گزارش «بسیج» از واردات ژلاتین خوکی

واردات ژلاتین خوکی محرز است/منابع وارداتی ژلاتین‌ گاوی؛ مشکوک به ذبح غیرحلال/مردم مراقبت کنند

رئیس سازمان بسیج کارگری نیز از ورود پاستیل‌های خوکی به کشور که از پوست‌ و استخوان خوک تهیه می‌شوند، خبر داده و گفته بود: با بررسی آمار گمرک به این نتیجه رسیدیم که در سال 93 سه هزار تن ژلاتین از 14 کشور واردشده است از طرفی با پیگیری این موضوع از طریق متخصصین فن و با توجه به میزان قیمتی که برای این ژلاتین‌ها ثبت شده است، که مستند هم وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که به احتمال قوی مقداری از این ژلاتین‌ها مربوط به خوک بوده است.
کد خبر: ۸۶۵۹۳۳۳
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

خبرگزاری بسیج- سرویس فرهنگ و جامعه: ژلاتین، يك محصول فرعي حيواني است که از هیدرولیز جزئی كلاژن حیوانی موجود در پوست‌واستخوان گاو، پوست خوك و به ميزان كمتر پوست ماهي و پوست مرغ تهیه می‌شود، حلال یا حرام بودن آن بستگی به اجزایی دارد که در تهیه ژلاتین از آن استفاده می‌شود اگر از اجزای خوک و یا حیوانی که ذبح شرعی نشده تشکیل شود ژلاتین به دست آمده نجس و خوردن آن در قالب پاستیل، ژله و مانند آن حرام خواهد بود.

ژلاتين در محصولات غذایی مثل ژله‌ها، بستني، شيرينی، كيک، دسرها، محصولات لبني و محصولات گوشتي و همچنین در محصولات غیرخوراکی نظير داروهای پزشكي و دامپزشكي و لوازم آرايشي به‌طور وسيع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آذر ماه سال 94، در نشست انجمن واردکنندگان مواد غذایی، محمدرضا پناهنده رئیس این انجمن از ادامه قاچاق " ژلاتین خوکی " به کشور خبر داد و گفت: ‌ وقتی جلوی واردات کالایی به صورت رسمی گرفته می‌شود، ممکن است واردات قاچاقی که برای تأمین تقاضای بازار در نظر گرفته می‌شود، مجوزهای حلال نداشته باشد، چراکه واردکننده پاستیل با شرکت تولیدی قرارداد می‌بندد، تا ژلاتین گاوی در پاستیل استفاده شود، اما قاچاقچی تعهدی ندارد، چراکه در همه جای دنیا پاستیل با ژلاتین خوکی تولید می‌شود و قاچاقچی هم همان پاستیل را تولید می‌کند.

رئیس سازمان بسیج کارگری نیز از ورود پاستیل‌های خوکی به کشور که از پوست‌ و استخوان خوک تهیه می‌شوند، خبر داده و گفته بود: با بررسی آمار گمرک به این نتیجه رسیدیم که در سال 93 سه هزار تن ژلاتین از 14 کشور واردشده است از طرفی با پیگیری این موضوع از طریق متخصصین فن و با توجه به میزان قیمتی که برای این ژلاتین‌ها ثبت شده است، که مستند هم وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که به احتمال قوی مقداری از این ژلاتین‌ها مربوط به خوک بوده است.

بعد از انتشار این خبر و هیاهوی ایجاد شده در مورد واردات ژلاتین خوکی پیگیری رسانه‌ها درباره این مسئله شدت گرفت.

چندی پیش حجت‌الاسلام حمزه کلانتری مسئول حوزه نماینده ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی در گفتگویی اظهار داشت: نظارت شرعی بر واردات کلیه محصولات با منشأ پروتئین حیوانی ازجمله ژلاتین دامی بر عهده حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی است اخیراً وزارت بهداشت طبق معیار نامعلومی بدون اینکه از ما نظرخواهی کند، این کار را انجام می‌دهد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که خیلی سریع از سوی سخنگوی وزارت بهداشت تکذیب شد، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واردات هرگونه ژلاتین خوکی به کشور را رد کرد و گفت: ما فقط مجوز واردات ژلاتین گاوی با منشأ حلال را دادیم.

