اعتبارات لازم برای ایجاد و تجهیز پایگاه‌ها و مراکز سلامت از سوی وزارت کشور تامین شده است.
کد خبر: ۸۶۵۷۸۲۵
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، فرماندار زنجان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در سراسر استان با تلاشهای دانشگاه علوم پزشکی گفت: بر همین اساس توجه به سلامت و مباحث مربوط به پیشگیری از بیماریها که در راستای سند جامع تدوین شده است در اولویت دستگاه‌های اجرایی استان زنجان قرار گرفته است.

مجید فرخی افزود: مقرر شده است تا در شهر زنجان و در راستای حرکت در مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت 21 پایگاه سلامت و 5 مرکز سلامت به منظور ارائه خدمات لازم به مراجعه‌کنندگان به ویژه سالمندان، کودکان و زنان باردار، معلولان بر اساس استانداردهای وزارت کشور ایجاد شود.

وی اظهار داشت: اعتبارات لازم برای ایجاد و تجهیز این پایگاه‌ها و مراکز از سوی وزارت کشور تامین شده است اما تهیه زمین بر عهده استان گذاشته شده است.

فرماندار زنجان ابراز کرد: وی با اشاره به تشکیل جلسات لازم با دستگاه‌های ذیربط به منظور ایجاد 21 پایگاه سلامت و 5 مرکز سلامت در شهر زنجان خاطرنشان کرد: زمین موردنیاز برای ایجاد مرکز و پایگاه‌های سلامت به ترتیب حداقل یک هزار و 500 و حداقل 200 مترمربع اعلام شده است.

فرخی عنوان کرد: از 21 پایگاه سلامت و 3 پایگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی، 9 پایگاه توسط اداره کل راه و شهرسازی، 4 پایگاه توسط بنیاد مستضعفان و 5 پایگاه هم توسط شهرداری تامین می‌شود.

وی در ادامه گفت: 5 مرکز سلامت شهر زنجان هم در کوی نصر، پونک، کوی خرداد، الهیه و کوی بهارستان ایجاد می‌شود.

فرماندار زنجان با بیان اینکه این زمین یک هزار و 500 تا یک هزار و 900 مترمربعی برای 3 مرکز از 5 مرکز سلامت کوی نصر، پونک و کوی خرداد شهر زنجان توسط اداره کل راه و شهرسازی تامین می‌شود، گفت: فرمانداری زنجان تامین زمین به مساحت یک هزار و 500 مترمربع مبرای ایجاد یک مرکز سلامت در کوی الهیه را بر عهده دارد.

همچنین در ادامه معاون فنی معاونت بهداشت استان در کارگروه سلامت و امنیت غذایی گفت: در حال حاضر بیماریهای غیرواگیر مسئول بیش از 53 درصد بار بیماریها در سراسر جهان هستند و انتظار می‌رود تا سال 2020 این عوامل سبب 60 درصد کل بار بیماریها و 73 درصد تمام موارد مرگ شوند که از این میزان مرگ، 80 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

دکتر خدیجه ابراهیم‌خانی افزود: بیش از 76 درصد کل بار بیماریها در ایران به بیماریهای غیرواگیر اختصاص دارد و باید پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، شناسایی عوامل خطر اولیه و عمده آنها پیشگیری و کنترل این عوامل است که هدف از این کار جلوگیری از وقوع همه گیری‌ها و کنترل آنها تا حد امکان در محل بروز است.

وی تصریح کرد: نسبت مرگ کشور در سال 2010 به علت بیماریهای غیرواگیر، حوادث (ترافیکی و غیرترافیکی) و سایر نظیر بیماریهای واگیر و مادرزادی، عفونی و انگلی را به ترتیب 70.4، 15 و 14.4 درصد اعلام کرد و گفت: علاوه بر این نسبت مرگ استان زنجان در سال 93 به علت بیماریهای غیرواگیر، حوادث (ترافیکی و غیرترافیکی) و سایر نظیر بیماریهای واگیر و مادرزادی، عفونی و انگلی به ترتیب 71.9، 9.8، 18.3 درصد گزارش شده است.

