«فاصله طبقاتی با وجود همه وعده‌های دولت روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود».
کد خبر: ۸۶۵۶۶۴۲
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷


خبرگزاری بسیج مازندران، وبسایت فردا با درج این تحلیل خاطر نشان کرد: براساس گزارش مرکز آمار ایران از چگونگی توزیع درآمد در سال 1393، یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب‌جینی است. نگاهی به نتایج شاخص‌های نابرابری در سال 1393 در مناطق شهری و روستایی و کل کشور نشان می‌دهد ضریب جینی در سال 1393 در کل کشور و مناطق شهری و روستایی به ترتیب 0/3788، 0/3609 و 0/3401 بوده است که در مقایسه با سال 1392 که ضریب جینی در کل کشور و مناطق شهری و روستایی به ترتیب 0/3650، 0/3512 و 0/3243 بوده، افزایش یافته یعنی فاصله طبقاتی بیشتر، فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شدند.

در این میان بانک مرکزی نیز در آخرین گزارش خود در اسفند 94 نوشت: در سال 1393، علی‌رغم کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش واقعی دستمزدها، ضریب جینی افزایش یافت و از رقم 0/395 به 0/399 رسید تا این مسئله تایید شود. براساس گزارش بانک مرکزی، مقایسه سهم 40 درصد خانوارهای پایین و متوسط نشان می‌دهد در سال 1393 خانوارهای پایین درآمدی با کاهش سهم بیشتری در مقایسه با 40 درصد خانوارهای متوسط درآمدی روبه‌رو بوده‌اند.

نسبت هزینه دهک آخر (پولدارترین) به دهک اول (کم‌‌درآمدترین) به 14/3 برابر رسید که در مقایسه با نسبت به 13/8 برابری سال 92 نشان‌دهنده افزایش نابرابری است. گفتنی است، ضریب‌جینی عددی است بین صفر و یک، که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت، و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع ثروت است.

هرچند هنوز آمار ضریب جینی در سال 94 منتشر نشده اما با نگاهی به وضعیت حقوق و دستمزدها، نرخ بیکاری که هنوز نزدیک به 12 درصد است و گسترده شدن فقری که در جامعه دیده می‌شود، می‌توان حدس زد وضعیت بهتر از سال 93 نخواهد بود.

شعارهای دولت یازدهم اما درباره ریشه کن کردن فقر که قدم اول آن کاهش بیکاری است زیاد بود. به عنوان مثال، روحانی در همان ابتدای شروع به کار گفته بود: دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند. او در جایی دیگر تاکید کرده بود: اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار و توزیع عادلانه ثروت است.

روحانی همچنین گفته بود: دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلا به یارانه‌ 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند. او حتی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود با اعلام برنامه‌های دولت اعلام کرده بود: باید زندگی خوب و شغل آبرومند برای مردم افتخار باشد.

با این حال و با وجود همه این وعده‌ها، هنوز از یادها نرفته است که اردیبهشت‌ماه سال 93 با وجود اینکه نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی می‌گذشت، او بسیار وعده داده بود که ریشه فقر و بیکاری را بخشکاند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها