رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی خبر داد :
عشوری گفت : آیین سنتی پهلوانی بیل گردانی شهر نیم ور 27 فروردین ماه 95 ساعت 15 همزمان با آخرین جمعه از اولین ماه سال در سکوی بیل گردانی نیم ور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۵۷۰۷۲
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
خبرگزاری بسیج،مرکزی:گروه ورزشی

علی عشوری رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی با اعلام این خبر افزود : آیین سنتی پهلوانی بیل گردانی شهر نیم ور 27 فروردین ماه 95 ساعت 15 همزمان با آخرین جمعه از اولین ماه سال درسکوی بیل گردانی نیم ور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد : این مراسم با همکاری شورای اسلامی شهر نیم ور ، شهرداری شهر نیم ور ، فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی ، اداره کل ورزش و جوانان استان، ستاد مردمی بیل گردانی شهر نیم ور، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ، هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان،اداره ورزش و جوانان شهرستان محلات و بخشداری مرکزی این شهرستان برگزار می گردد.
 
عشوری گفت : آئین بیل گردانی از جمله آئین‌های کهن ایرانی است که همه ساله با آغاز فصل بهار و در اواخر فروردین ماه در نیم ور و برخی مناطق اطراف آن برگزار می‌شود که قدمت برگزاری این آئین به 2000 سال می‌رسد. این آئین به عنوان میراث معنوی ثبت شده است.

وی تصریح کرد : در ایران قدیم بیل گردانی آیینی برای تشکر از آناهیتا الهه آب بوده است. بنابراین می‌توان قدمت آن را به دوران زرتشت نسبت داد. از کهنسالان و مردم نیم ور که بپرسید به شما می‌گویند بیل گردانی ریشه در فرهنگ آب و آبیاری دارد.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان افزود : این آئین نمادی از پهلوانی و نشان دادن زور اهالی به دشمنان است. در مورد برگزاری آئین بیل گردانی باید گفت که همه ساله با آغاز فصل بهار و شروع فعالیت جدی درباغ‌ها و زمین‌های کشاورزی، مردم محلی با دعوت بزرگان شهر در مسجد جامع جمع شده و در یک حرکت دسته جمعی نسبت به لایروبی انهار و جوی‌های آب اقدام می‌کنند که گرفتگی جوی‌ها و مسیر‌های ارتباطی آب به خاطر جمع شدن گل و لای و روییدن علف‌های هرز صورت می‌گیرد. کار لایروبی حدود دوهفته تا 20 روز طول می‌کشد. در آخرین روز ، مردم تا قبل از اذان ظهر کار را تمام کرده و به شهر بر می‌گردند و جشن و آئین بیل گردانی را برگزار می‌کنند. قبل از آن که لایروبان به نیم ور برسند فردی به محل آمده و پایان کار لایروبی را با خوشحالی به اطلاع مردم می‌رساند.

علی عشوری ادامه داد : همزمان اسبی همراه با دسته بیل‌های تهیه شده به پیشواز بیل دار‌ها می‌رود. پس از رسیدن بیلداران به شهر ، یکی از بیلداران با لباس نظامی گروه بیلداران را که تعدادشان به دویست نفر می‌رسد تا سکوی نیم‌ور همراهی کرده و گروه نوازنده همراه وجد و هلهله مردم به استقبالشان می‌آید. در ادامه این آئین، بیلدار‌ها مقابل تماشاچیان رژه رفته و سپس نمایش بیل گردانی آغاز می‌شود.

وی خاطر نشان کرد : در این آئین هفت بیل را انتخاب کرده و در دو دسته چهار و سه تایی با استفاده از طناب به هم می‌بندند. اکنون نوبت آن است که بیل گردانان هر دسته از بیل‌ها را در یک دست گرفته و در بالای سر در جهت مخالف دور سر بچرخانند. انجام این کار به مهارت، تلاش و نیروی زیادی احتیاج دارد. اگر در هنگام انجام کار، بیل از دست بیل گردان بیفتد بازی را باخته و باید از محوطه انجام آئین دور شود. در نیمور نهر بزرگی که آب را به زمین‌های کشاورزی می‌رساند از رودخانه اناربار یا همان قمرود منشعب می‌شود. طول این نهر 18 کیلومتر است. در محل انشعاب سدی وجود دارد که به جا مانده از دوران ساسانی است و به بند نیمور معروف است. محلی‌ها نخستین محل پخش آب را وارگو می‌نامند.

عشوری رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان افزود : جشن بیل گردانی زمانی برگزار می‌شود که آب به این محل برسد و در روزی که آئین بیلگردانی انجام می‌شود تمام مردم در محل میدان برگزاری مراسم حاضر می‌شوند . کسانی که در مسابقه شرکت می‌کنند باید هر دسته از بیل‌ها را با یک دست برداشته و بعد به موازات شانه بالا آورده و دور سر بچرخانند بطوری که بیل‌ها با یکدیگر برخورد نداشته باشند برخورد بیل‌ها به یکدیگر به معنای بازنده شدن است.

وی تصریح کرد : وقتی نخستین بیل گردان داوطلب وارد میدان می‌شود جمعیت دسته جمعی و با صدای بلند صلوات می‌فرستند. نحوه چرخاندن بیل‌ها به دور سر چنان است که بیل‌های دست راست به چپ می‌چرخند. از آغاز تا پایان بیل گردانی پای راست را جلو می‌گذارندو برای برنده شدن نمی‌بایست بیل‌ها به یکدیگر برخورد کنند و شمار دفعات دور زدن مطرح نیست.

عشوری ادامه داد : فارغ از آئین بیلگردانی، بد نیست نکته جالب دیگری را در مورد نیم ور بدانید. در این شهر افرادی وجود دارند که به «جیغون» معروفند. این افراد از دیرباز اخبار مهم شهر مانند فوت اهالی یا برگزاری مراسم‌ها را با صدای بلند از روی پشت بام به اطلاع مردم می‌رساندند. بند نیم ور و چرخ الماس شهر نیم ور با قدمتی چند هزار ساله از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است. یکی از این جاذبه‌ها بند نیم ور است. بند نام قدیمی کلمه «سد» است.

علی عشوری رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی در پایان گفت : قدمت بند نیم ور به دوران ساسانی می‌رسد. این سد آن روز‌ها روی رودخانه قمرود ساخته شده است. به رسم آن زمان مصالح به کار رفته در سد سنگ و ساروج است. طول سد 100 متر و عرض آن نیز 9 متر است. یکی از نقاط جالب سد دهانه‌ای است به نام دهانه چاگور که در قسمتی از بند قرار گرفته است. آب در این دهانه بسرعت چرخیده و پائین می‌رود. مردم محلی عقیده دارند در پائین این دهانه چرخی قرار دارد که به چرخ الماس معروف است. وظیفه این چرخ آن است که هر جسمی که با آب پائین برود را متلاشی کند. اگر این عقیده درست باشد هیچ جسم خارجی نمی‌تواند جلوی جریان آب در کانال را سد کند.
ارسال نظرات