"كشت 12 هزار تن دانه‌های نباتی در استان مرکزی"

سیستم‌های نوین آبیاری در سطح 10 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی اجرا می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 54 هزار هکتار از اراضی استان به ابیاری نوین تجهیز شده‌اند و در سال جدید نیز 10 هزار هكتار از اراضی مستعد سیستم‌های نوین ابیاری تحت پوشش قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۸۶۵۵۷۸۵
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، علی بابایی در ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی استان مرکزی که به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی برگزار شد با اشاره به عملکرد بخش کشاورزی استان در سال گذشته اظهار داشت: تولیدات بخش کشاورزی استان 3 میلیون تن بوده که نسبت به سال 93 رشد داشته است چراکه در سال گذشته این رقم 2.7 درصد بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: بحث افزایش کمی و کیفی محصولات و نیز افزایش بهره‌وری را در اولویت کاری قرار داده‌ایم تا بتوانیم محصولات بهتری را ارائه کنیم که خوشبختانه 30 میلیون تومان صادرات محصولات کشاورزی استان را داشته‌ایم.

بابایی با اشاره به میزان اشتغال در بخش کشاورزی گفت: 20 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی بوده که در این عرصه مشغول فعالیت هستند، یکی از مباحث مهم در بخش کشاورزی به منظور افزایش بهرهوری افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی است.

وی افزود: افزایش راندمان آبیاری از اولیویت‌های وزارت جهادکشاورزی بوده که در این راستا 54 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته‌اند که از این میزان 2 هزار و 700 هکتار در سال 94 محقق شده است

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: با وجود مشکلات تامین اعتبار اما شاهد تخصیص اعتبارات از سوی دولت به بخش کشاورزی بودیم تا بتواند راندمان آبیاری را در بخش کشاورزی ارتقاء دهد.

بابایی ادامه داد: در سال جدید 10 هزار هکتار از اراضی مستعد آبیاری نوین بهره‌وری آبیاری زیرپوشش قرار خواهند گرفت، با توجه به اینکه در آبیاری تحت فشار راندمان بیش از 70 درصد و در آبیاری قطره‌ای راندمان بیش از 90 درصد است ما نیز درصدد هستیم که راندمان را به بیش از 90 درصد رسانیم بنابراین توجه جهادکشاورزی معطوف به آبیاری قطره‌ای است.

وی افزود: در بحث تولید گندم در کشور شاهد تولید 11 میلیون تن گندم بودیم که 8 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز از سوی دولت خریداری شده که در استان مرکزی 275 هزار تن مازاد بر نیاز از گندمکاران خریداری شده که نسبت به سال گذشته شاهد رشد 22 درصدی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر از سوی وزارت جهادکشاورزی ایجاد تعهد برای استان‌ها با توجه به سطح زیرکشت و برداشت محصول است و استان مرکزی نیز 332 هزار تن در سال جدید متعهد شده که گندم مازاد بر نیاز گندمکاران را خریداری و به سیلو تحویل دهد.

بابایی با اشاره به تولید دانه‌های روعنی و کلزا در سطح استان گفت: در مدت دو سال اقدامات موثری صورت گرفته برنامه‌ای 10 ساله از سوی دولت اجرایی و جهادکشاورزی متعهد شده که 70 درصد روعن مصرفی کشور را تامین کند.

وی افزود: امسال سطح زیرکشت کلزا 70 هزار هکتار بوده که این رقم در سال گذشته 40 هزار هکتار بوده و امیدواریم بتوانیم بخشی از نیاز کشور را تامین کنیم با توجه به اینکه بالاترین مصرف را در سطح جهان داریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: سطح زیرکشت کلزا در استان 750 هکتار بوده که امسال به یک‌هزار و 500 هکتار افزایش یافته و دو برابر افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: در بخش تولید محصولات گوشتی استان مازاد بر نیاز تولیدات دارد به طوری که در بحث گوشت سفید 40 درصد بیش از نیاز استان تولید داریم که به دیگر نقاط کشور و جهان صادرات داریم.

بابایی با اشاره به اقدام دولت برای تامین ذخایر استراتژیک گفت: دولت در بحث اقتصادمقاومتی تامین ذخایر محصولات استراتژیک را دنبال می‌کند، خوشبختانه در بحث تولیدات گیاهان دارویی استان مرکزی جزو سه استان اول کشور است که این موفقیت نتیجه حمایت مسئولین از این بخش است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار