 56 هزار و 52 نفر می‌شوند اما اینکه در پیشنهاد کمیسیون تلفیق بیان می‌شود 24 میلیون نفر قرار است از دریافت یارانه حذف شوند، درست نیست.

صرف‌نظر از استرسی که با بیان اینگونه اخبار در جامعه مطرح می‌شود، باید بگویم اولین کسانی که از بیان این مطالب در کشور نگران می‌شوند، همان افراد کم درآمدی هستند که این یارانه نقدی در زندگی‌شان مؤثر است.

با همه احترامی که به کمیسیون تلفیق قائلم، تقاضا می‌کنم با پیشنهاد این کمیسیون مخالفت شود، آنچه که مجلس در تبصره 20 بودجه 94 برای دولت تعیین تکلیف کرد، ما در آن راستا اقدام کردیم و مرتبا آقای وزیر کار هم گزارش دادند و یک بار تا بیش از 4 و نیم میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. ولی با توجه به بررسی مجدد، الان بیش از 3 میلیون نفر در راستای همان مصوبه بودجه 94 از دریافت یارانه نقدی حذف شدند.

امیدوارم بتوانیم یارانه هیچ فرد نیازمندی را حذف نکنیم، در سال 1394 به رغم همه مشکلات، افزون بر یارانه نقدی بیش از 2 هزار و 100 میلیارد هم برای بخش‌های دیگر پرداخت شد."
به گزارش خبرگزاری بسیج اظهارات نوبخت از آن جهت تبلیغاتی و متناقض است که وزرای دولت یازدهم بارها و بارها علیه یارانه نقدی اظهارنظر کرده‌اند و آن را مصیبت عظما و مزخرف دانسته‌اند. همه می‌دانند که تیم اقتصادی دولت یازدهم یکی از منتقدان یارانه نقدی بوده و برای انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی و قطع یارانه مردم خود را به آب و آتش زده است و مخالفت امروز نوبخت با این مصوبه تنها می‌تواند جنبه تبلیغاتی و نمایشی داشته باشد. چند ثانیه بعد از اظهارات نوبخت رسانه‌های حامی دولت با هیجان بیشتری از سایر رسانه‌ها با تیتر "مخالفت دولت با حذف یارانه نقدی 24 میلیون نفر" این خبر را منتشر کردند.
همه می‌دانند که مسوولان دولت یازدهم برای قطع یارانه نقدی لحظه‌شماری می‌کنند و مخالف سرسخت این طرح دولت سابق بودند اما دولتی‌های فعلی نمی‌خواهند شیرینی تبلیغاتی پرداخت یارانه را با تلخی اعتراض به قطع یارانه عوض کنند. 
ابهامات مصوبه
جدای از تبلیغاتی بودن و نمایشی بودن اظهارات سخنگوی دولت، مصوبه مجلس واقعا ابهامات زیادی دارد که اعضای کمیسیون تلفیق باید در مورد آن شفاف‌سازی کنند. اولین ابهام موضوع تعداد یارانه‌بگیرانی است که در 6 ردیف آورده شده است. سوال اساسی این است که آیا تعداد گروه‌هایی که مصوبه مشخص کرده 24 میلیون نفر می‌شود؟ گویا نمایندگان فکر کرده‌اند همه مردم ایران‌زمین یارانه نقدی دریافت می‌کنند در حالی‌که واقعیت چیز دیگری است. در حال حاضر 10 میلیون نفر یارانه نقدی نمی‌گیرند و بسیاری از کسانی که در 6 بند بالا آمده یارانه‌ای ندارند. آنها یا انصراف داده‌اند و یا یارانه‌شان قطع شده است.
ابهام دیگر در مورد ردیف 6 است؛ این بند همان بندی است که موجب شده در 6 سال گذشته ابهام‌های زیادی درباره قطع یارانه نقدی به وجود بیاید. مجلسی‌ها با قرار دادن این ردیف خود را راحت کرده‌اند: "کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند." اصلا موضوع این است که ما یک بانک اطلاعاتی جامع برای شناسایی افراد ثروتمند نداریم و دولت نیز در حذف یارانه نقدی مردم در سال 94 هنوز در مرحله آزمون و خطا بوده است. حال چگونه دولت قرار است در مدت 3 ماه کلیه افراد ثروتمند را شناسایی کند؟
نکته دیگر این است که اگر یارانه نقدی افراد حذف نشود هم مجری قانون، مجرم شناخته می‌شود هم کسانی که یارانه نقدی می‌گیرند! این چه قانونی است که هر دو طرف دعوا مجرم هستند؟
اساسی‌ترین سوال این است که آیا سقف درآمدی ثروتمند بودن در کشور درآمد ماهیانه 3 میلیون تومان است؟ یعنی اگر کسی ماهیانه 3 میلیون تومان درآمد دارد ثروتمند محسوب می‌شود و نیازمند نیست؟ 
اشتباه واضح مجلس در این مصوبه همان اشتباه محرز دولت یازدهم در زمان ثبت‌نام یارانه‌ای بود؛ اینکه به موضوع یارانه نقدی تک‌بعدی نگاه می‌شود و فقط درآمد مدنظر قرار می‌گیرد اما به هزینه‌ها توجهی نمی‌شود. خانواده‌هایی که مشکلات اساسی دارند و بیش از درآمد هزینه دارند آیا ثروتمند محسوب می‌شوند؟
امیدواریم اشکالات و نقص‌های مصوبه مجلس در حذف یارانه نقدی با تبصره‌ها و الحاقیه‌های بیشتر برطرف شود و گرنه دوباره با قانونی سر و کار داریم که هست اما نیست!




ارسال نظرات