خبرهای داغ:
سيدمحمدرضا هاشمي درجلسه كميته برنامه ريزي :

۳۸ درصد واحدهاي صنعتي شاهرود راكد يا نيمه فعال هستند

معاون استاندار سمنان با اشاره به ارزيابي نماينده استاندار از واحدهاي صنعتي شاهرود،گفت: ۳۸ درصد اين واحد ها راكد و يا نيمه فعال هستند.
کد خبر: ۸۶۵۸۰۰۴
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، نخستين جلسه كميته برنامه ريزي شهرستان شاهرودكه باحضورامام جمعه موقت؛حسيني نماينده منتخب مردم شهرستانهاي شاهرود وميامي وجمعي ازمديران درتالارولايت فرمانداري برگزارگرديد، سيدمحمدرضا هاشمي با بيان اينكه ۲۶۶ واحد صنعتي در شاهرود احداث شده است، اظهار داشت: تنها ۴۲ درصد اين واحد ها فعال بوده و برخي نيز با ظرفيت كم تر از ۵۰ درصد مشغول توليد هستند.

وي همچنين مديريت بحران آب را يكي از مهم ترين اولويت هاي سال جاري دانست و گفت: با تلاش و پيگيري هاي مستمر در سال گذشته مشكل آب شرب دهستان طرود برطرف شد و با اتحاد و همدلي مي توانيم مشكلات ديگر را نيز حل كرد.

فرماندار شاهرود با تأكيد بر اينكه علاوه بر توسعه متوازن در استان بايد به دنبال توسعه متوازن در شهرستان نيز بود، خاطر نشان كرد: مديران نيابد در ادارات خود منتظر ابلاغ اعتبارات از سوي استان باشند چرا كه رونق اقتصادي نيازمند تلاش بيشتر است.

هاشمي سال گذشته را بدترين سال مالي به لحاظ تخصيص اعتبارات شهرستان دانست و تصريح كرد: در سال ۹۳ براي نخستين بار از ابتداي انقلاب، ۷۳ درصد اعتبارات شهرستان تخصيص يافت در حالي كه در سال ۹۴ از مجموع ۴۵۸ ميليارد و ۸۰۳ ميليون ريال اعتبار فقط ۱۱۲ ميليارد و ۹۷۶ ميليون ريال يعني ۲۷.۱ درصد آن تخصيص پيدا كرده است.

وي حفظ وضعيت موجود را اولويت نخست شهرستان عنوان كرد و اظهار داشت: مشكلات كارگري متفاوت با بيكاري هستند و بايد براي جلوي گيري از ايجاد بحران هاي مختلف وضعيت فعلي شهرستان را مديريت كرد.

فرماندار شهرستان شاهرود تكريم ارباب رجوع را نيز يكي ديگر از وظايف مديران خواند و يادآور شد: شهرستان شاهرود در سال ۹۳ براي نخستين بار رتبه دوم استان در تكريم ارباب رجوع را از آن خود كرد كه بايد با تلاش بيشتر به رتبه هاي برتر كشوري دست پيدا كند.

هاشمي همچنين به مهم ترين رويدادهاي سال ۹۴ اشاره كرد و گفت: برپايي اجلاسيه شهدا و سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي، سفر وزيران و معاونان آن ها و حماسه بي نظير هفتم اسفند با حضور بيش از ۱۳۰ هزار نفري مردم خطه شاهوار از جمله آن ها بود.

وي از دست اندركاران و دستگاه هاي اجرايي ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي نيز تقدير و اضافه كرد: نوروز امسال ميزان تصادفات جاده اي بيش از ۱۴ درصد و تلفات ناشي از آن نيز بيش از ۷۷ درصد كاهش يافته است.

معاون استاندار سمنان با اشاره به اقامت بيش از ۱۰۲ هزار نفري در شهرستان اضافه كرد: ۵۰ هزار نفر نيز از نمايشگاه سوغات و صنايع دستي ديدن كردند كه در نتيجه اين نمايشگاه با فروش شش ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريالي خود توانست بيشترين ميزان از مجموع فروش ۹ ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريالي استان را از آن خود كند.

هاشمي در خصوص اولويت هاي كاري سال جاري نيز با اشاره به سرشماري نفوس و مسكن و فراهم ساختن مقدمات انتخابات سال ۹۶ خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه سفر هيات دولت از آبان سال گذشته اعلام شده بود، بيش از ۸۰ درصدكارهاي مربوط به آن انجام شده و شهرستان شاهرود در آمادگي كامل به سر مي برد.

منتخب مردم شاهرود و ميامي در مجلس دهم نيزانسجام در مديريت و برنامه ريزي صحيح را ديگر نياز شاهرود خواند و گفت: امروز نمي توانيم بگوئيم كه شاهرود شهري توسعه يافته است و بايد براي پاسخ اين سوال كه مشكل توسعه نيافتگيمان كجاست بيانديشيم، امروز همه نيازمند توسعه هستند و بايد بدانيم كه بسياري از مشكلات ناشي از اين عدم توسعه به خودمان باز مي گردد كه نمي توان ريشه آنها را در مركز استان و يا سطح كشور دانست.

حسيني با تاكيد بر اينكه امروز اعتماد مردم سلب شده است، ابراز داشت: زماني با وجود مشكلات اقتصادي شديد مانند جنگ تحميلي مردم شاهرود راه اندازي كارخانه سيمان را با دستان خالي برعهده گرفتند و تا انتها پاي كار ايستادند اما امروز بيشتر سرمايه هاي اين شهر در بانك ها سپرده شده و خرج مصارف عمراني و سرمايه گذاري خارج از شهر مي شود لذا بايد به دنبال پاسخ اين سوال باشيم كه چه ميزان از اين سرمايه ها به شاهرود بازگشته است اين موضوع از بي اعتمادي مردم نشات مي گيرد كه بايد در باره آن برنامه ريزي كرد.

وي افزود: يكي از مطالبات مردم شاهرود و ميامي در اين برهه زماني پاسخگويي مسئولان است همچنين بايد توجه داشت كه در۴۰سال گذشته ميانگين رشد جمعيت كشوري بالغ بر ۱۸۰درصد و رشد جمعيتي سمنان بيش از ۴۲۰درصد بوده است اما همين ميزان رشد جمعيتي در شاهرود ۹۲درصد و در ميامي تنها ۴۰درصد گزارش مي شود اين آمارها نشان از وجود مشكلات عديده در بخش هاي سرمايه گذاري، كار، اشتغال زايي، صنعت، كشاورزي و ... دارد و ما در اين بين وظيفه داريم براي فرزندان ديارمان شغل ايجاد كنيم تا روستاهايمان از تخليه جمعيتي دور شوند، برابر فرمول سازمان ملل متحد در۴۰سال آتي جمعيت ايران به ۳۵ميليون نفر كاهش مي يابد و قطعا جمعيت شاهرود در اين بين به يك چهارم تقليل خواهد يافت.

منتخب مردم شاهرود و ميامي در مجلس دهم با اشاره به منويات ده گانه مقام معظم رهبري در تبيين شعار سال، گفت: يكي از توصيه هاي معظم له احياء توليد داخلي است كه به شاهرود نيز مي تواند بازگردد چرا كه اين شهرستان از لحاظ نيروي انساني و استعداد توانمندي هاي بسياري دارد همچنين شاهرود از لحاظ گردشگري، كشاورزي، فرهنگي و ... ظرفيت هاي بي شماري براي توسعه دارد كه بايد در راه توسعه اين عوامل برنامه هاي ويژه در نظر داشت.

حسيني بيان داشت: برنامه ريزي ما بايد به گونه اي باشد كه اگر نماينده و مسئولي رفت و فردي ديگر به جاي ايشان آمد همان راه توسعه با توجه به منابع ادامه يابد لذا بايد به سوي برگزاري جلسات كارآمد و كاربردي گام برداريم.

منتخب مردم شاهرود و ميامي در مجلس دهم دو عامل امنيت و بازگشت سرمايه را دو زيرساخت عمده براي جذب سرمايه گذاري دانست و بيان داشت: بايد مسير جذب سرمايه گذاري در شاهرود و ميامي روان شود و بايد در اين بين بدانيم كه برخي از مشكلات اين بخش به خودمان باز مي گردد چرا كه ما بعضا خودمان باعث شده ايم سرمايه گذار وارد گود شود براي مثال ساختمان سازمان تبليغات اسلامي با ۱۶هزار متر مربع و با ۹۰درصد پيشرفت فيزيكي همچنان هشت سال معطل است ليكن ابتدا بايد مشكلات را در درون رفع كرده و سپس از بيرون شهرستان درخواست ياري داشته باشيم.

حسيني ادامه داد: نگاه ويژه به صنايع كوچك ديگر عاملي است كه مي تواند در شاهرود مورد عنايت قرار گيرد چرا كه حمايت از بنگاه هاي زودبازده و مشاغل خانگي با كمترين هزينه باعث حمايت از توليدات روستائيان خواهد شد و برخي مشكلات پيرامون اشتغال زايي و موارد اقتصادي را قطعا مرتفع خواهد كرد.

همچنين رئيس اداره تبليغات اسلامي شاهرود در اين جلسه ضمن تشريح مباني اقتصاد مقاومتي از ديدگاه قرآن يادآور شد: قرآن منبعي تمام نشدني از علوم و معارف ونيازمند شخصي است كه بتواند آن ها را استخراج و به زبان روز تبديل كند.

حجت الاسلام والمسلمين عبداللهيان يكي از ويژگي هاي شخصيتي رهبر انقلاب را توانايي تفسير قرآن دانست و اظهار داشت: ايشان اصل اقتصاد مقاومتي را از قرآن استخراج كرده و براي جامعه امروز اين نسخه قابل قبول را در نظر گرفته اند.

وي نخستين راه رسيدن به اقتصاد مقاومتي را كوتاه كردن دست نااهلان از حوزه اقتصاد خواند و تصريح كرد: بايد دست كساني كه از خردمندي لازم برخوردار نيستند از اقتصاد كوتاه شود.

رئيس اداره تبليغات اسلامي شاهرود با اشاره به آيه اي از قرآن كريم ابراز داشت: كسي كه قصد برنامه ريزي دارد بايد جامع نگر بوده و بهترين راه را انتخاب كند و علاوه بر آن راه استدلال و برهان نيز داشته باشد.

حجت الاسلام حميد عبداللهيان اقتصاد را مايه قوام جامعه عنوان كرد و گفت: اين امر بايد در دست انسان هاي خردمند و نه سفيه قرار گيرد.

وي ضمن تأكيد بر اين نكته كه سرمايه بايد در گردش بوده و در بانك ها و يا مراكز ديگر راكد نماند، خاطر نشان كرد: سرمايه ها بايد به گونه اي توزيع شوند كه در دست عده اي خاص باقي نمانند.

عبداللهيان منابع خدادادي همچون كوه ها، معادن و درياها را ثروت هاي عمومي خواند و تأكيد كرد: اين منابع به همراه ثروت هايي كه از طريق جنگ بدون خون ريزي به دست مي آيد، اموال عمومي است و بايد به صورت عادلانه توزيع شود.

وي با اشاره به مديريت منابع به عنوان يكي از نيازهاي امروز كشور توصيه كرد: نخستين راه از ديدگاه اسلام اصراف نكردن است.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اسراف كردن يعني هدر دادن منابع اوليه و ثروت هايي كه بدون زحمت و رايگان در اختيار ما قرار داده شده است.

عبداللهيان يكي از رويكردهاي اقتصاد جهاني را مصرف گرايي خواند و گفت: مصرف گرايي نوعي روحيه و حالت رواني است كه در جامعه به وجود مي آيد و بايد برطرف شود.

وي همچنين تجارت حلال و دوري از درآمد حرام را راهكاري ديگر عنوان و تصريح كرد: اگر كسي دچار ربا شود ثروت ها انباشته شده و كار و توليد اتفاق نخواهد افتاد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها