رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان:

اولین نشاء «برنج گیلانه» با نام هشت هزار شهید گیلان صورت می گیرد

رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان گفت: در راستای تاکیدات امام خامنه ای با تکیه بر دانش و تخصص نیروهای جوان و انقلابی استان توانستیم با اصلاح ژنتیک، برنج « گیلانه» را به عمل آوریم و برای نخستین بار آن را به کشاورزی کشور معرفی نماییم.
کد خبر: ۸۶۵۶۶۱۲
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

سرهنگ اسفندیار قربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار کرد: در راستای تاکیدات امام خامنه ای با تکیه بر دانش و تخصص نیروهای جوان و انقلابی استان توانستیم با اصلاح ژنتیک، برنج ” گیلانه” را به عمل آوریم و برای نخستین بار آن را به کشاورزی کشور معرفی نماییم.

وی تصریح کرد: گیلانه نسبت به پر طرفدارترین بذر برنج گیلانی، یعنی برنج هاشمی، مقاوم تر بوده، در برابر ورس (بادو باران و تغییرات جوی) از سرسختی بیشتری برخوردار است، یک تُن بیشتر از نمونه های دیگر برنج محصول آوری دارد، در مدت زمان کمتری به عمل می آید و از این رو با کشت این برنج در مصرف آب نیز به طرز قابل توجهی صرفه جویی می شود.

قربانی تصریح کرد: اصلاح ژنتیک بر روی بذر این محصول توسط مهندسین و محققین علم کشاورزی در مرکز تحقیقات علوم کشاورزی و برنج استان توسط نیروهای صد در صد بومی انجام گرفته است و از امسال مقرر است تا به کشاورزان نمونه استان این بذر واگذار گردد تا با مراتب کشت و داشت این نوع برنج آشنا شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه آموزش محصول آوری این بذر توسط کارشناسان به کشاورزان صورت می گیرد خاطر نشان کرد: گیلانه بسیار خوش پخت و خوش عطر بوده و امیدوار هستیم با برند سازی و تبلیغات و بسته بندی های مناسب بتوانیم خیلی زود این محصول را به تمام استان ها و حتی خارج از کشور صادر نماییم.

ارسال نظرات