خدیجه ابراهیم‌خانی در ادامه عنوان کرد: نسبت مرگ ناشی از بیماریهای غیرواگیر و حوادث از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان‌ها، حوادث ترافیکی و غیرترافیکی، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی کشور در سال 90 به ترتیب 46.1، 13.8، 11.5، 3.3 و 2.5 درصد بوده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تشکیل کمیته دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل مرتبط با حضور دستگاه‌های ذیربط نظیر استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل محیط زیست، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، آبفا و آبفار و سایر در استان گفت: پیشنهاد می‌شود دانشگاه علوم پزشکی ریاست و دبیری این کمیته را بر عهده داشته باشد.

معاون فنی شبکه بهداشت استان زنجان با اشاره به آغاز طرح پیمایش ملی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر از هفته دوم اردیبهشت ماه به مدت 2 ماه خاطرنشان کرد: تمامی شهرستان‌های استان درگیر این طرح بوده و گروه سنی 15 تا 65 سال از هر دو جنس زن و مرد در مناطق شهری و روستایی مشمول طرح پیمایش ملی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر هستند.

وی افزود: روش نمونه‌گیری به گونه‌ای است که برآوردهای کارا و موثر از میزان شیوع عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر به تفکیک گروه‌های سنی و جنسی در شهر و روستا در سطح کشور ارائه می‌دهد.

جمال ناصحی‌ مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی اظهار داشت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هر ساله برنامه بسیج سلامت نوروزی را از یکم اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه با حضور بازرسان بهداشت محیط از 8 صبح تا 8 شب در ساعات اداری و غیراداری و روزهای تعطیل با اولویت نظارت بر مراکز و اماکن حساس با هدف حفظ و ارتقای سلامت جامعه و مسافران نوروزی و ایمنی موادغذایی در سطح عرضه به منظور کاهش و کنترل بیماریهای مرتبط با غذا برگزار می‌کند.

وی تصریح کرد: تعداد بازرسی‌های انجام گرفته از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن عمومی، معرفی مراکز تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن عمومی به مراجع قضایی، صدور کارت بهداشت، بازرسی بهداشتی از مراکز و اماکن بین راهی، نمونه‌های غذای سنتی و صنعتی در سال 95 به ترتیب 16 هزار و 512، 133، یک هزار و 826، 503 و یک هزار و 954 مورد بوده که درصد پیشرفت نسبت به سال قبل به ترتیب 45، 50، 10، 0.3 و 174 گزارش شده است.

مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیان کرد: در ایام تعطیلات نوروزی و در راستای اجرای طرح بسیج سلامت 13 هزار و 850 کیلوگرم موادغذایی فاسد کشف و معدوم شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد رشد داشته است.

وی دفع غیربهداشتی پساب سپتیک تانک سرویسهای بهداشتی پمپ بنزین در ضلع جنوبی عوارضی زنجان-تبریز به دلیل نبود متولی مشخص، آلودگی محیط زیست و مخاطرات بهداشتی و دفع غیربهداشتی پسماند در ضلع شمالی عوارضی زنجان-تبریز به دلیل عدم وجود جایگاه موقت جمع زباله، عدم وجود متولی و عدم همکاری شرکت ملی آزادراه از مشکلاتی بودند که در برنامه بسیج سلامت نوروزی سال 95 قابل مشاهده بود.

ناصحی‌ افزود: عرضه موادغذایی غیربهداشتی، عدم وجود صلاحیت فردی و عدم وجود مجوز صنفی به منظور شناسایی در فعالیت دست‌فروشان دوره‌گرد در عوارضی‌های استان زنجان از مشکلات موجود بوده است.

وی گفت: علاوه بر این فعالیت دست‌فروشان دوره‌گرد و استفاده آنان از آب در شرایط غیربهداشتی به منظور تهیه چای به علت عدم تسطیح معابر و در نتیجه تشکیل مانداب،درگیری دست‌فروشان با بازرسان، فروش موادغذایی بالقوه خطرناک و ایجاد ترافیک و احتمال وقوع حوادث از دیگر مسائل قابل مشاهده در اجرای طرح بسیج سلامت در استان زنجان بود.

مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به فرارسیدن فصول گرم سال و آغاز سفرهای تابستانی در سراسر کشور از دستگاه‌های ذیربط استان زنجان تقاضا کرد تا نسبت به برطرف کردن مشکلات یاد شده در راستای ارائه خدمات

ارسال نظرات