خبرنگار اردکان از راهیان نور گزارش می دهد:
شلمچه در شمال غربی شهر خرمشهر قرار گرفته و میان خرمشهر و شلمچه شهر تازه‌ای به نام مقاومت و روستایی به نام پل نو قرار گرفته‌ است...
کد خبر: ۸۶۵۵۸۱۵
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان؛ شلمچه در شمال غربی شهر خرم‌شهر قرار گرفته است. شلمچه یکی از چند محور تاختن ارتش عراق به ایران بود.ارتش عراق در شهریور ۱۳۵۸ طلاییه را تصرف کرد ولی رزمندگان اسلام در عملیات کربلای پنج از اشغال آنان در آوردند اما متاسفانه رژیم بعث دوباره در ۴خرداد ۱۳۶۷ آن را اشغال کرد که پس از آن طبق قطعه نامه به ایران برگشت.

شلمچه در شمال غربی شهر خرمشهر قرار گرفته است و میان خرمشهر و شلمچه شهر تازه‌ای به نام مقاومت و روستایی به نام پل نو قرار گرفته‌است. شلمچه از شمال به حسینیه از جنوب به اروندرود، از سوی خاور به خرم‌شهر و از سوی باختر به خط مرزی ایران - عراق محدود می‌شود.

ارتش عراق در۳۱ شهریور۱۳۵۹با گذر از این منطقه به سوی خرمشهر تاخت. عراقی‌ها در این منطقه که از دید راهبردی برایشان مهم بود استحکامات جنگی بسیاری را فراهم نموده بودند. پس ازعملیات بیت‌المقدس که به بازپس‌گیری خرمشهر توسط رزمندگان ایران انجامید این منطقه همچنان در دست ارتش عراق بود. 

سرانجام درعملیات کربلای ۵در دی۱۳۶۵شلمچه به دست نیروهای ایرانی افتاد. این منطقه مجدداً در ۸ صبح ۴ خرداد سال ۱۳۶۷ پس از حدود ۸ ساعت نبرد میان نیروهای دو طرف درگیر به دست ارتش عراق افتاد و در اخر طبق قطعه نامه به ایران برگشت.

زارع/

ارسال نظرات