مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان:

امکان مشاهده اجرام آسمانی در شهر زنجان

با بازسانی امکان مشاهده اجرام آسمانی برای علاقه‌مندان در شهر زنجان فراهم شده است.
کد خبر: ۸۶۵۹۳۰۳
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان گفت: با بازسانی صورت گرفته، رصدخانه مرکز علوم و نجوم زنجان این مرکز بعد از هفت سال راه‌اندازی شد.

محمدنقی صالحی افزود: با بازسانی امکان مشاهده اجرام آسمانی برای علاقه‌مندان در شهر زنجان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات به وجود آمده در گنبد رصدخانه امکان استفاده از این مجموعه وجود نداشت، اظهار کرد: طی چند سال گذشته به دلیل مشکل به وجود آمده در گنبد رصدخانه امکان استفاده از این مجموعه وجود نداشت و خوشبختانه با انجام بازسازی و رفع مشکلات فنی بعد از هفت سال امکان استفاده از این امکانات فراهم شد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان به انجام کارهای مرمت و بازسازی بر روی گنبد رصدخانه مرکز علوم و نجوم زنجان اشاره کرد و گفت: با پایان این پروژه، مرکز علوم و نجوم زنجان در نخستین ماه از سال 95 راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه تماشای اجرام آسمان شب از دریچه یک تلسکوپ می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها به‌شمار آید، عنوان کرد: برای شناخت رمز و رازهای نهفته در دل آسمان شاید یکی از بهترین روش‌ها رصد اجرام آسمانی باشد و برای داشتن یک رصد خوب نیز می‌توان از ابزار مختلفی که در رصدخانه‌ها وجود دارند، بهره گرفت.

صالحی به امکانات رصدخانه مرکز علوم و نجوم کانون زنجان اشاره کرد و گفت: این مرکز مکانی برای مشاهده شگفتی‌های آسمان شب برای عموم شهروندان به‌شمار می‌رود که دارای امکانات قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه تلسکوپ 14 اینچی اشمیت کاسگرین «SCT» از امکانات اصلی این رصدخانه به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این تلسکوپ بزرگ‌ترین اپتیک سلسترون در این رده است.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان افزود: تلسکوپی با قطر 356 میلی‌متر و با استقرار بر پایه‌ای استوایی با دقت بسیار بالا، ابزاری قدرتمند برای رصدهای جدی و کارهای تحقیقاتی و علمی محسوب می‌شود که توان گردآوری نور چنین ابزاری 3 برابر یک تلسکوپ 8 اینچ و بیش از 3 هزار و 500 برابر چشم انسان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار