کارخانه پارسیلون خرم‌آباد که از بزرگترین واحدهای تولیدی استان به شمار می‌رفت چند سال است که نیمه‌تعطیل شده و کارگران آن با مشکل عدم‌پرداخت مطالبات مواجه هستند و بارها اعتراضات خود را اعلام کرده‌اند ولی تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند.
کد خبر: ۸۶۵۷۵۹۰
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، با وجود اینکه لرستان استانی صنعتی نبوده اما اندک صنایع این استان نیز طی سال‌های اخیر با رکود مواجه شده به‌ طوری‌که بیش از 1800 پروژه عمرانی و 618 پروژه اقتصادی نیمه‌کاره و تعطیل در استان لرستان وجود دارد.

کارخانه پارسیلون خرم‌آباد نیز که در یک برهه از زمان بزرگترین تولیدکننده الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی‌آمید بود و بیش از هزار نفر در آن اشتغال داشتند حال با مشکلات زیادی مواجه و با بدهی‌های معوقه چند میلیارد تومانی روبه‌رو است.

این کارخانه که قدمتی بیش از 40 سال دارد با واگذاری به بخش خصوصی چرخ‌هایش دیگر به‌کندی می‌چرخد و بدهکاری‌های زیادی را به بار آورده به‌گونه‌ای که حتی توان پرداخت حقوق و مزایای عده کمی از کارکنان خود را ندارد.

19 ماه مطالبه عقب‌افتاده کارگران پارسیلون

کارگران این کارخانه بارها اعتراضات خود را اعلام کرده‌اند و جلسات زیادی برای رفع مشکلات آن‌ها برگزار شده اما نتیجه‌ای برای آن‌ها نداشته؛ به گفته کارگران این کارخانه که برای چندمین بار در محل استانداری لرستان به نشانه اعتراض تجمع کردند 19 ماه حقوق معوقه خود را از این شرکت هنوز دریافت نکرده و از حق بیمه، عیدی و پاداش آن‌ها نیز خبری نیست.

فرهاد رستمی یکی از کارگران شرکت پارسیلون در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: 19 ماه از شرکت پارسیلون طلب عقب‌افتاده قبلی داریم و هنوز موفق به گرفتن مطالبات خود نشده‌ایم در حالی‌که بیش‌تر از سه ماه است که حقوق و بیمه را پرداخت نکرده‌، عیدی و پاداشی نیز دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه از زمانی که بخش خصوصی ورود کرد، مشکلات ما سال‌ به‌ سال بیشتر و کارخانه نابود شده به‌ طوری‌که حتی تأسیسات زیربنایی نیز به حراج گذاشته‌ شده است افزود: دستگاه‌های این کارخانه فروخته‌ شده، انبارها تخلیه و در بعضی قسمت‌ها ساختمان‌ها را نیز تخریب کرده‌اند حتی آهن‌آلات را نیز می‌فروشند ولی معلوم نیست تولید این کارخانه به کجا می‌رود.

کارگر کارخانه پارسیلون عنوان کرد: ما استخدام دولت هستیم، دولت که این کارخانه را واگذار کرده الان باید فکری به حال ما کند در واقع دولت در قبال ما مسئول و موظف است به مشکلات ما رسیدگی کند.

مطالبه عقب‌افتاده 400 نیروی رسمی و قراردادی

وی با اشاره به اینکه 400 نیروی رسمی و قراردادی این کارخانه مطالبه عقب‌افتاده دارند بیان کرد: هیچ امنیت شغلی در این کارخانه وجود ندارد به شکلی که در هر موقعی از سال تعدادی استخدام و تعدادی اخراج می‌شوند؛ نیروهای قراردادی که استخدام می‌شوند بر اساس این کار تشکیل خانواده می‌دهند، برخی نیز تسهیلاتی دریافت می‌کنند ولی بعد از مدت کوتاهی اخراج می‌شوند و کسی پاسخگو نیست.