وی با اشاره به اینکه حتی در داروها و محصولات فرآوری شده و کپسول‌های نرم، ژلاتین کاربردی چک می‌شود تا از ژلاتین غیرگاوی استفاده‌نشده باشد به یکی از رسانه‌ها نیز عنوان کرد: بنابر تعهدات شرعی ما سختگیری خاص بر واردات مواد غذایی حلال اعمال می‌کنیم.

خبرگزاری بسیج در پیگیری این موضوع با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن ایمانی مسئول نظارت شرعی صید و آبزیان در سازمان دامپزشکی کشور گفتگویی انجام داد که این مقام مسئول  در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی بسیج  گفت: سازمان غذا و دارو به ژلاتین‌های خوکی مجوز می‌دهد که عملاً هم به ما اطلاع نمی‌دهند در برهه‌ای از زمان نظر ما را در رابطه با این مسئله خواستند که ما هم در برزیل روحانی گذاشتیم و برای ذبح شرعی نظارت شد بر این اساس مدتی در برزیل جلوی ذبح غیرشرعی گرفته شد اما در حال حاضر برای ترخیص این محصولات هیچ‌گونه استعلامی از ما نمی‌شود.

وی در واکنش به اظهارات وزارت بهداشت مبنی بر اینکه فقط به ژلاتین‌های گاوی مجوز می‌دهیم گفت: ژلاتین‌های گاوی هم اگر از پوست حیوان ذبح غیرشرعی شده باشد حرام و نجس است، وزارت بهداشت از کجا می‌تواند تشخیص دهد که حلال است یا نه وقتی عملاً سازوکار نظارتی وجود ندارد.

احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: پرونده ژلاتین‌های خوکی قرار بود در مجلس پیگیری شود اما هنوز کاری در این زمینه انجام‌نشده و همچنان بدون بررسی و بی‌سرانجام مانده است.

وی در انتقاد از این مسئله افزود: سؤال اینجاست که چه لزومی دارد ژلاتین‌های خوکی که از نظر شرعی هم حرام است وارد کشور اسلامی شود مسئولان مربوطه باید در برابر این مسئله پاسخگو باشند.

همچنین نعمت‌الله منوچهری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرگزاری بسیج در این خصوص بیان داشت: واردات ژلاتین‌های خوکی به کشور با مبانی شرعی و دینی جامعه اسلامی ما منافات کامل دارد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام به عدم بازرسی و نظارت مسئولان به واردات ژلاتین‌های خوکی برمی‌گردد افزود: وزارت بهداشت‌و‌درمان، سازمان بازرسی کالا و بیمه‌ها باید نسبت به ژلاتین‌های خوکی که از نظر شرعی نیز حرام است فکر اساسی کرده و جلوی واردات آن را بگیرند.

با توجه به اینکه دین مقدس اسلام همواره بر غذای پاک و حلال تأکید دارد اهمیت این موضوع باید از سوی مسئولان ذی‌ربط جدی گرفته شود چراکه مصرف ژلاتین‌های خوکی با مبانی شرعی اسلام در تضاد کامل بوده و سلامت افراد را نیز تهدید می کند، عدم پاسخگویی و پاس‌کاری کردن مسئولان در موضوع واردات غیرقانونی چنین محصولاتی به کشور با مجوزهای سازمان غذا و دارو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد لذا لازم است دستگاه‌های مربوطه راجع به این موضوع جدیت بیشتری به خرج داده و خانواده‌ها نیز نسبت به مصرف این محصولات دقت بیشتری داشته باشند، خبرگزاری بسیج همچنان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.


گزارش از مائده علیم آبادی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عاطفه
۱۳:۰۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
خیلی گزارش خوبی بود ای کاش رسیدگی شود