با حضور مدیران فرهنگی، مسئولان لشکری و کشوری
مراسم «راوی حقیقت» بزرگداشت فرج الله سلحشور با حضور مدیران فرهنگی، مسئولان لشکری و کشوری و هنرمندان در حوزه هنری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۵۷۲۲۱
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، هادی محمدیان کارگردان فیلم «شاهزاده روم»  در تعریف هنر انقلاب گفت: ما جمله‌ ناب «انقلاب ما انفجار نور بود» را از امام خمینی(ره) داریم که یک اندیشه انقلابی در آن نهفته است و تاریکی و ظلمت در آن جایی ندارد.

محمدیان افزود: اثر انقلابی علاوه بر محتوای سالم و جهت‌گیری صحیح، باید خط‌شکن باشد و از فضایی به فضای دیگر برود. زمانی که یک اثر ساخته می‌شود، هنرمند باید تشخیص دهد که چه مضمونی را بسازد و اهمیت دادن توام به محتوا و ساختار در این زمینه یک لازمه است.

وی با بیان اینکه مخاطب ایرانی و جهانی امروز به نوعی شعور بصری رسیده که امکان ارائه هر نوع محتوایی به او وجود ندارد، گفت: در حال حاضر مخاطب انتخاب‌گر است و محتوا باید در یک بسته‌بندی مناسب به او منتقل شود. مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود بارها بر لزوم بهره‌گیری از فرم مناسب برای ارائه اثر انقلابی موفق تأکید داشته‌اند.

محمدیان با اشاره به اینکه ویژگی‌های هنر انقلاب را بزرگان گفته‌اند و ما باید آن ها را اجرا کنیم، بر لزوم دور شدن از منیت در ساخت اثر انقلابی تأکید و عنوان کرد: به نظرم وقتی فیلم و تصویری می‌سازیم، در حال کشف آن هستیم و نمی‌توانیم به آسانی لفظ هنرمند را برای خود به کار ببریم. به‌کارگیری این الفاظ، هنرمند و اصولا انسان را دچار مشکل می‌کند. هیچ انسانی به معنای واقعی کلمه خالق نیست، بلکه کاشف است. ما باید گیرنده‌های شنیداری و دیداری خود را تقویت کنیم تا بیشتر از جهان اطراف بهره ببریم. اگر منیت‌ها و فردیت‌ها در یک کار انقلابی از بین برود، خلوص کار بیشتر می‌شود. مخاطب امروز متوجه میزان خلوص نیت می‌شود و تفاوتی از لحاظ مسائل زبانی در این رابطه وجود ندارد. به نظرم خلوصی در انیمیشن «شاهزاده روم» وجود داشت که مخاطب متوجه آن شد.

محمدیان درخصوص ساخت انیمیشن انقلابی و دینی توضیح داد: ما در بحث محتوا و جهت‌گیری در زمینه انیمیشن سینمایی مشکل داریم و چندان به این موضوع که انیمیشن باید زبان جهانی داشته باشد، توجهی نداریم.

او درباره لزوم به‌کارگیری زبان جهانی در یک اثر انقلابی گفت: مخاطب جهانی که با زبان، فضای اعتقادی و فرهنگی ما آشنا نیست، مانند یک کودک است و باید بتوانیم بدون هیچ گونه توضیح اضافه، منظور خود را به او برسانیم. ما در این حوزه ضعیف هستیم و نویسندگان این حوزه با توجه به پیش زمینه ذهنی مخاطب از قصه‌های مذهبی آثار خود را می‌نویسند و به مقیاس‌های جهانی نظری ندارند. انیمیشن از این لحاظ می‌تواند بسیار جهانی شود، ضمن آنکه باید به این نکته توجه داشت که اگر کودک ایرانی متوجه داستان آن شود، مخاطب جهانی نیز آن را درک می‌کند.

نامزد عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: علاوه بر تمام مسائل مطرح شده، یک اثر هنری باید جذابیت داشته باشد. هرکس که با یک اثر از هنر انقلاب مواجه می‌شود، باید این جذابیت را احساس کند، در حالی که برخی از آثار تولید شده ما، جذابیت لازم را در قالب خود ندارد.

محمدیان در پایان با اشاره به آسیب‌های هنر انقلاب، گفت: آفت بزرگ هنر انقلاب، حمایت‌های بی جهت است و نوع این حمایت‌ها به درستی مشخص نشده است. از طرف دیگر زمانی محتوا، جهت‌گیری و جذابیت در یک اثر انقلابی محقق می‌شود که فیلم ساز با مخاطب خود ارتباط برقرار کند تا بتواند چرخه کاری خود را ادامه دهد و نقایص کار خود را برطرف سازد.

در ادامه به مناسبت هفته هنر انقلاب به پاسداشت فعالیت‌های هنرمند فقید انقلابی فرج الله سلحشور، محفل «راوی حقیقت» دوشنبه بیست و سوم فروردین ماه ساعت 17:30 عصر در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. 

فرج‌الله سلحشور یکی از کارگردان برجسته کشور بوده که در کارنامه کاری خود آثار درخشانی همچون یوسف پیامبر، مردان آنجلس و ایوب پیامبر را دارد. وی در سال 1331 چشم به جهان گشود و در اسفندماه سال 1394 به دیار باقی شتافت.

هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 تا 27 فروردین‌ماه 1395 با معرفی چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می‌شود.

ارسال نظرات