رستمی تصریح کرد: با وجود اینکه اضافه‌کار اجباری داریم اما حقوقی در قبال آن پرداخت نمی‌شود و جز مطالبات به‌ حساب می‌آید؛ بیمه نیز به‌ موقع پرداخت نمی‌شود، ارتقاء کاری نمی‌دهند و کسی نیز جوابگو نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ خط تولیدی از کارخانه فعال نیست و کارخانه به‌ طورکلی تعطیل است، زمانی هم که کارخانه تولید دارد و روزانه پنج‌ تا 10 تن تولید می‌کند و تولیدات آن نیز به فروش می‌رسد معلوم نیست این پول صرف چه‌کاری می‌شود که حقوق کارگران پرداخت نمی‌شود و همیشه مشکل پرداخت بیمه و حقوق وجود دارد.

کارگر کارخانه پارسیلون گفت: کارفرمای این کارخانه حتی هزینه انشعابات را پرداخت نمی‌کند و در صورت قطع شدن، برخی مسئولان از وی حمایت کرده و بدون پرداخت هزینه مشکل قطعی انشعابات برطرف می‌شود، اگر کارفرمای این کارخانه نیروی بومی استان بود باز به همین راحتی با او برخورد می‌کردند؛ با این‌ همه خسارت و بدهی که کارفرما به بار آورده چرا باید مورد حمایت مسئولان استان قرار گیرد.

3روز تجمع در استانداری و بازهم وعده

فرشاد سپهدار یکی دیگر از کارگران شرکت پارسیلون در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در سال 82-83 که شرکت پارسیلون به بخش خصوصی واگذار شد یک سری تعهدات مبنی بر فعالیت کارکنان تا زمان بازنشست شدن آن‌ها ارائه شد ولی عملی نشده است.

وی با بیان اینکه هر سال مشکل حقوق عقب‌افتاده داریم افزود: از سال 88-89، 19 ماه حقوق عقب‌افتاده داریم که این میزان بدهی تاکنون پرداخت‌ نشده و در سال 94 نیز بیش از سه ماه مطالبه پرداخت‌ نشده داریم.

کارگر کارخانه پارسیلون عنوان کرد: سه روز در محل استانداری لرستان تجمع کردیم اما کسی پاسخگو نبود، هر زمانی که به نشانه اعتراض تجمع می‌کنیم با وعده تشکیل کارگروه حل مشکلات ما را وادار به سکوت می‌کنند.

وی بیان کرد: تا زمانی که شرکت تعیین تکلیف شود کارگر از کجا امرارمعاش خود را تأمین کند، کرایه‌ منزل، مخارج زندگی، خرج دانش‌آموز و دانشجو را از کجا بیاوریم.

سپهدار تصریح کرد: یکی از عوامل اساسی که سبب شده در استانداری تجمع کنیم وضعیت معیشتی است مشکلات معیشتی چنان فشار بر ما آورده که دیگر زندگی‌مان به‌ سختی می‌گذرد حتی زندگی خیلی از همکارانمان به خاطر این وضعیت شغلی متلاشی‌شده است.

فعالیت 2 خط تولیدی کارخانه و 322 کارگر

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه کارگران پارسیلون خرم‌آباد در حال حاضر سه ماه حقوق عقب‌افتاده دارند اظهار داشت: 19 ماه طلب عقب‌افتاده کارکنان این کارخانه مربوط به چند سال گذشته یعنی زمان بازسازی و نوسازی کارخانه است که برای بیمه بیکاری معرفی‌شده‌اند، آرا صادر و برای اجرای احکام فرستاده‌ شده است.

وی افزود: نوزدهم فروردین جلسه‌ای در بحث مشکلات کارگران با حضور استاندار لرستان، شورای اسلامی کار کارخانه و مسئولان استانی برگزار و در این هفته نیز یک جلسه برگزار می‌شود تا مشکلات کارگران حل‌ و فصل شود.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان لرستان عنوان کرد: بیمه کارگران تا آذرماه 94 پرداخت‌ شده و پیگیری‌هایی با تأمین اجتماعی انجام می‌شود که مشکل بیمه آنها نیز برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه دو خط تولیدی این کارخانه در حال حاضر فعال است بیان کرد: در حال حاضر 332 کارگر در کارخانه پارسیلون مشغول به فعالیت است که بیش از 200 نفر از کارگران به‌ صورت قراردادی کار می‌کنند.

