تولید ماهی در زنجان به ازای هر مترمکعب به 33 کیلوگرم افزایش یافت.
کد خبر: ۸۶۵۷۸۳۴
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، تولید ماهی در زنجان به ازای هر مترمکعب به 33 کیلوگرم افزایش یافت.

گفتنی است، طراحی انواع استخرهای فنی و مهندسی، استفاده از گونه های سریع الرشد نسبت به گونه های بومی و رهاسازی مرحله ای بچه ماهی و برداشت مرحله ای ماهی بازاری از عوامل مهم در افزایش میزان آبزیان تولیدی درهر مترمکعب است.

استفاده از تجهیزات بومی و مدرن با کمترین قیمت نسبت به نمونه های مشابه خارج از استان زنجان، ارائه آموزش های مورد نیاز بهره برداران توسط شیلات این استان و فرهنگ سازی در خصوص برداشت ماهی با وزن بالاتر از دیگر عوامل تاثیر گذار در افزایش ماهیان تولیدی در مترمکعب می توان عنوان کرد.

استفاده از غذای استاندارد در طول دوره پرورش آبزیان، بازدیدهای منظم کارشناسان شیلات از مزارع در حال تولید، ارائه مشاوره های لازم و تهیه بسته های آموزشی مورد نیاز برای فعالان پرورش ماهیان موجب افزایش وزن ماهی شده است.

استاندارد دنیا در هر مترمکعب تولید آبزیان 50 کیلوگرم می باشد که در زمان حاضر نسبت تولید آبزیان استان زنجان در هر مترمکعب نسبت به سال گذشته چهار کیلوگرم افزایش یافته است.

با توجه به محدودیت منابع آبی و صرفه جویی در استفاده از آب تازه، برای رسیدن به نرم دنیا 17 کیلوگرم فاصله داریم که پنج سال آینده به 50 کیلوگرم در مترمکعب خواهیم رسید.

نرم دنیا در استفاده از آب تازه از 10 لیتر در ثانیه برای تولید یک تن ماهی است که این میزان در استان به یک لیتر در ثانیه برای همین میزان تولید کاهش یافته است

10 درصد آب مورد نیاز برای پرورش انواع آبزیان در استان زنجان آب تازه بوده و 90 درصد دیگر آن آب برگشتی است.با توجه به اینکه بیش از 90 درصد تولید کنندگان آبزیان در استان زنجان کشاورزان هستند، معرفی تجهیزات مدرن آبزی پروری متناسب با تجربه این بهره برداران به صورت سالانه انجام می شود.

ارسال نظرات