گزارش "بسیج" از عملکرد دولت در حوزه مسکن: مسوولان فعلی حتی یک خوابگاه هم نساخته‌اند
اینکه مسوولان دولت یازدهم برای توجیه کم‌کاری خود طرح‌های گذشته را زیر سوال می‌برند طبیعی است اما زیر سوال بردن همه ابعاد طرحی که برای میلیون‌ها نفر رفاه ایجاد کرده یک بی منطقی محض است.
کد خبر: ۸۶۵۸۱۹۰
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
خبرگزاری بسیج _ گروه اقتصادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، روحانی بعد از اینکه وزرایش مسکن مهر را مزخرف و شوم خواندند تا توانست علیه این طرح عظیم سخن گفت اما نگفت که دولت خود در حوزه مسکن چه عملکردی داشته است.

اینکه مسوولان دولت یازدهم برای توجیه کم‌کاری خود طرح‌های گذشته را زیر سوال می‌برند طبیعی است اما زیر سوال بردن همه ابعاد طرحی که برای میلیون‌ها نفر رفاه ایجاد کرده یک بی منطقی محض است. 

روحانی دیروز از چند محور بر مسکن مهر تاخت؛ او گفت: 
"تامین مسکن در شهرها با خرید مسکن‌مهر وسط بیابان خیلی متفاوت است، چراکه تمام امکانات زیربنایی و روبنایی در شهر وجود دارد اما مسکن‌مهر فقط یک خوابگاه تعریف شده است. بهترین کار به جای اجرای مسکن‌مهر این بود که بافت‌های فرسوده شهرها بازسازی می‌شد. متاسفانه در آن دوران پول بانک مرکزی وارد مسکن شد که عامل بزرگ تورم شد. این کار به نوعی برداشت از جیب مردم است، چرا که عامل اصلی تورم کسری بودجه است. .. مگر مسکن‌مهر قرار بود به صورت ساختمان دارای دیوار و سقف باشد؟ نیازمندی‌های طرح مسکن چطور تامین می‌شود؟ پلیس، بهداشت، آموزش، آب، برق و گاز؛ هیچ‌یک از اینها در نظر گرفته شده بود؟ پس برای حل مسکن باید راه صحیح را انتخاب کنیم... امروز در بسیاری از کشورهای دنیا منطقه‌ای از بافت فرسوده به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این سرمایه‌گذار خانه‌های آن منطقه را بعد از عقد قرارداد با صاحبان آنها تخریب می‌کند سپس فضاهای تفریحی، ورزشی، آموزشی و سایر مراکز خدماتی را در آن منطقه می‌بینند و 3 برج بزرگ هم می‌سازند. یکی از برج‌ها را به صاحبان خانه‌های آن منطقه واگذار می‌کنند و دو برج دیگر را می‌فروشند و سود و سرمایه خود را کسب می‌کنند."

راه سخت خوابگاه‌ساختن

آقای روحانی بدون در نظر گرفتن محاسن یک طرح همه معایب آن را با آب و تاب تعریف می‌کند و این خلاف اصول "نقد" است. مسکن مهر در دوره‌ای که نرخ مسکن به بالاترین سطح ممکن رسیده بود توانست امید بسیاری از خانه‌به‌دوشان را زنده کند و آنهایی که فکر نمی‌کردند هیچ‌وقت صاحبخانه شوند، صاحبخانه شدند. اجرای چنین طرح عظیمی در کشور بی‌سابقه بوده و رکورد ساخت و ساز در کشور را شکست و بازار مسکن را رونق بخشید. قطعا برای اجرای چنین طرح بزرگ و فراگیری اشکالات بزرگی هم وجود داشته است.

تخلف برخی از تعاونی‌ها و پیمانکاران، عدم مطالعه صحیح در برخی از نقاط کشور و عدم مدیریت در استفاده منابع مالی. با این وجود نمی‌توان عظمت چنین حرکت بزرگی را نادیده گرفت و دستاوردهای آن را زیر سوال برد. مسکن مهر بسیاری از اقشار را خانه‌دار کرد و این هدف اصلی بود؛ هدفی که بسیاری از دولت‌ها نتوانسته بودند حتی به آن نزدیک شوند. اینکه مسکن مهر را مزخرف بخوانند و آن را خوابگاه بدانند نه تنها توهین به برنامه‌ریزان آن است بلکه توهین به مردمی است که با آورده ناچیز توانستند صاحب خانه شوند و در این واحدها ساکن شدند.

طرح‌های فرسوده‌ای

روحانی اعتقاد دارد منابع ساخت و ساز به جای ساخت مسکن به نوسازی بافت فرسوده اختصاص می‌یافت. این سخن دنباله همان تفکر تعدیل اقتصادی است؛ اغنیا تواناتر و فقرا ضعیف‌تر شوند! اگر منابع عظیم مسکن مهر در نوسازی بافت فرسوده هزینه می‌شد آیا چند میلیون‌نفری که خانه نداشتند، خانه‌دار می‌شدند؟ اختصاص منابع به جای مسکن مهر در نوسازی بافت فرسوده به نفع صاحب‌خانه‌ها بود یا مستاجران؟ گویا مخالفان مسکن‌مهر هنوز هدف از ساخت‌وسازها را درک نکردند و بدون توجه به آن فقط فریاد وااسفا می‌دهند.

سنگ‌اندازی مقابل مردم

مقام معظم رهبری در شهریور 1393 در دیدار با اعضای هیات دولت بعد از انتقادهایی که دولت به طرح مسکن مهر کرد، توصیه کردند که دولت به تکمیل مسکن مهر بپردازد: "اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه‌ی تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌ طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد."

قطعا دستور مقام معظم رهبری موجب شد مسوولان دیگر به توقف طرح مسکن مهر فکر نکنند اما این امر باعث نشد که آن مقابل این پروژه سنگ‌اندازی نکنند! مسوولان تا توانستند مبلغ مسکن مهر را افزایش دادند و خیلی‌ از متقاضیان مجبور شدند انصراف بدهند.

 تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر خیلی‌ها را ناامید کرده است. هم‌اکنون شاهد هستیم که بسیاری از واحدهای مسکن مهر بدون تقاضا هستند و دولت قصد دارد آنها را به سازمان بهزیستی تحویل دهد! دولت با سنگ‌اندازی‌های فراوان مقابل این طرح قصد لوث کردن این پروژه عظیم را داشته و دارد و برای این منظور از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند.

خوابگاه‌های دولت یازدهم چه شد؟

روحانی و وزرایش تا توانسته‌اند مسکن مهر را کوبیده‌اند اما مشخص نیست چرا توانایی ساخت همان واحدهایی که "خوابگاه" می‌خوانندشان را ندارد. دولت یازدهم طرح‌های جایگزینی مثل مسکن امید و مسکن اجتماعی را در دستور کار قرار داد اما بعد از سه سال هنوز حتی مطالعات را به سرانجام نرسانده است.

دولت اعتقاد دارد باید این امور به بخش خصوصی واگذار شود اما خود کمترین اعتقاد را به بخش خصوصی دارد. قطعا دولت سابق هم خود مسکن نساخت و این امور را به تعاونی‌ها و بخش خصوصی واگذار کرد اما مسوولان فعلی باید بگویند که برای اینکه بخش خصوصی را وادار به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن کنند چه جذابیت‌هایی فراهم کرده‌اند؟

طرح‌های دولت یازدهم در حوزه مسکن بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و هیچ عمقی ندارد به طوری که با این طرح‌ها برای قشر مستضعف جامعه نمی‌توان خوابگاهی ساخت. مسوولان تا توانسته‌اند سقف وام مسکن را افزایش داده‌اند اما این مساله را در نظر نگرفته‌اند که فقط قشر مرفه توانایی پرداخت اقساط سنگین آن را دارد. بازار مسکن چند سالی است که در رکود به سر می‌برد و کارشناسان اعتقاد دارند تنها با اتمام رکود در این حوزه می‌توان به رشد اقتصادی امیدوار بود؛ کاری که فعالان بخش مسکن بعید می‌دانند دولت تدبیر و امید بتواند از پس آن برآید.

ارسال نظرات