مسئول جامعه بسیج مهندسین استان یزد مطرح کرد:

اجرای مدل اقتصاد اسلامی؛ هدف اقتصاد مقاومتی/در سال 95، صنعت اولویت اول استان یزد باشد

مسئول جامعه بسیج مهندسین استان یزد گفت: اقتصاد و صنعت باید الویت شماره یک استان یزد باشد و زمانی که اقتصاد و صنعت اولویت شماره یک شد باید هر چیزی که این مسئله را در استان تحت تاثیر قرار می دهد و مانع پیشبرد روند عادی کار می شود را کنار گذاشت.
کد خبر: ۸۶۵۶۲۵۹
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسئول جامعه بسیج مهندسین استان یزد به تشریح ضرورتها، روش ها، اهداف و همچنین الویت های استان یزد در عملی کردن اقتصاد مقاومتی پرداخت.
« حسن بلندیان» گفت: اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی از 22 بهمن ماه 92 که ابلاغیه 24 بندی سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد، باید شروع می شد که متاسفانه این کار تا به امروز انجام نشده است.


مقابله با مخاطرات خارجی و حفظ دستاوردهای نظام؛ ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی
وی بابیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی از چند بخش ضرورت ها، روش ها و اهداف تشکیل شده است، در توضیح ضرورت ها اظهار کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی برای مقابله با مخاطراتی که از خارج کشور را تهدید می کند و همچنین حفظ دستاوردهای نظام و پیشرفت، ضرورت عملی کردن اقتصاد مقاومتی است.


اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون زا و برون گرا
مدرس دانشگاه در یزد اتکا به دانش و فناوری درون زا و برون گرا و همچنین پویایی و پیشرو بودن در علم و اقتصاد را از روش های عملی کردن اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.


اجرای مدل اقتصاد اسلامی؛ هدف اقتصاد مقاومتی
بلندیان اذعان کرد: هدف اقتصاد مقاومتی، عینیت بخشی به مدل اسلامی اقتصاد است.


اجرای اقتصاد مقاومتی باید از دو سال پیش شروع می شد!
مسئول بسیج مهندسین استان یزد بابیان اینکه سیاست های ابلاغی باید بی درنگ شروع شود گفت: زمان بری، قوانین و مقررات و نقشه را باید ترسیم و فرصت ها جهت نقش آفرینی باید در نظر گرفته شود و همچنین مدل اقتصاد مقاومتی را باید پیاده کرده و عینیت بخشیم اگر چه این کارها باید دو سال قبل انجام می شد.


تکلیف عمده اجرای اقتصاد مقاومتی به عهده دولت است و مشارکت آحاد جامعه
وی اظهار کرد: بند اول سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی« تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط. » بر ضرورت کارآفرینی و مشارکت آحاد مردم در اقتصاد دلالت دارد که در همین بند نیز شروع کار و فراهم آوردن امکانات به عهده دولت و مسئولان است.


بلندیان گفت: در بندهای 20، 21 و22 سیاست های ابلاغی عمدتا تکلیف به عهده دولت است که به شرح ذیل هستند:
- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.

- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.

- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ‌سازی و بسیج پویای همه‌ی امکانات کشور، اقدامات زیررا معمول دارد:
- شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.
- رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.
- مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی.

هیچ اثری از اقدامات دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی نیست
وی ادامه داد: اما دولت هیچ کاری نکرده و هیچ اثری از دنبال شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی نمی بینیم.


بی برنامگی کشور درد فعالان اقتصادی
مسئول بسیج مهندسین استان یزد تصریح کرد: در سال اقدام و عمل، دو فروردین با تشکیل کارگروه نقشه راه خود را مشخص کردیم و با مسئولین استان هم تماس گرفتیم و خواستار تشکیل جلسه شدیم اما مقامات مسئول گفتند جلسات باشد برای بعد از 13 فروردین، در حالی که در کشور ما باید بلافاصله بعد از پیام رهبری کار آغاز شود اما در واقع برنامه ها و عملکرد ها در مسئولین ما سازگار نیست و این درد فعالان اقتصادی است.


استان یزد 3 ماه در تعطیلی به سر برد!
بلندیان گفت: استان یزد تقریبا 3 ماه است که تعطیل است، یک ماه انتخابات، یک ماه سفر رئیس جمهور و یک ماه تعطیلات نوروز که با این رویکرد اقتصاد مقاومتی اجرا نمی شود.
مدرس دانشگاه در یزد خاطر نشان کرد: حالت بدی که در کشور رایج شده این است که رهبری شعار سال را عنوان می کنند و مسئولین تا آخر سال شعار را تکرار می کنند ام امسال سال اقدام و عمل است یعنی باید بندهای 24 گانه پیاده و اجرا شود.


با نگاه دولتی اقتصاد مقاومتی عملی نمی شود/ بخش خصوصی و مردم تکیه گاه اقتصاد مقاومتی
وی تصریح کرد: سه ضلع اقتصاد مقاومتی یعنی مردم، مسئولان و فعالان اقتصادی، باید کنار هم باشند و مسئولان با نگاه دولتی و پشت درهای بسته نمی توانند اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنند.
بلندیان ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بعنی مردم باورهای مردم و اینکه تکیه گاه اقتصاد، مردم باشند و اولین گام در اجرای اقتصاد مقاومتی مقاوم سازی باورهای دینی و ملی جامعه است، اگر در باورهای دینی و ملی تزلزل و سستی باشد نمی توانیم اقتصاد مقاومتی را با موفقیت اجرا کنیم و باید مشارکت عمومی جدی گرفته شود.


دولت، به سمت مردم برود
وی گفت: مسئولین باید بروند سراغ بخش های مردمی نه اینکه مردم و بدنه جامعه به سمت دولت بروند و مسئولان آمادگی نداشته باشند پذیرای سرمایه بخش خصوصی باشند.


در سال 95، صنعت الویت اول استان یزد باشد/ باند بازی و سیاست زدگی تعطیل
بلندیان اظهار کرد: اقتصاد و صنعت باید الویت شماره یک استان یزد باشد و زمانی که اقتصاد و صنعت الویت شماره یک شد باید هر چیزی که این مسئله را در استان تحت تاثیر قرار می دهد و مانع پیشبرد روند عادی کار می شود را کنار گذاشت، یعنی باند بازی جناح بازی و سیاست زدگی باید از سر صنعت کنار برود.


ایجاد موج اقتصاد مقاومتی از طریق رسانه ها
وی بابیان اینکه باید از مزیت های نسبی استان یزد استفاده شود تاکید کرد: عالی ترین مقام مسئول که به عنوان مسئول اقتصاد مقاومتی منصوب می شود باید اطلاع رسانی دقیق و مستمر در خصوص روند اجرای کار از طریق رسانه ها داشته و پاسخگو باشد تا به این وسیله موج اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.
ضرورت ایجاد مدل ارزیابی اقتصاد مقاومتی
مسئول بسیج مهندسین استان یزد گفت: باید مدل ارزیابی از اقتصاد مقاومتی برای بخش های فعال صنعتی تهیه شود و مدل باید مرتبا بخش های صنعتی را مورد ارزیابی قرار دهد.


با تشویق مردم، منابع حبس شده در روش های غیر اقتصادی را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم
بلندیان افزود: استان یزد ویژگی های منحصر به فردی دارد، یزدی ها به تعبیر رهبری آدم هایی با نگاه بهره وری هستند ، حاکمیت تفکر بهره وری در تولید باید دنبال شود و مردم به سرمایه گذاری تشویق شوند، سرمایه ها و منابع مالی که در دست مردم است و در روش های غیر اقتصادی حبس شده باید این منابع به سمت بازار سرمایه سوق داده شود.
وی در تشریح ضرورت های اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی اذعان کرد: بانک ها باید عملکردشان با رویکرد اقتصاد مقاومتی همراه باشد، اگر تسهیلاتی پرداخت می کنند باید طبق سیاست ها اقتصاد مقاومتی باشد نه اینکه فقط بخواهد سود کلانی به جیب بزنند .


اقدام بسیج مهندسین یزد در شناسایی مدل اقتصاد مقاومتی در استان
بلندیان گفت: بسیج جامعه مهندسین استان یزد اقدام به شناسایی مدل های اقتصاد مقاومتی از بین بیش از 3 هزار و 700 کارخانه و مجموعه صنعتی به منظور معرفی کردن الگو به سایرین در یک فضای علمی صنعتی و دانش بناین بیان برای بیان تجربیانت، کرده است و از مسئولین دولتی نیز درخواست همکاری کرده که تا کنون پاسخی دریافت نکردیه ایم.


اجرای جشنواره صنایع برتر و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی
مسئول بسیج جامعه مهندسین استان یزد اظهار کرد: در سال اقدام و عمل در نظر داریم جشنواره صنایع برتر با رویکرد اقتصاد مقاومتی را برگزار کنیم، پیشنهاد شده است واحدهای صنعتی با هر نگاهی و هر زمینه فعالیتی در جشنواره حاضر شوند و عملکرد و توانایی خود را ارئه دهند و در آخر بر اساس بند 20 از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، نشان اقتصاد مقاوتی به واحد برتر اعطا شود و با اجرای این جشنواره در اولین فرصت ممکن ما اولین استانی هستیم که این نشان را اعطا می کند و اگر مسئولان دولتی همکاری کنند در همین فروردین ماه این جشنواره اجرا می شود و در غیر اینصورت بسیج جشنواره را در اردیبهشت ها برگزار می کند.


ضرورت ارائه برنامه های اقتصاد مقاومتی به پیوست درخواست تشکیل واحد صنعتی
بلندیان خاطر نشان کرد: خواهشی که از مسئولان استان، استاندار و اعضای ستاد رفع موانع تولید داریم این است که اگر درخواستی از فعال اقتصادی یا تولید کننده به ستاد می آید فرد درخواست کننده باید به پیوست درخواست برنامه های در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در مجموعه و واحد صنعتی خود داشته باشد.
وی عنوان کرد: متاسفانه تا به حال نگاه به این شکل نبوده و در آینده باید تمام نگاه ها در هر جایی نگاه اقتصاد مقاومتی باشد و همزمان روی فرهنگ این موضوع کار شود.


همسایه ها، بهترین فرصت برای صادرات/ تشکیل سفارت خانه های اقتصادی
مدرس دانشگاه در یزد در تبیین ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: ما دومین کشور از لحاظ تعداد همسایه هستیم و این ظرفیت بسیار بزرگی است و مزیت این تعداد همسایه و تراکم جمعیت در بحث صادرات اهمیت فراوانی دارد، تمرکز و الویت صادرات باید روی کشورهای همسایه باشد، سفارت خانه ها باید از حالت سیاسی صرف بیرون بیایند و سفرا اقتصاد دان باشند، سفارت خانه های اقتصادی در بخش صادرات کمک خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی هستند.


چتر سیاست زدگی از سر صنعت و اقتصاد حذف شود
بلندیان اذعان کرد: وقتی پای اقدام و عمل به میان می آید، باید چتر سیاست زدگی از سر صنعت و اقتصاد حذف شود، اگر کسی اعتقادی به این کار ندارد یا توان برخورد با سیاست بازی را ندارد، باید با او برخورد شود، برخورد شایسته با مسئولین و جریان هایی که ویژه خواری و رانت خواری را در صنعت و اقتصاد نهادینه کرده و یا ادامه می دهند.


استان یزد با محدودیت منابع رو به رو است
وی بابیان اینکه استان یزد با محدودیت منابع رو به رو است گفت: صنایع یزد پر آب خواه است و این بی برنامگی باعث تبعات مختلفی شده است، آلودگی هوا، مهاجر پذیر شدن و کاهش ذخایر آبی استان از نتیجه های بی برنامگی در صنعت استان یزد است.


بی برنامگی در صنعت استان یزد
مدرس دانشگاه در یزد اذعان کرد: تراکم بعضی از صنایع یزد با چه نگاهی صورت گرفته، تامین نیازهای داخلی یا صادرات؟ اگر با هدف صادرات ایجاد شده که با این تکنولوژی قابل رقابت نیست با دنیا نیست و اگر برای نیاز داخلی بوده این تعداد نیاز نبوده است.
مسئول بسیج جامعه مهندسین استان یزد افزود: استان یزد باید به سمت صنایع توریستی، صنایع دستی، حمل و نقل و انرژی های نو پیش برود.
بلندیان خاطر نشان کرد: عمده ترین حرکت باید به سمت صنایع راکد و یا کارخانه هایی که زیر ظرفیت تولید کار می کنند برود و به آنها کمک شود.


عمده ترین مشکل ما در صنعت، مدیریت است
وی اظهار کرد: عمده ترین مشکل ما در صنعت، مدیریت است؛ در صنعت نگاه صحیح و درستی در رابطه با کار وجود ندارد و تمرکز مالکیت و مدیریت مشکل صنعت ما است و باید این نگاه تغییر یابد.


سرمایه آویزان بانک نباشد
مدرس دانشگاه در یزد گفت: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، مشکلات نقدینگی باید به سمت سرمایه سوق داده شود، سرمایه آویزان بانک نباشد و بانک ها به معنای واقعی در امور اقتصادی مشارکت کنند و در واقع به یاری خداوند شاهد برپایی اقتصاد اسلامی در سال جاری در کشور باشیم.

یزدندا

ارسال نظرات
آخرین اخبار