حاج مصطفی هوشیار:

هر شعری را نباید خواند/ پیرغلام روضه‌خوانی که از هیئت رفتن پسرش ناراضی است!

بسیج مداحان: حاج مصطفی هوشیار با تأکید بر لزوم حفظ شان اهل بیت (ع) در اشعار گفت: هر شعری را نباید خواند و خیلی از مسائل را هم نباید بیان کرد.
کد خبر: ۸۶۵۵۷۴۳
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
حاج مصطفی هوشیار در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان در ارتباط با آداب و رسوم مداحی و ستایشگری اهل بیت (ع) اظهار داشت: اول از اینکه من کمتر از آن هستم که بخواهم پیشنهادی کنم اما به قول حاج حسن خلج «مداحی 100 راه دارد و 99 راه آن، ادب است». در مقوله ستایشگری اهل بیت (ع) اگر بزگتری نباشد که دست مداح در دست او باشد، بدون شک به بیراهه ختم می‌شود. در بحث فنی نیز باید استادی داشته باشد که بتواند از آن استفاده کند و زیر نظر او رشد کند. مداحان باید الگو داشته باشند تهدیدی که بیشتر متوجه مداحان است، مسئله رعایت حیا و ادب است. حاج حسن خلج می‌گفتند که سعی کنید حضورتان در جلسات را زیاد کنید چرا که تاثیرگذار است و دلتان را جلا می‌دهد. تاکید بنده برای افراد نزدیک خودم این است که همیشه یک فرد مورد احترام و باتجربه نظیر استاد سازگار و یا حاج منصور ارضی را الگوی خودتان قرار دهید و در برابر ایشان شاگردی کنید.
مداحان باید با اشعارشان مردم را هوشیار کنند مداحان باید اشعاری را بخوانند که از کلماتی نظیر «هوشیار باش» برخوردار باشد و با اشعار حماسی خود، وضعیت را به مردم نشان دهند و آن‌ها را آگاه کنند. چندی پیش فرد جانبازی در میان سخنرانی حجت الاسلام پناهیان فریاد زدند که به آقا بگویید حرف از رفتن نزند و این واقعا تاثیر داشت و باعث هوشیاری بسیاری از مردم شد. سخن آن فرد، برای مردم خیلی جالب بود و استقبال خوبی از آن به عمل آمد. استادی داشتیم و می‌فرمودند که مداح باید رزمنده‌ساز باشد و با اشعار و نوحه‌هایی که می‌خواند، رزمنده تربیت کند. هر شعری را نباید خواند هر شعری را نباید خواند. همیشه به برخی از افراد می‌گویم که اول ببینید آن شعر را برای ناموس خودتان می‌خوانید که می‌خواهید برای ناموس خدا بخوانید؟ باز هم در مقوله انتخاب شعر باید گوش خود را به سخنان استادی کاربلد بسپاریم تا دچار لغزش نشویم. بنده نیز در انتخاب شعر حساسیت بالایی دارم و اشعار بی‌ادبانه و خیلی باز را نمی‌خوانم چرا که امام صادق (ع) فرمودند «خداوند رحمت کند کسی را اسرار ما را فاش نکند». خیلی از مسائل در کربلا اتفاق افتاده است ولی نباید آن‌ها را بیان کنیم. اگر قال الصادق و قال الباقر نباشد، هیئت هیچ تأثیری ندارد. یکی از عواقب عدم وجود سخنران در جلسه این است که امروزه می‌بینید، دیگر برخی از افراد سینه هم نمی‌زنند و فقط بالا و پایین می‌پرند.

پیرغلام روضه‌خوانی که از هیئت رفتن پسرش ناراضی است! با یکی از روضه‌خوان‌های قدیمی ارتباط دارم. پسر ایشان به یکی از همین هیئت‌های بی‌منبر می‌رود. آن پیرغلام روضه خوان می‌گفت: من راضی نیستم که پسرم به هیئت برود. بنده گفتم که حاج آقا برای امام حسین (ع) است و ایشان مجددا فرمودند که اگر این امام حسین (ع) است، نمی‌خواهم که پسرم به مجالس عزاداری برود. علتش هم این است که نه درس می‌خواند، نه کار می‌کند و نمازش را هم نمی‌خواند. 
انتهای پیام/

منبع: سازمان بسیج مداحان www.basijmadahan.ir
ارسال نظرات
آخرین اخبار