پرداخت تنها 10 درصد از حق بیمه کارگران توسط کارخانه پارسیلون

شهناز حمزه‌لویی مدیرکل تأمین اجتماعی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با وجود اینکه حق بیمه کارگران 30 درصد است اما کارخانه پارسیلون حدود 10 سال است که فقط 10 درصد حق بیمه را پرداخت و 20 درصد بیمه را پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه پارسیلون بدهکاری زیادی به سازمان تأمین اجتماعی دارد افزود: سازمان تأمین اجتماعی تاکنون همکاری لازم با این کارخانه داشته و حال تلاش کردیم کارگران کارخانه پارسیلون را بازنشست کنیم به‌ طوری‌که تاکنون هزار و 400 کارگر را بازنشست کرده‌ایم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان لرستان عنوان کرد: باوجوداینکه سازمان تأمین اجتماعی در استان وضعیت خیلی خوبی ندارد اما با بحران‌های کارگاهی نیز همکاری می‌کند ولی کارفرمایان نیز باید مقداری کار خود را انجام و به حقوق کارگر و بیمه آن‌ها توجه داشته باشند.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی ماهیانه مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان بابت مستمری بازنشستگان پارسیلون پرداخت می‌کند ولی این کارخانه برای پرداخت حق بیمه کارگران خود هیچ کمکی نمی‌کند.

بدهکاری 31 میلیارد تومانی پارسیلون به تأمین اجتماعی

حمزه‌لویی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارفرما 10 درصد حق بیمه را نیز پرداخت نمی‌کند عنوان کرد: این کارخانه بیشتر از 31 میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است.

وی بیان کرد: هزار و 400 کارگر پارسیلون را بازنشست، از کارگران قدیمی نیز 130 نفر  باقی‌مانده است و کارگران جدیدی در حدود 200 نفر نیز استخدام کرده‌اند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان لرستان تصریح کرد: فقط در حد گرفتن کمتر از 30 درصد را می‌توانیم انجام دهیم و اختیار برای نگرفتن حق بیمه نداریم چرا که بیشتر از 10 درصد نیز مشکلاتی را از لحاظ مالی و اقتصادی ایجاد کرده که امکان همکاری نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر از دو تا سه میلیارد بدهکاری این کارخانه سهم چهاردرصدی بازنشستگان است خاطرنشان کرد: بیمه‌ شده‌های تأمین اجتماعی بسیار زیاد هستند که باید به همه آن‌ها خدمات ارائه دهیم و حق بیمه بگیریم چرا که منابع این سازمان از حق بیمه کارفرمایان و کارگران تأمین می‌شود به همین دلیل امکان همکاری بیشتری در این زمینه وجود ندارد.

حمزه‌لویی گفت: کارفرما باید برنامه‌ریزی کند تا حداقل سهم 10 درصد و چهار درصد بازنشستگی را پرداخت کند تا بتوانیم بیشتر از این در خدمت کارگران باشیم.

وی اظهار داشت: همکاری‌های ما در بلندمدت تنبلی را برای کارفرما ایجاد کرده است و بدهکاری به شکلی انباشته‌ شده که اجازه همکاری فراتر از این را نمی‌دهد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان لرستان افزود: تاکنون از هرگونه خدمات و همکاری در امر بازنشستگی و صدور دفترچه برای کارگران کوتاهی نکرده و خدماتمان را به‌ طور کامل ارائه داده‌ایم.

با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات عدیده‌ای که در استان وجود دارد نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی دقیق و علمی مسئولان استان است تا مشکلات این‌گونه صنایع مادر و حیاتی که نقش بسیار مهمی در حوزه‌ اشتغال‌زایی جوانان لرستان دارد بهبود یافته و گام مؤثری در راستای تولیدات استان لرستان که دارای محرومیت‌های زیادی است برداشته شود تا دیگر شاهد تعطیلی یا تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی و صنعتی استان نباشیم.
ارسال نظرات