یکی از برندگان نوبل اقتصاد اعلام کرد قرارداد تجاری "ترنس پسیفیک" به ضرر قشر کارگر بوده و به صورت مخفی به نفع شرکت‌های بزرگ چند ملیتی شکل گرفته است.
کد خبر: ۸۶۵۸۵۲۳
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به نقل از اسپوتنیک، جوزف استیگلیتس برنده نوبل اقتصاد که در دانشگاه اوتاوا سخنرانی می‌کرد اعلام کرد قرارداد تجاری شراکت ترنس پسیفیک به صورت مخفی و به نفع شرکت‌های بزرگ شکل گرفته است.

کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور، ویتنام و برونئی از اعضای قرارداد "شرکت ترانس-پاسیفیک" هستند

بنا به گفته استیگلیتس بدترین نقطه قرارداد ترنس پسیفیک این است که شرکت‌های چند ملیتی اجازه اقدام قضایی علیه دولت ها را می‌دهد.

این مسئله به شرکت‌های بزرگ این امکان را می‌دهد تا از این فرصت برای جلوگیری از افزایش حداقل دستمزدها در کشورهای عضو استفاده کرده و یا از اعمال قوانین علیه رباخواری جلوگیری کنند.

این کارشناس اقتصادی در مورد پیوستن کانادا به قرارداد تجاری شراکت ترنس پسیفیک گفت: پیوستن این کشور به شراکت ترنس پسیفیک به از دست رفتن حجم قابل توجهی از اشتغال این کشور و همچنین تضعیف توانایی دولت برای اعمال قوانین از جمله قوانین حفاظت از محیط زیست منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: به نظر من کاری که کانادا باید انجام دهد این است که در این قرارداد با طرف‌های مقابل مذاکره کرده و آن را به گونه‌ای تغییر دهد که به نفع شهروندان کانادایی باشد و نه به نفع شرکت‌های بزرگ.

هدف قرارداد مشارکت ترانس پسفیک بیش از آنکه محدود ساختن قدرت سیاسی کشورها باشد، تحمیل اصول تجارت و سرمایه گذاری درست و سودمند برای واشنگتن و شرکایش می باشد.

کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور، ویتنام و برونئی از اعضای قرارداد "شرکت ترانس-پاسیفیک" هستند و آمریکا در حال وسوسه کردن دیگر کشورها نظیر اندونزی برای پیوستن به این قرارداد است.

این قرارداد در اصل موانع تجارت محصولات کشاورزی و لبنی، ماشین ها، ابزار و فناوری های نوین، دارو و ... بین این کشورها را تسهیل می کند.

کشورهای عضو این قرارداد 40 درصد از کل اقتصاد جهان راتشکیل می دهند و به همین دلیل این قرارداد بزرگ ترین قرارداد تجاری چند جانبه محسوب می‌شود.

به دلیل اینکه حدود 80 درصد از کل حجم مبادلات میان این کشورهابا آمریکا است به همین دلیل این قرارداد بیشترین تأثیر را بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

ارسال نظرات