عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

تعرفه بالای گمرک هم حامی تولید داخل نشد/قاچاق کالا نقطه مقابل تولید و اقتصاد ملی

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حقیقت قاچاق کالا یک نوع فساد در اقتصاد ایجاد می کند و حال بهتر است دولت مبادی ورود قاچاق کالا را نسبت به سنوات گذشته مهار کند.
کد خبر: ۸۶۵۷۳۰۲
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، قاچاق کالا به عنوان یک امر غیر قانونی و واردات بی رویه اجناس به صورت قانونی  ، تولید ملی و اقتصاد کشور را تهدید می کند.


قاچاق کالا پدیده ای است که مستقیما به اقتصاد کشور ضربه می زند و تولیدات داخلی را فلج می کند. هر چند جریمه های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده و مرزبانی و کنترل به خوبی انجام می شود اما متاسفانه باز هم شاهد ورود اجناس قاچاق به کشور هستیم.

از طرف دیگر ورود بی رویه اجناسی که نمونه داخلی آن در کشور وجود دارد نیز به طور غیر مستقیم آسیب جدی به تولیدکننده داخلی و اشتغالزایی می زند که مسئولان باید در این مورد نیز همچون کار مبازه با قاچاق، قوانین مناسبی وضع و اجرا کنند.

در همین ارتباط ناصر عاشوری قلعه رودخانی عضو کمسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: در راستای افزایش سیاست های حمایتی از تولیدات داخل، باید تعرفه گمرکی مواد اولیه کاهش یابد تا تولیدکنندگان تشویق شوند چرا که اگر تولید برای تولید کنندگان مقرون به صرفه باشد به دنبال ان اشتغال رونق خواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه های تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی بیان کرد: افزایش مشوق های صادراتی به تولید کنندگان میتواند یکی از گام های اساسی  تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی باشد و گفتنی است که اگر دولت توان پرداخت مشوق های صادراتی  به واحد های تولیدی را ندارد ان را از بدهی مالیاتی تولید کنندگان کسر و مابه التفاوت آن را پرداخت کند.

عاشوری در ادامه یادآور شد: دولت بایستی بخشی از تولیدات را به صورت انحصاری مشروط برآنکه صادر شود، امتیاز دهد تا اقدام و عمل در راستای حمایت از تولیدات داخل ملموس شود.

عضو کمسیون اقتصادی با اشاره به اینکه قاچاق کالا مقابل تولید و اقتصاد ملی است، بیان کرد: در حقیقت قاچاق کالا یک نوع فساد در اقتصاد ایجاد می کند و حال بهتر است دولت مبادی ورود قاچاق کالا را نسبت به سنوات گذشته مهار کند.

وی در خصوص واردات کالای غیر ضرور تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت باید از ثبت سفارش کالاهای غیر ضرور و بنجول جلوگیری کند و تنها کالاهای مورد نیاز را ثبت سفارش کند چرا که کالاهی بنجول بعد از ورود پس از مدتی از طریق مزایده در کف بازار توزیع می شود که می تواند ضربه مهلکی به اقتصاد ملی و اشتغال وارد کند.

**تعرفه بالای گمرک هم حامی تولید داخلی نشد


عبدالحسین کاشی‌زاده تولید کننده و صادر کننده در خصوص افزایش 55 درصدی تعرفه گمرک در بودجه سال 95 گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی  رکود تورمی در کشور افزایش تعرفه‌ها نمی‌تواند گره ای از مشکلات از تولیدات داخلی را باز کند.

وی با اشاره به اینکه  برای حمایت از تولیدات داخلی باید هزینه‌های تمام شده برای تولید کنندگان کاهش یابد گفت: در صورت پایین آمدن قیمت تمام شده، کالای تولیدی می تواند با کالای خارجی رقابت کند در غیر این صورت این راهکارها نمی‌تواند از تولید داخلی حمایت کند.

کاشی زاده همچنین با تاکید براینکه چنین سیاست‌هایی کارساز نیست اظهار داشت: چرا که تنها واردات مشکل تولیدات داخلی نیست بلکه مواردی نظیر قوانین دست و پاگیر و هزینه‌های بالا در این زمینه تاثیرگذار است که باید چاره‌ای در این خصوص اندیشیده شود.

این تولید کننده در خصوص قاچاق کالا خارجی گفت: با وجود این میزان قاچاق که در کشور وجود دارد افزایش تعرفه ها نمی‌تواند حامی تولید داخلی باشد و دولت و مجلس باید ابتدا با وضع قوانین و راهکارهای مناسب دست مافیایی که در قاچاق نقش دارند را کوتاه کنند.
ارسال نظرات