مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار گفت: نخستین نشاء سنتی برنج در روستای زاهدکلا از توابع دهستان باریکرود شهرستان فریدونکنار انجام شده است.
کد خبر: ۸۶۵۶۷۱۵
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴




خبرگزاری بسیج مازندران، محمدرضا ضیایی اظهار کرد: شالیکاران پرتلاش فریدونکنار با توجه به فراهم بودن شرایط مناسب جوی نسبت به آماده‌سازی خزانه و اراضی برای کشت سال جاری اقدام کردند.

وی افزود: نخستین نشاء سنتی برنج رقم طارم محلی در مزرعه حسین توحیدی به مساحت 2/7 هکتار در روستای زاهدکلا و با حضور مسئولان شهرستانی انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار تصریح کرد: با توجه به کاهش هزینه تولید در صورت مکانیزه کردن کشت برنج در سال‌های آینده کشاورزان با استفاده از دستگاه نشا نسبت به کشت اقدام کنند.

ضیایی با بیان اینکه یکی از بهترین برنج‌های جهان در نواحی شمالی ایران کشت می‌شود، ادامه داد: برنج طارم محلی فریدونکنار در مازندران از بهترین‌ها محسوب می‌شود که علاوه بر ویژگی‌های اصلی یک برنج خوب از جمله عطر و طعم و قد کشیدگی در مقایسه با ارقام دیگر برنج کشت شده در نواحی شمالی، از لحاظ تغذیه‌ای خوش خوراک و سهل‌الهضم بوده و به لحاظ بهداشتی نیز چون از کمترین میزان کود‌های شیمیایی و سموم در مراحل تولید آن به کار گرفته می‌شود، منحصر به فرد است.

وی خاطرنشان کرد: تالاب فریدونکنار برخلاف سایر تالاب‌های موجود در ایران فصلی بود و در واقع تالاب فریدونکنار زمین‌های شالیزاری هستند که در فصل پاییز و زمستان مکان امنی را برای انواع پرندگان مهاجر می‌شود.

ضیایی با بیان اینکه وجود این پرندگان مهاجر که تعداد آنها به میلیون‌ می‌رسد، به مدت پنج تا هفت‌ماه در شالیزارهای فریدونکنار، باعث تزریق مقادیر زیادی فضله و کود‌های پرندگان به صورت تدریجی به شالیزار وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: این کودهای طبیعی‌‌ رها شده توسط پرندگان به دلیل داشتن مقادیر زیادی ازت و فسفر موجب غنی شدن خاک شالیزارهای منطقه شده و مصرف انواع کودهای شیمیایی را به حداقل ممکن می‌رساند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار با تأکید بر اینکه این پرندگان با تغذیه انواع حشرات و کرم‌ها نیاز به مصرف سموم برای دفع آفات در مزارع شالیزارهای فریدونکنار را به حداقل می‌رسانند، گفت: با توجه به وجود ارقام مختلف برنج و مشابهت نسبی برخی از آنها با برنج طارم، خالص بودن برنج طارم بسیار مهم است که برنج ارائه شده به مشتریان از بهترین شالیزارهای فریدونکنار تهیه شده می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها