بررسی قاچاق از دید کارشناسان اقتصادی:

ضربه مهلک قاچاق به اقتصاد کشور/ واردات کالای بی کیفیت اجحاف به تولیدملی

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قاچاق کالا ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.
کد خبر: ۸۶۵۵۹۳۰
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور ، یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت ایجاد فضای مناسب کسب و کار و رونق تولید است اما این موضوع به دلیل حجم بالای ورود کالاهای قاچاق و غیر قانونی ،تحت تاثیر قرار گرفته به گونه ای که در برخی مواقع شاهد تعطیلی کارگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک داخلی به دلیل اشباع بازار از محصولات وارداتی و قاچاق بوده ایم.


اگرچه معضل قاچاق کالا در بسیاری از کشورهای جهان گریبانگیر صنایع و تولیدکنندگان شده اما این حجم بالای ورود کالاهای غیر قانونی به کشورمان نگران کننده است و می‌تواند با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ضربه مهلکی به پیکره تولید داخل وارد نماید. 

در همین ارتباط غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی در خصوص قاچاق و واردات کالای بی‌کیفیت به کشور اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های بزرگ اقتصاد کشور مسئله قاچاق است چرا که سالانه بیش از 40 میلیارد دلار کالای قاچاق و غیرضرور وارد کشور می‌شود.

وی افزود: برنامه مبارزه با قاچاق از سوی مسئولین مطرح شده اما به سبب آنکه برنامه مدونی برای آن وجود ندارد شاهد واردات غیر رسمی این کالاها از مرزهای کشور هستیم که این امر ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می کند.

طاهری در خصوص کیفیت واردات کالا از مبادی رسمی نیز اظهار داشت: واردکنندگان کالا باید استاندارد پیش‌بینی شده را مد نظر داشته باشند و در همین زمینه پنجره ترخیص گمرک طرح‌هایی دارد تا کالای بی‌کیفیت وارد کشور نشود.

وی با اشاره به واردات کالای بی‌کیفیت گفت: کالاهای بی‌کیفیت نشان‌دهنده این است که وزارت صنعت و معدن و ستاد مبارزه با قاچاق، اشرافی بر توزیع ورود کالا ندارد چرا که در این مسئله هر کس ساز خود را کوک می‌کند در حالی که این امر می‌تواند ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کند و به همین خاطر لازم است که وزارتخانه های مربوطه در این زمینه برنامه و نقشه راه تعریف کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با توجه به برنامه اقتصاد مقاومتی بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید برای واردات کالای باکیفیت برنامه داشته باشیم؛ لازم به ذکر است که در این زمینه بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند نظارت داشته باشد و به همین خاطر بایستی بخش خصوصی و اصناف اقدامات جدی انجام دهند تا مشکلات در این زمینه به حداقل برسد.

**قاچاق تهدیدی برای اقتصاد ملی

علیرضا دقیقی اصل کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بحث ورود کالاهای قاچاق با مشکلات متعددی مواجه هستیم؛ نخست آنکه قاچاق تهدیدی برای تولید ملی است و هم چنین از حقوق گمرکی که درآمد بسیار موثری برای دولت ما مخصوصاً در بحث بودجه ملی دارد،جلوگیری می کند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص استانداردهای وارداتی اظهار داشت:معمولاً خیلی از استانداردهای وارداتی اعم از بهداشت، ضوابط ایمنی و کیفیت کالا در واردات باید اعمال شود  اما کالای قاچاق فاقد اینگونه استانداردها و دارای نازل ترین کیفیت است و بدین ترتیب موجب ایجاد خلل در اقتصاد ملی می شود.

دقیقی هم چنینی گفت: از آن جایی که شبکه های سازمان یافته ای برای قاچاق کالا وجود دارد منابع مالی که در این شبکه ها جا به جا می شود می تواند در بسیاری از سیاست های اقتصادی دولت خلل ایجاد کند و این مسئله یکی دیگر از مشکلات عدیده ای است که با آن مواجه هستیم.

وی در خصوص راهکارهای مقابله با قاچاق افزود: برای مقابله با قاچاق باید مرزهای وارداتی اعم از مناطق آزاد کنترل گردد.

دقیقی با بیان نقش اصناف در نظارت بر واردات اظهار داشت: اگر اصناف مختلف کشور کالای قاچاق را عرضه نکنند عرصه برای قاچاق کالا تنگ می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار