با ادامه رکود شدید اقتصادی کشور:

اخراج تعداد زیادی از کارگران کارخانجات کاشی میبد زیر آفتاب سوزان برجام!

با ادامه رکود شدید اقتصادی کشور، کارخانجات کاشی و سرامیک شهرستان میبد نیز با بحران مالی مواجه شده اند.
کد خبر: ۸۶۵۷۷۷۴
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از میبد ما، عدم تحرک دولت یازدهم در بخشهای مختلف اقتصادی و معطل نگه داشتن اقتصاد کشور به برجام و رفع تحریمها که تاکنون به صورت وعده روی کاغذ توافقات باقی مانده باعث شده بحران رکود اقتصادی در کشور هر روز ابعاد تازه تری به خود بگیرد.

در این میان صنایع کاشی و سرامیک شهرستان میبد که از ماهها قبل به خاطر رکود اقتصادی با افت شدید فروش و دپوی محصولات خود مواجه شده اند این روزها به مرز بحران رسیده اند و اکثر کارخانه های کاشی و سرامیک از قبل از فروردین امسال تا روزهای ابتدایی ماه اردیبهشت سال جاری را تعطیل کرده اند و شنیده ها حاکی است که بیشتر این کارخانه ها قادر به استارت خطوط تولید خود در این موعد هم نیستند و حتی معدودی از کارخانه ها قصد دارند تا اعلام ورشکستگی نمایند.

در این میان، کارگران این کارخانجات که در زمره اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند در خط مقدم تحمل تبعات ناشی از این بحران قرار گرفته اند و در اتفاقی کم سابقه -و شاید هم بی سابقه- تعداد زیادی از کارگران کارخانجات کاشی و سرامیک میبد اخراج و از کار بیکار شده اند که با ادامه این روند پیش بینی میشود دامنه این تعدیلها وسعت یابد.

همچنین کارگرانی که هنوز بیکار نشده اند ناگزیرند تعطیلی طولانی مدت کارخانه های خود که به قیمت مصرف شدن اجباری تمام مرخصیهای استحقاقی آنان و تقلیل چشمگیر حقوق آنان تمام میشود را تحمل کنند و البته بخشی از آنان نیز در نوبت اخراج قرار دارند.نتیجه تصویری برای تعطیلی کارخانه

این شرایط در حالی در شهرستان میبد رقم خورده که رییس جمهور چندین بار بر عبور کشور از رکود تاکید کرده و برجام را به ابر و آفتاب تابان تشبیه کرده است درحالیکه رهبر انقلاب اول فروردین امسال در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی فرمودند: "آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاری را که باید میکردند انجام ندادند. بله، به تعبیر وزیر خارجه‌ی محترم ما، روی کاغذ کارهایی را انجام دادند امّا از راه‌های انحرافی متعدّد، جلوی تحقّق مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند. شما نگاه کنید امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تأثیر آنها هستند، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروتهای ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاری‌ای که احتیاج به دخالت بانک‌ها دارد دچار مشکل است؛ وقتی دنبال میکنیم، تحقیق میکنیم و میگوییم چرا این‌جور است، معلوم میشود از آمریکایی‌ها میترسند. آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریمها را برمیداریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل میکنند که اثر رفع تحریمها مطلقاً به‌وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند. بنابراین، کسانی که امید میبندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ی توافقی برسیم -یعنی ما یک تعهّدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهّدی بکند- از این غفلت میکنند که ما ناگزیر باید به همه‌ی تعهّدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طُرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز میزند و به تعهّدهایی که کرده است عمل نمیکند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.”

ارسال نظرات